Gå til innhold

Enkelte forstår ikke at leger har et privatliv!!!!!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg gir snart opp enkelte pasienter til min mann. Han driver egen praksis og jobber enormt mye.

Men hver ferie så ringer det en eller annen pasient på hans private mobil, for å spørre om resepter, time, råd osv. Det har blitt så ille at vi må bytte nr. Men vet at det ikke hjelper, enkelte klarer å spore opp det også. De har til og med dukket opp hjemme hos oss i helgene!!!!

De bes om å ta kontakt med legevakta og noen blir til og med sure fordi han ikke ka ta i mot de privat eller hjelpe de over telefon på ferie!!!!

 

Og hvis de ser at han jobber overtid med kontorarbeid, eks kl 20 om kvelden. Så dukker de opp og banker på til han åpner.

 

Vet ikke snart hva vi skal gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har det slik selv og er tannlege. Folk ringer nesten til alle døgnets tider på min private telefon når det er tann-problemer på gang. Henviser dem til tannlegevakta, men det har hendt, når det virkelig er prekært, at jeg har tatt pasienter midt på natta og i ferien. Så mulig jeg har lagd ris til egen bak?

Jeg lever av mine pasienter, men litt respekt for privatlivets fred hadde vært fint:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det sant??!!?

 

utrolig hvor frekke folk kan være, kunne absolutt ikke falt meg inn å ringe legen min privat eller utenom kontortid... Hjelpes, hva tenker slike mennesker med?!

 

Forstår veldig godt at det er frustrerende for dere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for støtten. Og til du som er tannlege, ja det er vel ikke lett å avvise heller. Bare lurer på hva som foregår i hodene på enkelte og hvorfor de mister gangsynet så fullstendig når de blir syke....

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er nok ikke et helt ukjent problem dette. Nå er jeg veterinær, med god dekning av akuttvakt i området. Alikevel er det kunder som av en eller annen grunn bare kan snakke med meg om de enkleste spørsmål, selv om assistent er mer enn kvalifisert. De har overhode ingen forståelse for hvorfor de ikke få mitt private telefonnummer :-P

 

Hemmelig nummer er et must! Og en absolutt streng policy for alle ansatte til din mann om å aldri, under noen omstendigheter, gi ut dette nummeret. Det at de dukker opp på døra er et så stort overtramt av privatlivets fred at om folk er villige til å gjøre slik, så vet jeg ikke helt hva man kan gjøre med det. Ett tiltak vil være å fjerne navn og adresse fra gule sider. Mer problematisk blir det selvfølgelig om dere bor på et lite sted og "alle kjenner alle".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig! Jeg jobber på legekontor, og det er utrolig hvor frekke folk er.

 

Jeg glemmer aldri en telefonsamtale hvor en pasient spurte om å få snakke med legen sin. Jeg sa høflig at desverre, Dr. XXXX er ikke her idag, så spurte han hvor legen var. Jeg sa at det visste jeg ikke, men at h*n ikke var her (jeg visste jo hvor, men det har ikke pasientene noe med) og da sa han helt forbløffet "men jeg så h*n jo på butikken!!".... Jaja, trengte vel mat da som oss vanlig dødelige...

 

Mange spør etter privat e-post, og forstår ikke hvorfor de ikke kan få det....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaste ei bøtte vann på dem som står utenfor huset, kanskje :-)

Blir som en type paparazzier det der, mangler bare at de tar bilder :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ringt til legen min én gang utenfor kontortiden hennes, men vil si at det var en spesiell situasjon, siden jeg ikke kunne sagt akkurat hva jeg sa til henne til noen andre leger.

 

Hun ga meg selv telefonnummeret sitt, da. Selvom jeg ringte ganske lenge etter at hun ga nummeret.

 

Jeg har hatt dårlig samvittighet siden det (ett år siden, sikkert!)

Og kommer aldri til å ringe igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis legen selv gir deg sitt private telefonnummer er det en helt annen sak, det skal du ikke ha dårlig samvittighet for.

Min mann er sykehuslege og blir aldri oppringt på privaten. Tror de aller fleste respekterer dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tror det er sånn i veldig mange yrker. folk ringer når det passer dem. faren min jobber fra 5 om morningen vær dag for da får han ihvertfall 2 timer på jobb før folk begynr å mase. jobber han etter 17 så ringer folk uansett, så det eneste som funker er å jobbe mens folk sover.

 

og det er bare tøys de ringer for. "kan jeg nekte å jobbe overtid" og sånt. lovdata.no er et fint sted.

 

men han er ikke lege

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, det blir jo sikkert noe annet. Men jeg ringte sikkert et halvt år etter at jeg fikk nummeret. Menmen.

Har fortsatt et lite skrap i samvittigheten :P

 

12:51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt utrolig....hva folk tenker med lurer jeg på.

Selv jobber jeg i reisebyrå og har fått tekstmeldinger og telefoner på søndager med spørsmål som fiiiint kunne ventet til mandag...helt utrolig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ikke bare leger og tannleger som opplever at folk ikke har respekt for andres privatliv. Jeg er førskolelærer og har opplevd flere ganger å bli oppringt på lørdager og søndager, enten tidig om morgenen eller seint på kvelden med spørsmål som:

- kan du dra til barnehagen og låse opp så vi kan hente regntøyet?

- han kastet opp i ettermiddag, men er helt fin nå. Kan han komme i morgen?

- Går det vannkopper i bhg nå?

- Jeg er syk, kan du passe barnet mitt i noen timer så jeg kan dra på legevakta? ( Hadde det vært noe kritisk, så hadde jeg nok sagt ja, men for noe på nivå med halsbetennelse? )

 

Det er noen som bare har tanke for egne behov, og at de må dekkes, umiddelbart. Om det da innebærer å vekke førskolelæreren kl 7.30 en søndag, dra hjem til legen en lørdagskveld eller ringe opp tannlegen på 1.juledag, så stopper ikke det dem. Lurer på hvordan de har fått det for seg at det er greit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine foreldre er lærerer på barneskolen og hjemme hos dem kimer telefonen i ett bankende kjør. Både elever og foreldre som ringer om den minste ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjelder nok mange yrker. Selv er jeg bonde og har traktor. Jeg opplever stadig at folk kommer på døra eller ringer meg for at jeg skal komme å ordne ting for dem, spessielt om vinteren er det mange som skal ha meg til å dra opp bilene deres til alle døgnets tider. Jeg har til og med fått kjeft av en lege for å si nei til å komme med traktoren klokka 22 om kvelden på en lørdag. Jeg hadde tatt et glass vin så det var uaktuelt fra min side, men han ville tydligvis ikke ta nei for et svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i huset blir også mannen min oppringt til alle døgnets tider, i helger og i ferier.

Han jobber som journalist, og det er stort sett folk som mener de har en "sak" som ringer han. Selv om det finnes både tipstelefon og vakttelefon i redaksjonen! Kjenner at jeg begynner å bli litt lei av folk som ringer midt i middagen på søndag for å fortelle han hva f.eks NAV har gjort feil i deres sak og om han kan skrive om det til neste dag.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi må nok bare venne oss til å skru av telefonen eller eventuelt sette den på lydløst når vi ikke vil bli forstyrret. Det er ingen som kan kreve at vi har telefonen på til enhver tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, jeg ler jeg! At det går an å være så frekke.... Har ikke så mange anekdoter om min egen jobb, men hva med denne:

Venninna mi jobber i NAV, og har særlig med yrkesretta attføring å gjøre. Men møter alle mulige mennesker selvsagt. En periode hadde hun 3 uker sykmelding; men kom til å møte en av brukerne sine i dagligvarebutikken. Han fotfulgte henne rundt i ferskvaredisken og maste om når han skulle få pengene sine, for det var en annen saksbehandler på da han sist var i møte, og hadde hun ikke tenkt å ordne det for ham?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går til en spesialist og han har gitt meg sitt mobilnummer som jeg kunne bruke hvis jeg kom opp i en situasjon pga medisinene jeg brukte. Jeg så på dette som en slags tillisterklæring og kunne aldri tenkt meg å utnytte denne tilliten. Har aldri ringt, eller vurdert å ringe, men det er en betryggelse å ha mobilnummeret hans. Det mannen din opplever høres jo ekstremt ut. Svigerfar er lege og har skjult nummer og er ikke listet noe sted

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er likedan til min svigerfar. Han eier en egen bilforretning, og kundene ringe til og med på julaften (!?!) Telefonen ringer alt fra 6 om morgenen og til langt på natt.. Skjønner meg virkelig ikke på folk som ringer til slike tider og ikke respekterer privatlivet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette gjelder nok for de fleste yrkessgrupper. Hilsen vgs. lærer som til stadighet blir oppringt av elever som skal ha grammatikkhjelp, lurer på om de kan slippe prøver, eller har det vanskelig og bare vil prate. Ringer til alle døgnes tider. Sist helg ringte det en klokka fire natt til søndag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk privat tellefon nummert til legen min en gang da datteren min var veldig syk han sa vi skulle ringe om vi ble avist på legevakten heldigvis gjore vi ikke det og slapp og ringe han.

Kastet nummeret like etter kunne ikke tenke meg å plage han privat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...