Gå til innhold

Venninna mi klager stadig på at vi tjener like mye....:-P


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har ei venninne som har en 3 årig høyskoleutdanning. Denne er hun tydeligvis veldig stolt av, for jeg får stadig høre at hun synes hun burde få mer lønn enn meg som "kun" er sekretær, og som tjener like mye som henne. Hun spør innimellom hva jeg tjener, for å sjekke at jeg for guds skyld ikke har overskredet henne:-O

 

Jeg har ikke en 3 årig høyere utdanning. Men tatt litt forskjellig, ett år her og ett år der. Summa summarum så har vi nok gått like mange år på skole.

 

Må også nevnes at hun jobber i staten, og jeg for en privat bedrift. Hun blir nesten litt irritert når hun snakker om andre som ikke har noe særlig skole, og som faktisk også tjener MER enn henne. Det er da jeg ikke kan holde meg, og må svare henne at det jo er et kjent fenomen at bl.a hennes utdannelse ikke er ensbetydende med en fet lønn når man da jobber i kommune/ stat. Da blir hun litt sur.....

 

Men jeg synes det er rimelig teit å sitte og sippe for at andre tjener like mye som henne. Face it, hvis penger er alt for deg, så må du sikte høyere på utdannings-stigen gitt..........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

enig,om penger betyr så veldig mye for deg så skal du iallefall ikke jobbe for staten/kommunen! der VET man jo at lønningene aldri blir fete!Så hun har mange flere år å gå rundt og være sur på om hun skal være sur på alle som tjener mer enn henne når hun jobber i kommunen..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He, he...historien din minner meg om den gangen en kamerat av mannen min oppdaget at mannen min, som er "bare" ingeniør, tjener mer enn han som faktisk er sivilingeniør! Herregud, så sur han ble! Følte nok veldig at de siste to årene på høgskolen ikke betalte seg, he he ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber i staten og tjener veldig bra! Overrasket over lønna, da den aldri har vært avgjørende for utdannelsen jeg tok. Men merkelig holdning hun har, 3 år er jo faktisk ikke så mye (samme som jeg har)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo litt sært å bli sur på deg, men jeg skjønner henne også litt. Det er jo faktisk litt trist at utdanning (i enkelte tilfeller) ikke blir belønnet. Generelt er det vel slik at de som tar jobben med å utdanne seg også forventer at dette skal bli (rettferdig) belønnet når han/hun går ut i arbeidslivet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun burde kanskje heller tenke som så, at kanskje du er en bedre / flinkere og en mer verdsatt ansatt enn henne? Man blir ikke flink bare av å ta en utdanning :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ser hva hun mener, men synes hun burde tatt en annen utdannelse hvis penger betyr så mye.

 

Hun måtte vel vite at hun ikke blei rik av det hun valgte å jobbe som...Akkurat som om det er et slag i trynet nå liksom:-P

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det trenger vel strengt tatt ikke å bety at penger betyr alt (som flere skriver her). Det betyr heller ikke at hun er flinkere i jobben enn andre (inkludert folk uten høgskole/universitetsutdanning). Kanskje det rett og slett er prinsippet hun er ute etter. Det bør/skal lønne seg å ta en utdannelse.

 

Utdannelse betyr er jo at hun har en høyere formalkompetanse, og jeg skjønner prinsippet med at hun vil at hennes innsats skal belønnes (som sammenlignet med folk som ikke har hennes formalkompetanse).

 

Tenker med meg selv også, jeg har høy utdannelse, men innser jo samtidig at det er flere yrker som betaler mer enn mitt. Til tross for det så "forventer" jeg jo å tjene i henhold til min kompetanse, samt å få belønning for den jobben jeg faktisk har gjort (gjennom å utdanne meg).

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men så må man vel vite sånn ca. hva en forventet årsinntekt vil være for sitt utvalgte yrker FØR man utdanner seg. Dersom man er misfornøyd med det, må man jo evnt. tenke en lengre utdannelse.

 

Prinsippet kan jeg være enig i. Sykepleien f.eks er jo lavtlønnet i forhold til utdannelse, det er jo en kjent sak.

 

Poenget er bare at man MÅ jo vite dette FØR man starter å studere.....

Man kan være så misfornøyd og irritert man bare vil, og også forvente å bli lønnet for den kompetansen man har tillært seg. Men man må også forholde seg til realiteten, om man liker det eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du en personlig lønnsplassering som svært mange har i det offentlige, så kan man fint tjene ganske bra. Jeg fikk fire lønnstrinn nå fordi jeg er flink.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...