Gå til innhold

ser ut som vi kan forsyve permisjonen med 8 uker og 2 dager dersom vi har permisjon over to kalender år....


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Mailen jeg sendte til nav:

Hei.

Jeg skal ha permisjon fra august 2011 til august 2012.

Kan jeg da ta ut ferie i 4 uker og 1 dag i september 2011, og 4 uker og 1 dag i april 2012? Slik at jeg får forskjøvet permisjonen med tilsammen 8 uker og 2 dager?

Eller er det kun 4 uker og 1 dag i HELE permisjonstiden? Altså 4 uker og 1 dag jeg MAKS får forskjøvet permisjonen min.

 

 

Svaret jeg fikk:

 

Hei.

 

Man kan forskyve med 4 uker og 1 dag hvert kalenderår, slik som du gir eksempel på.

 

Les mer om ferie på www.arbeidstilsynet.no

 

Husk å fremsette krav om utsettelse samt legge ved dokumentasjon fra arbeidsgiver i god tid før planlagt forskyvning.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg fikk lov til å ta ut 5 uker før jul og 5 uker etter jul da jeg var i permisjon med første for 5 år siden.

NAV sa ikke noe på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, har fått inntrykk at man kun kunne ta ut 4 uker og 1 dag i løpet av hele permisjonen sin.. og at det er kun 4 uker og 1 dag man får forskjøvet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg ser det.

Regner med de ikke brydde seg men noe dager ekstra.

Hvem vet. Jeg fikk nå i alle fall det.

Fornøyd jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har krav på ferie ( 4 eller 5 uker) pr KALENDERÅR.... så permisjonen blir såklart lengre om man legger til et par ferieuker før , under, eller etter permisjonsslutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et godt tips er også å ta ferie i uker med helligdager (jul, påske, pinse, osv), da ferie regnes i dager, mens permisjon regnes i hele uker.

 

Altså, man bruker f.eks bare 7 feriedager ved å om man tar ferie over begge ukene påska varer, hadde man hatt perm ville det gått med 2 permisjonsuker. Slik får man maks uttelling for feriedagene :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er ikke riktig anonym 14:49.

I nav sine systemer legges permisjonen inn med antall dager, og det utbetales 5 dager pr uke uavhengig om dagene er røde eller ikke.

Dvs at hvis man legger inn 2 uker ferie i påsken så bruker man 2 uker (12 dager) og ikke 7.

Det går altså ikke an å forskyve permisjon ekstra med å ta ferie rundt de røde dagene.

Permisjon kan forskyves ved lovbestemt ferie som er 4 uker og 1 dag, og det har ingen betydning for permisjonens lengde om de ukene legges til jul, påske, pinse osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Permisjonens lengde endres ikke, men du vil ha igjen feriedager som du kan ta etter at permisjonen er slutt ved å ta ferie uker med røddager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, en feriedag er en feriedag enten den er rød eller ikke. Utbetaling er 5 dager pr.uke og man sparer ikke opp feriedager ved å ta ferie på røde dager.

Tar man fri mandag til søndag i påskeuka har man brukt 6 feriedager, selv om 3 av dagene er røde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forrige gang jeg hadde permisjon strakk jeg permisjonen med over en uke, ved ta ut fem uker ferie i påske-tida. Da fikk jeg med meg alle de røde dagene i mai også. Det var arbeidsgiver jeg da forholdt meg til.

 

Jeg fikk feriedager de dagene som ikke var rød, og fri uansett de dagene som var rød. NAV hadde jo ingenting med dette å gjøre.

 

Mulig det er annerledes om det er NAV som betaler ut permisjonen din, i mitt tilfelle var det arbeidsgiver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig at man kan gjøre en avtale med arbeidsgiver. Men dette er ikke mulig om man får foreldrepengene utbetalt direkte fra nav.

 

Nav-dama

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil jo uansett ikke få noe mer penger, verken foreldrepenger eller feriepenger. Du får jo ikke betalt for ferien, i ferien skal du leve av feriepengene og de får du jo uansett ut fra hvor mye du tjente året før. Du vil oppnå det samme ved ta ut ferien en annen gang og ha noen dager fri uten lønn i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Egentlig ikke. Fordi at dersom man tar fri uten lønn så mister man rettigheter til sykepenger, pleiepenger osv. Har man ferie beholder man disse rettighetene.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...