Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ei jente som har hatt et godt sovehjerte, men ikke nå lengre. Hun er 1år og hun sover fra ca 19.30 til ca 07.00. Noen ganger 6.30 og en sjelden gang 7.15, men det er max. Duppen varer ca 1,5timer, en sjelden gang 2 timer. Jeg synes dette er litt lite søvn, men jeg får henne ikke til å sove mer. Hun er stup trett til duppen, men det går. Bilkjøring for nært dupptid er ikke aktuelt. Jeg har prøvd med en liten powernap på formiddagen, når hun er på det tretteste, men hun vil ikke. Har også prøvd det på ettermiddagen, men da går det utover natten. Har prøvd å la henne være opp lengre i et håp om å sove lengre på morgenen, men det skjer ikke. Har prøvd å legge henne tidligere i et håp om at søvn avler søvn, men ikke her i huset.

Er dette en fase?

Er det nok søvn?

Har dere noe tips om hvordan jeg evt. kan få henne til å sove mer?

Kan det være pga. tenner at hun ikke sover mer? (er nok noen på vei, mne det har det vært i over 1mnd...)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ettåringen min sover ca like mye, og jeg har ikke tenkt på det som unormalt lite i grunnen.

Er det for lite altså? Jeg har hele tiden tenkt at de sover det de har behov for jeg.

Min ettåring sovner også i bilen, skjer det kjører vi en ekstra runde, eller legger barnet i vogna når vi kommer frem og triller en tur.

Er barnet trett på et annet tidspunkt på dagen hender det vi triller en tur, der barnet får hvile litt, men sjelden sovner.

Jeg syns forøvrig det høres veldig bra ut at datteren din sover til halv sju-sju jeg. Det er mange som starter dagen både fem og halv seks i denne alderen. ;) Btdt...

Går hun i barnehage?

De som sover en dupp før de starter går jo ofte over til to når de starter i barnehage siden de blir fortere slitne der enn hjemme?

Skrevet

Synes dette høres helt normalt ut, det er mange ettåringer som sover mindre. De hender jo at de er sliten, uten at de er trøtte, så da pleier vi å trille tur i vogna så han får slappe av litt uten å sove. Poden vår sovner også alltid i bil, omtrent uansett når vi kjører, og det er vel heller ikke unormalt. Høres ikke ut som du trenger bekymre deg for noe, de tar den søvnen de trenger.

Skrevet

Er det noen spesiell grunn til at du ønsker hun skal sove mer enn hun gjør?

Og har du inntrykk av at andre barn på samme alder sover mer enn din egen datter?

Jeg syns dette ser helt normalt ut, og skjønner ikke helt hvilke tiltak du mener at skulle få henne til å sove mer?

Skrevet

Jøye meg - synes du er heldig, jeg! Min sønn er 14 mnd og sover fra litt før kl 19 til ca 05 eller 06 om jeg er heldig. Når han våkner kl 05 virker han mer trøtt, men jeg er ikke i stand til å få ham til å sove mer! (Tips tas imot med takk....) I tillegg sover han alt fra en halvtime til to timer på dagen.

Skrevet

prøv å legge henne en halv time tidligere å se hva som skjer da..?

Skrevet

Mulig det er bare meg, men jeg har liksom inntrykk av at andre barn i den alderen sover 12 timer på natten og en god dupp på 2-3timer på dagen.

Kanskje det er det som er det sjeldne da?

Jeg hadde nok kunne tenkt meg at hun hadde sovet lengre fordi hun er så fryktelig trett til duppen sin, men vi får jo det til å gå så... Bare litt vanskelig frem til lunsj da hun er veldig trett, men det går vel seg til da.

Hun går ikke i barnehage enda. (er ikke ledige plasser vårt distrikt)

Tenkte kanskje det var noen som hadde noen smarte knep som gjorde at barna sov lengre på morgenen eller til duppen. :-)

Skrevet

Har prøvd. Hun våkner en halv time tidligere...

Skrevet

Jeg har inntrykk av at det med søvn er veldig individuelt altså. Men det er jo veldig vanlig at barna sovner i sjutiden på kvelden og våkner igjen mellom fem og sju. Så du har nok ingen unormal ettåring søvnmessig.

Jeg ville nok lagt henne tidligere til dupp jeg da. Altså når hun viser tegn på å trenge en dupp, så fikk hun heller bli trøttere til kvelden, og legges litt tidligere da.

Det er ikke uvanlig å legge så små barn allerede halv sju. Personlig syns jeg halv åtte er litt i seneste laget. Men igjen, så er unger forskjellige.

Det er jo ingen grunn til å presse ungen til å være våken lenger enn nødvendig på formiddagen heller? Gi henne heller en halv banan som mellommåltid når du ser hun er trøtt, legg henne til dupp, og så kan hun få lunsjen sin når hun våkner. Det gjør jo ingenting om det blir litt forskjøvet innimellom. Mye koseligere å ha en blir og opplagt unge, enn å presse henne til å være våken når hun allikevel skal sove snart?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...