Sizzy Skrevet 24. februar 2011 #1 Skrevet 24. februar 2011 Har i lang tid nå hatt vatn i beina og fingrene. Men siste tida nå har det berre blitt verre i armene og fingrene. Heile armen "sover", er som om den propp som hindrer blodgjennomstrømming i albuen... Skikkelig ekkelt o ikkje minst vondt. Våknet i natt kl 3 av det, og det gav seg ikkje før eg sto opp kl 9. Eg fortalte dette til jordmor sist uke, men da var det ikkje så gale som no... Har noen av dere hatt noe dette?!
♥lykkelig♥ Skrevet 24. februar 2011 #2 Skrevet 24. februar 2011 Jeg har det samme! Snakket med jordmor i går, og det er ganske vanlig.(Det har et navn, som jeg ikke husker i slengen) jeg har kjempevondt i leddene i fingrene samtidig, det er skikkelig plagsomt..! Det er ikke noe galt med blodgjennomstrømningen når man har det her, men det er nervene som kommer i klem pga alt vannet
Sizzy Skrevet 24. februar 2011 Forfatter #4 Skrevet 24. februar 2011 Okai, skal google det Ja er veldig plagsomt, kan ikkje ligge å riste på armene heile natta for å få det til å forsvinne heller! Hehe, eller eg kan, men...
Jojo81*snartmammaigjen* Skrevet 24. februar 2011 #5 Skrevet 24. februar 2011 Det heter carpal tunell syndrom, som Katrine*fødeklar* nevner. Det betyr at det er lite plass i en "tunell" som består av brusk og bein nederst i håndleddet ditt der nerver og sener går gjennom og ut til hånden. Noen får det bare litt og klarer seg fint, mens andre igjen blir plaget slik at det blir smertefullt og vanskelig å sove. Dette skjer fordi man i søvne er så passiv at man ofte får en "knekk" i håndleddet som forverrer følelsen av nummenhet. De gode nyhetene er at dette som oftest lett kan bedres med bruk av skinner. Få en henvisning til ortopedisk vurdering av lege eller jordmor så snart som mulig (ta bare en telefon hvis det er lenge til neste kontroll, for det kan fort bli verre uten behandling), så får du slike skinner på sykehuset. Noen ganger er man såpass hardt rammet at man trenger operasjon for å få bukt med problemet, men det gjelder vel helst dem som har hatt STORE problemer og smerter både natt og dag gjennom mesteparten av svangerskapet. Så ut fra at du er høygravid håper jeg du slipper unna med skinner Hilsen en med carpal tunell syndrom i begge hender
Jojo81*snartmammaigjen* Skrevet 24. februar 2011 #6 Skrevet 24. februar 2011 Katrine var visst "bare" høygravid..
Sizzy Skrevet 24. februar 2011 Forfatter #7 Skrevet 24. februar 2011 Uff har du dette alltid eller når du går gravid? Skal til legen på mandag,skal nevne det da Men dette går vel over når vatnet forsvinn rekner eg med? Takk for svar:)
Jojo81*snartmammaigjen* Skrevet 24. februar 2011 #8 Skrevet 24. februar 2011 Jeg har det bare når jeg går gravid, heldigvis! Hadde det til en viss grad i forrige svangerskap, men det gikk greit uten hjelpemidler. Jeg har ikke hatt noen som helst plager mellom svangerskapene. Det skyldes ofte at man har mye vann i kroppen og jeg tror også at svangerskapshormonene har litt å si, så det går oftest over av seg selv etter fødsel. Det er jo betryggende å vite! Jeg tror forøvrig at det kan være lurt å nevne henvisning for tilpassing av skinner til legen din, for mange leger er litt raske med å si at det bare er sånn. Mulig er de ikke klar over hvor raskt og greit det er å bedre situasjonen. Det var ihvertfall det ortopeden min mente, og han var litt gretten for at legen ikke sendte meg sist gang
Milla75 Skrevet 24. februar 2011 #9 Skrevet 24. februar 2011 Signerer den Hadde det med første og nå med andre. Det var ikke så ille med førstemann, selv om jeg fikk det relativt tidlig. Denne gangen begynte det ikke før nå helt mot slutten, men har ikke vært snakk om skinner hverken forrige gang eller nå. Nå er det bare 5 dager til termin, så da orker jeg ikke begynne streve med det, men det er ille nå. Om natten selvfølgelig, men også uansett annet jeg gjør med vinkel i håndleddene (eks skrive, spise med kniv og gaffel, etc, etc). Tror helt sikkert skinne er tingen for mange flere enn de som får det.
2blå1rosa+spire Skrevet 25. februar 2011 #10 Skrevet 25. februar 2011 Har det stort sett hver natt.... ikke farlig, det går over etter fødselen sier min lege. Skyldes bla vann i kroppen... Det hjelper å snu seg litt ofte i sengen, så blodet får sirkulere..
Sizzy Skrevet 25. februar 2011 Forfatter #11 Skrevet 25. februar 2011 Var bedre i natt, fekk sove mellom den verste prikkingen. Bra det går over vertfall Og eg som trudde det kunne være en blodpropp i systemet, hehe!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå