Gå til innhold

Må jeg koke vannet? - 4 mnd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har så smått begynt å gi litt vann til snuppa. 4 mnd straks.

Må jeg koke vannet, eller kan jeg gi rett fra springen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg koker vannet og kjøler det ned... det er i hvert fall det jeg har fått høre :)

Skrevet

Hei,

Jeg koker vann før jeg gir til lille nurket mitt. Og det har jeg gjort helt siden vi kom hjem fra sykehuset. ( Pleier å koke litt ekstra for å skylle/ vaske smokkene som han bruker hver dag.), og kommer til å fortsette med dette til han blir 6mnd gammel. Det var det HS har anbefalt meg å gjøre.

Skrevet

Man må selvsagt vente til det kokende vannet er avkjølt før man gir det til babyen;) Her i gården venter jeg til vannet er lunkent og IKKE kaldt. Men det har du vel allerede skjønt =)

Skrevet

mener jeg har hørt at vannet bør kokes fram til 6 mnd. jeg koker i vannkoker,så står det avkjølt i den så er ikke noe stress i gi det:)

Skrevet

Skjønner:) Koker her også, men er det egentlig nødvendig når de er 4 mnd? Vil jo mitt barns beste, så koker hvis det er viktig så klart!

Skrevet

Jeg tror det er fordi at når de er 6 mnd spiser de mer, leker mer og er blitt vandt med litt av hvert...og er kanskje ikke så skjøre for vannet lengre da?

Skrevet

Mmm... Mener å ha lest en plass at man kan droppe å koke vannet når de begynner med fast føde. Men mange begynner jo så smått når de er 4 mnd. Men tror jeg fortsetter å koke litt til, er jo ikke så stress.

Skrevet

Bare nysgjerrig, hvorfor skal du gi vann til din 4 mnd gamle baby?

Skrevet

hvorfor skal man ikke det? hva er galt med å gi litt vann hvis man feks gir middag...?

Skrevet

Kommer ann på hvor du bor og hvor vannet kommer fra. Her hvor vi bor trenger vi ikke å koke vannet i hele tatt bare varme det opp. Men litt lengre inn i bygda må de koke vannet pga mye forurensing i vannet!

Skrevet

Fra matportalen;

Dersom vannet er behandlet (desinfisert), slik det er vanlig ved større vannverk som forsyner tettsteder, bør barnet kunne få dette uten videre forbehandling så snart det inntar annet enn morsmelk. Vannet er ikke sterkere bakteriologisk belastet enn den grøten/maten barnet ellers får i seg. Snarere tvert i mot. Vann fra godkjent vannverk skal være fritt for patogene mikrober og vil vanligvis bare inneholde et forholdsvis lavt antall "miljøbakterier" som er uten betydning i denne sammenhengen.

Hvis vannet ikke kommer fra godkjent vannverk, f. eks. ved bruk av brønnvann på en gård, er problemet litt større. Da må man ta hensyn til hva man vet om vannets generelle kvalitet.

http://matportalen.no/artikler/2008/2/1204288690.71

Så hvis man har begynt med fast føde til babyen, kan man likesågodt slutte å koke vannet også, selv om baby ikke er fylt 6 mnd enda=)

Skrevet

Helsesøster sa man kan gi vann fra 3mnd for å gjøre de vant til det :) Blir jo etterhvert at de skal få vann til maten ved enkelte måltider. Eller mellom måltider også kanskje? Uansett, har bare gitt noen t-skjeeer foreløbig, men hun liker det veldig godt :)

Skrevet

jeg har kokt opp vann og hatt i steriliserte beholdere i kjøleskapet... Hun er forkjølet og hoster så fikk beskjed om at kaldt vann kunne hjelpe...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...