knøttet 2007 Skrevet 24. februar 2011 #1 Skrevet 24. februar 2011 Du svarte meg for noen uker siden og tusen takk for det, nå har jeg flere spørsmål. Lille her legger ikke på seg, han går faktisk ned i vekt. Har ditt barn hatt slike perioder? (Det blir fulgt opp v sykehuset altså) Var gulpinga ekstra ille i perioder ved tannframbrudd og sykdom? NÅR ga det seg litt?
Luggen Skrevet 24. februar 2011 #2 Skrevet 24. februar 2011 Hei igjen Vår gutt gikk også ned i vekt. Jeg sluttet etterhvert helt med amminga, og begynte med mme. Det var vel da han begynte å legge på seg igjen, og han fikk mat hver 2 time en liten periode. Når vekten begynte å gå oppover fikk han mat hver 3 time igjen. Vi ble også fulgt opp av sykehuset, og de mente han trengte mere mat enn det han fikk + at vi måtte behandle han som glass, så han kunne holde på maten, men han gulpet jo mye fordet... Hvor gammel er din ? Hele den første mnd la han bare på seg 580g... Ved 3-mnd hadde han lagt på seg 3500g (Veide da 6580g). Herfra begynte vektoppgangen hans å bli normal. Han har aldri vært syk, men barnelegen vi har vært hos, sa at ved sykdom og infeksjoner kan gulpinga bli verre! Vi har ikke merket noe ved tannfrembudd. Ved 6-mnd roet gulpinga seg litt og ved 7,5 mnd var det helt stopp! Nå er han snart 9 mnd og har ikke gulpet siden.... Jeg svarer gjerne på alle spm. du har husker jeg hadde 1000-vis selv, men var ingen jeg kjente som hadde vært igjennom det samme, og det var ganske frustrerende... følte ingen skjønte å ille det var!! Hilsen Luggen
knøttet 2007 Skrevet 25. februar 2011 Forfatter #3 Skrevet 25. februar 2011 Å så deilig å få litt svar! HS har ikke mye å bidra med, og jeg føler at vi indirekte får beskjed om å vente til han vokser det av seg. Men så stagnerte vekten. Han er 6 mnd nå og har fra 2 mnd lagt på seg i alt 200 gram, uff, jeg vet det er skremmende lite. Fødselsvekt 2,7 kg. 2 mnd gammel: ca 5 kg, (Da hadde han sprutgulpet siden 3 uker og spist masse for å døyve oppstøtene, derfor gikk veksten rett til værs.) 4 mnd ca 5,5 kg, og de to siste ukene nå har han gått fra 5,4 til 5,2 kg. Han er veldig tynn. Legges inn mandag dersom vi ikke får opp vekten noe. Vi har prøvd grøt før men han gulpet bare mer, prøver igjen nå, melkefri variant. Jeg har også begynt med melkefritt kosthold nå. Ser visst først resultat av det etter to uker. Alt dette kunne jo noen ha fortalt meg for mange mange måneder siden dersom Helsestasj hadde vært litt oppdatert. Deilig å høre at det kan gi seg litt ved 6 mnd og utover. Det holder nå! Vår lille har en storebror som går i barnehage og det kan ikke unngås at han også blir syk. Har vært forkjølet et par ukers tid og det virker som det forverrer hele greia. Jeg skal uansett bruke dette for hva det er verdt i forhold til å påvirke helsesøster til å ikke si at gulping er vanlig uten å vite noe om dette problemtet. Uff, ble rotete, takk for at du er der!!!!=)
Luggen Skrevet 25. februar 2011 #4 Skrevet 25. februar 2011 Huff, det var veldig lite med 200g. Og det er helt forferdelig å bli innlagt på sykehuset, men det er samtidig veldig betryggende!! Vi var bare innlagt i to dager, men det føltes som en evighet... Nå høres jeg veldig negativ ut, men sånn var det for meg Hater sykehus! Hvor ofte gir du han mat ? Er lengden hans "normal"? Får du i han fruktmos, banan eller saftig pære i et nett? Da får han i seg masse væske. Det gjorde vi to-tre ganger om dagen. Jeg var også så skuffet over helsestasjonen. De er rett og slett helt grønne på dette området. Vi kom heldigvis til en veldig flink barnelege, som har fulgt oss tett hele veien siden han var 5 uker! Har du prøvd Nexium? Hvis noe kan dempe ubehaget med gulpinga, så er det kanskje fristende for ham å spise mer? Vet ikke , men følte det sånn hos oss. Hvis han har blitt verre ved sykdom, så stemmer det nok som legen vår sa. Og han ba meg begynne med nexium med en gang gutten vår blir syk, for å holde gulpinga nede!
knøttet 2007 Skrevet 25. februar 2011 Forfatter #5 Skrevet 25. februar 2011 Kapittel fjorten;) Han har lengde under normalen,men ikke ille. Det er vekta som er ille. Vi begynte med fruktmos av pære og sviske pluss mos av avokado osv ved 4 mnd, men gulpinga bare økte på. Vi stoppet all fast føde igjen for å begynne på nytt og vente på utredning. Men ser jo i mellomtiden at han må ha noe mat. Må unngå mat som kan stoppe systemet som banan, men pære kan funke. Han er veldig interessert i mat når vi spiser og vil smake på alt. Skal få tak i et slikt nett til frukt. Det eneste som er litt dumt er at han må få Gaviscon etter hvert måltid for å holde maten nede, samtidig gjør middelet magen hard slik at han gulper mer. Tohodet troll altså. Vi har nå en fast lege på sykehuset som vi har vært hos to ganger, det er betryggende å være inne i et system nå, men vi fikk egentlig ikke time før 18 mars, altså 1,5 mnd etter vi ba om henvisning. Ikke rart noe gir opp. Vel, vi maste oss grønne og kom inn fort. Nexium ble diskutert men kan gjøre hard i magen det også, så vi må få løsnet på magen før andre tiltak kan settes i gang. På mandag blir det PH-måling selv om han bare er 6 mnd og siden andre undersøkelser for å finne ut av om det er en fysisk defekt som skaper dette tullet. Ha en god helg!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå