Anonym bruker Skrevet 24. februar 2011 #1 Skrevet 24. februar 2011 Har en gutt som blir 3.år i mai, som er sjikkelig slitsom om dagene. når han får div beskjeder, som om at han skal kle på seg eller at han skal plukke opp det som han slang på gulvet, så får jeg småfrekke nei tilbake : nei mamma, det vil jeg ikke gjøre, nei mamma, det skal jeg ikke gjøre osv...han hører heller ikke etter når jeg sier til han at han for eksempel ikke skal flytte rundt på bordet, pga det skal stå der det står, svarer da nei og fortsetter i sin egen dur. rekner med at dette er vanlig til å være småtrolla. men noge jeg kan gjøre for å bedre situasjonen ? er rimlig lei av å gå å mase og kjefte hele dagene. setter meg jo ned med han for å forklare det ansikt til ansikt også,slik at jeg er sikker på at han skjønner, men da når vi er ferdig, er det på an igjenn
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2011 #2 Skrevet 24. februar 2011 Jeg hadde nok vist han at det får konsekvenser når han ikke hører etter. F eks, rydder han aldri etter seg eller kaster i fra seg lekene hadde jeg tatt den tingen og ryddet den vekk selv inni boden og latt den ligge der til han hadde tatt poenget.. Til slutt ser han at det minker med leker.Syns barn skal lære seg å ta vare på ting og det gjør de ikke når de kaster de. Og ved matbordet hadde jeg definitivt tatt stolen og satt han så langt fra bordet at han ikke hadde nådd tak i ting. Og gitt beskjed om at klarer han ikke å høre etter får han ikke sitte ved bordet sammen med oss. Får han raseriutbrudd hadde jeg bare ignorert det. Og heller snakket med han når han har roet seg. Begynner han å kaste ting osv når han blir sint hadde jeg satt han innpå et anna rom. Men med døra åpen eller et sted hvor du kan se han.
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2011 #3 Skrevet 25. februar 2011 Du kan være ganske trygg på at jo mer du maser om de samme tinga- jo mer vil han ignorere deg og gjøre slike ting.. Nettopp fordi han får den reaksjonen ut av deg som han håper på.. Velg dine kamper med omhu. Prøv å overse så mye av "negativ atferd" som mulig.. Det gjør vi. Det eneste vi reagerer på for tida, er om det er slag eller blir kasta leker mot lillesøstra eller oss. Straks guttungen vår gjøre noe bra, roser vi masse og presiserer hva vi roser for. På denne måten har vi faktisk fått slutt på en del av tullet han har holdt på med..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå