fox`y Skrevet 24. februar 2011 #1 Skrevet 24. februar 2011 Får dere bedre oppfølging under svangerskapet med flere kontroller og Ultralyd??? Bare lurer altså. jeg får nemmelig ikke d, å hører d er flere som får d pga stoffskifte. hvorfor er d slik forsjell egentlig?
LilleS Skrevet 24. februar 2011 #2 Skrevet 24. februar 2011 hesann! Jeg var å tok blodprøver hver uke i 1.tri hos legen min pga lavt stofskifte. Tror det hadde noe med at jeg først fant ut at jeg hadde det noen mnd før jeg ble gravid, slik at de kunne være sikre på at jeg fikk rett dosering. Ellers så har det ikke vært snakk om ekstra ul eller kontroller hos JM. Alt er jo fint på prøvene-så da er det vel ikke noen grunn til det.. Kan være at noen får ekstra oppfølging fordi de finner ut av at de har stoffskiftesykdom når de er gravide? Det er jo en risiko for skader på barnet, hvis man har gått gravid i lengre tid uten å gå på medisiner, etter som jeg har skjønt..
gutt,gutt,jente(1MA) Skrevet 24. februar 2011 #3 Skrevet 24. februar 2011 Hei. Jeg sliter med lavt stoffskifte og har gått på levaxin siste tre år. I det tredje svangerskapet gikk jeg da på medisinen. Fikk ikke noe ekstra timer eller UL, men tok litt oftere blodprøver for å se om jeg måtte justere mengden. Fant noe fra lommelegen her: HYPOTHYREOSE - PRIMÆR HYPOTHYREOSE Forhøyet TSH og lav FT4. Alene lav FT4 i graviditet er ikke ensbetydende med hypothyreose. FT3 har ingen plass i diagnostikken av hypothyreose. Vanligste årsak er autoimmun thyreoiditt. Obs jodmangel, først og fremst hos innvandrere! Annen årsak er tidligere radiojodbehandling eller kirurgi. Dersom hypothyreose på grunn av tidligere behandlet Graves sykdom, må en kontrollere TSH-receptor antistoff (TRAS). Ved høye TRAS-verdier risiko for intrauterin/neonatal hyperthyreose (sjelden hypothyreose på grunn av blokkerende antistoff). SEKUNDÆR HYPOTHYREOSE Lav/normal TSH og lav FT4. Hypofysær/hypothalamisk årsak. FOREKOMST Forekommer hos 20–;50 per 1000 gravide og hyppigere dersom annen autoimmun sykdom er påvist. For eksempel kan en anbefale at kvinne med type 1 diabetes screenes for thyreoideasykdom før/ved graviditet. KOMPLIKASJONER Ikke adekvat behandling gir økt forekomst av spontan abort, nevrologiske misdannelser, vekstretardasjon, preeklampsi, abruptio placentae og senere redusert IQ scores hos barnet. BEHANDLING Levaxin styres etter TSH-verdi, anbefalt mellom 0,5–;1,5 mU/l. Hos kvinner som bruker Levaxin før graviditeten økes dosen med ⅓; så snart graviditeten er bekreftet. KONTROLL Ukomplisert hypothyreose i almenpraksis. Dårlig regulert hypothyreose hos endokrinolog og obstetriker. Lab: TSH, FT4 hver 4.uke og 6 uker postpartum. TRAS, se ovenfor. ( Jeg skjønner ikke veldig mye av dette... Men ta en prat med jordmor/ lege du og forhør deg...)
_Lillen_ Skrevet 24. februar 2011 #4 Skrevet 24. februar 2011 Jeg fikk lavt stoffskifte når jeg gikk gravid med jenta mi i 07,og fikk da oppfølging med jevnlige blodprøver. Har hatt stabile verdier helt siden da, men nå i dette svangerskapet må jeg også ta blodprøver jevnlig. Noen ekstra UL får jeg nok ikke, men legen min er veldig opptatt av å få tatt de blodprøvene ca hver 4. uke.
Gjest fanten Skrevet 25. februar 2011 #5 Skrevet 25. februar 2011 Hvorfor skulle en ha ekstra ultralyd? Jeg har lavt stoffskifte og har under graviditeten måtte øke medisiner med ca 50 %... Jeg går til indremedisiner. Men tar ikke blødprøve hver uke. Har tatt 3 -4 blodprøver så langt, er uke 19 + 4. Men siden jeg går til indremedisiner som kjenner meg fra før og har ganske god peiling så trenger han nok ikke å sjekke så ofte. Du bør få oppfølging av legen din. Og legen må være obs på at behovet for medisiner kan øke drastisk under graviditeten. Normalverdien på TSH er 2 -4 , og som regel er det dette fastlegen følger, men dette er normalverdien for friske mennesker. For mennesker med lavt stoffskifte bør TSH ligger under 2. Mange fastleger, de fleste, følger kun normalverdien. Slik at her er det viktig at en følger med selv. Ber om blodprøveresultater og noterer seg hvordan en føler seg med de forskjellige verdiene.
Gjest fanten Skrevet 25. februar 2011 #6 Skrevet 25. februar 2011 Ellers er det slik at barnet produsere tyroksin selv etter uke 4 ca, så det trenger ikke å være færlig for barnet om en er underdosert. MEN; dette kan gå utover egen allmenntilstand, og som et resultat av dette gå utover barnet.
karolineb Skrevet 25. februar 2011 #7 Skrevet 25. februar 2011 hei! Jeg har lavt stoffskifte og har fått beskjed om at de vil sjekke meg med ul. en gang per trimester og dette er på sykehuset, med de to andre var det også tett oppfølging med mange ul.!! var spesielt mange på slutten av sv. skapet!
_Lillen_ Skrevet 25. februar 2011 #8 Skrevet 25. februar 2011 Hvordan merker du at du har feil verdier egentlig? Jeg lurer fordi jeg aldri har hatt symptomer, selv om jeg har diagnosen.. Dette gjør det litt verre for meg å merke om dosen er riktig, for jeg kjenner ingen forskjell om jeg tar medisinen min eller ikke.
Gjest fanten Skrevet 25. februar 2011 #9 Skrevet 25. februar 2011 Kanskje du ikke har så veldig lavt stoffskifte da. Man skal kunne merke det om stoffskiftet er lavt og man ikke tar medisiner.
Gjest fanten Skrevet 25. februar 2011 #10 Skrevet 25. februar 2011 Hva var grunnen til dette? Og hvorfor er det i så fall såpass ulik oppfølging av de med stoffskiftesykdom? (kan jo ikke du svare på da men..). Jeg går til gynekolog under svangerskapet så får noen flere UL uansett, men dette er ikke pga stoffskiftet. Jeg har også vært på jevnlige samtaler og testet meg hos indremedisiner, som er ekspert på stoffskiftesykdom, under graviditeten. Han har aldri sagt noe om behov for ekstra UL for kvinner med lavt stoffskifte, eller at det skal være noen risiko å gå gravid så lenge en tar blodprøver ofte og verdiene er ok.
Moonfreckle Skrevet 26. februar 2011 #11 Skrevet 26. februar 2011 Jeg har brukt medisiner pga lavt stoffskifte i endel år og i dette svangerskapet har jeg sjekket med blodprøver flere ganger og vi har oppjustert dosen, da man ofte trenger mer i en graviditet. Jeg er nå i uke 26 og har vel sjekket 3-4 ganger. Skulle vel ha sjekket igjen nå, men jeg er litt treig. Bekymrer meg ikke, da jeg vet at det skal MYE til at dette har noe å si for babyen. Men det er mye som skjer i kroppen under et svangerskap, så derfor bør man holde et ekstra øye med verdiene. Stoffskifteproblemene oppstår gjerne første gang i forbindelse med svangerskap, for meg begynte det med høyt stoffskifte etter mitt første svangerskap for 17 år siden...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå