Gå til innhold

Dere som tar med dere barn til tropiske strøk...

Anbefalte innlegg

...har dere oversikt over hvor mange skumle ting de kan få der? Malaria, dengue feber osv? Har dere vurdert denne risikoen som relativt liten, eller har dere ikke vært klar over det?

Jeg er kjempenysgjerrig på dette, fordi vi skal i utgangspunktet (som skrevet før) til et land med både malaria, dengue og japansk encefallit osv. Det gikk egentlig ikke opp for meg før nå i det siste at disse virusene eksisterer i ALLE asiatiske og latin amerikanske land, men det ser ikke ut til å stoppe folk fra å reise på ferie med små barn. Selvom det i utgangspunktet ikke er anbefalt.

Jeg bare lurer på om jeg er over gjennomsnittet hysterisk ang. dette??

Si ja...

Fortsetter under...

har vært i thailand flere ganger med barna. også når de var babyer, og en gang som gravid. har ikke vært veldig bekymret for sykdommer ettersom vi ikke har vært i jungelen etc. er vist der disse sykdommene er utbredt, ikke i byene og de typiske turiststedene.

så har du lyst til å reise, tror jeg du kan gjøre det med god samvittighet=)

var forresten hos fastlegen min da vi reiste første gang med jenta vår og da jeg skulle reise som gravid. ( han var asiat) og han beroliget meg med at kjangsen for sykdom var forsvinnende liten så lenge vi holdt oss unna " bushen" og jungelen og ubebodde strøk

Jeg tilhører vel gruppen over gjenomsnittet hysterisk ang dette selv... Men les litt på reiseklinikken.no ang reise med barn under 4 år. Hvis du også googler på "gunnar hasle" så finner du en rekke nettprater også videre der han har svart på spørsmål ang små barn og thailansferier.

Av det jeg har lest så forstår jeg det slik at de har sluttet å gi malariavaksine dersom man skal til de største turiststedene i Thailand. Dengufeber er også sjeldet å få på turiststedene, og det er først alvorlig når man får det for andre eller tredje gang (ingen vaksine mot denne).

http://www.reiseklinikken.no/reiser_gravide.html

(skrolle litt ned, så finner du artikelen om barn under 4)

Vi har vært i flere sør-øst-asiatiske land med gutten vår da han var baby. Som hun over her skriver er de store byene relativt trygge. Jeg har en norsk venninne som har bodd dere nede i flere år med 4 små barn. Hun ble til og med gravid og fødte sitt 4. barn der. Det er store norske miljøer i flere av de store byene, med mange barnefamilier. Vi fikk ikke høre om noen sykdomstilfeller i den norske kolonien der venninna mi bor.

Så for å svare på det du spør om: Selvsagt visste jeg om alt dette før vi dro, og jeg visste hva som var teoretisk mulig og hva som var sannsynligheten. Jeg har tidligere hatt malaria selv, så den sykdommen kjenner jeg ganske godt og den skremmer meg ikke så mye. Dengue er hakket verre, men ikke like utbredt.

Det vokser opp mange barn i disse landene som tilhører vestlige familier. Det ville neppe vært tilfellet dersom de utsatte barna sine for en stor risiko.

Jeg har en fastlege som var det jeg vil kalle veldig engstelig for reiser for gravide. Da jeg var gravid ble jeg direkte frarådet å reise utenfor Nord-Europa. Hun mente at til og med en tur til Middelhavslandene utgjorde en stor risiko for gravide.

Med barn har vi foreløpgi holdt oss i Europa, men planlegger en mer eksotisk tur neste år. Jeg vil imidlertid definitivt ikke dra et sted der det er malaria - malariatablettene er så sterke og har så mange bivirkninger at de vil jeg ikke gi barna mine. Har selv tatt malariamedisiner under turer til Afrika tidligere.

Til vanlige turiststeder i Thailand f.eks kunne jeg godt ha dratt med små barn. Det er ihvertfall ikke sykdomsrisikoen som har hindret meg i det. Men til Egypt og India ville jeg ikke tatt med små barn, for i disse landene er risikoen for magetrøbbel enorm, og for små barn kan det være mer enn ille nok. Nå er jo ikke Egypt så veldig aktuelt ferieland akkurat nå etter de siste hendelsene.

Gunnar Hasle har jeg snakket med og i vårt tilfelle sier han det er trygt, tiltross for hva han vanligvis anbefaler.

Jeg er så frem og tilbake at jeg aner ikke. Jeg må nok pent inn i en eller annen jungel, men ikke barna.

Da jeg var gravid vasset jeg gjennom mørkt vann i jungelen, ikke særlig trygt, men jeg så ikke åp noe som en fare. I fjor døde 134 mennesker av dengue i Malaysia, så det ER jo der, men ganget med antall innbyggere osv, så blir det vel relativt liten porsjon som får det.

Jeg synes det er en vanskelig avgjørelse, så flere innspill tas i mot med takk. For og i mot!!

Etter hva jeg har skjønt er det ikke noe særlig, eller ingen, bivirkninger på Malarone. Lariam tør jeg ikke gi til de.

Annonse

Jeg har reist masse, men nå er jeg vel svært lite hysterisk ang. dette. Barn lever faktisk utenfor nordeuropa også. Jeg reiser når det er sagt ikke på backpacking med små barn og drar ikke inn i dypeste jungel slik jeg ville gjort i gamle dager. Det er bare ikke praktisk gjennomførbart dessverre ;) Men altså, så sant standarden er ok og man bruker sunt bondevett, antibac, passer på hva man spiser, bruker klær og myggmiddel osv, så går det fint å reise med barn. Trenger ikke sette livet på vent eller begrense seg til legoland bare fordi man har barn.

Jeg blir veldig glad hver gang jeg hører om folk som reiser til tropiske strøk med barn, men jeg er uenig i argumentet at barn bor der også. De er vant til bakteriekulturen der, og den vil våre barn reagere negativt på

Uansett, akkurat DET er ikke så big deal synes jeg, det er mulig å begrense.

Jeg tenker mye mer på virussykdommer som malaria. Det er DET som gjør meg skeptisk.

Myggmiddel er greit, men ikke med deet i. Nå godkjenner the American pediatric society myggmiddel med ddt i opptil 30%, det høres jo helt krimininelt ut spør du meg, men.

Jeg er i tvil siden de er så små. 1 og 2.5 år.

Jeg snakker altså ikke om mat og hygiene osv. Det klarer vi å kontrollere også fordi vi er på et lukket området med KUN skandinaviere.

Ja du er hysterisk =0) Har reist masssse meg jentene kommer fortsette med det.

Har en kompis som jobber med virus og baseluskerman kan få her i norge og han sier det er godt vi ikke vet haha =0).

Man skal leve og nyte livet=0) Du kan få en istapp i hodet men du går vel i byer hvor de har høyhus uansett=0)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...