Gå til innhold

Er vi dårlige foreldre om vi reiser fra vår 14 mnd baby i over en uke?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har ei på 15 måneder og har ennå ikk vært fra henne et døgn.

Hun er nin nr 4 og jeg har prøvd begge deler. Vært vekke og ventet.

Det siste er verd det.

Hvis dere allerede har vært vekke i flere helger så må dere være litt vel glad i drikking og fest.

Jeg ville aldri gjort det. Hadde hvertfall ventet til hun er så stor at dere kan forklare henne at dere kommer hjem igjen, og da må hun være godt over 2år. Hvorfor kan dere ikke ta henne med? Og eventuelt ta med svigerfamilie på ferie som kan steppe inn som barnevakter hvis dere vil ha litt tid alene?

Om du lurer på om dette vil ha noe å si for barnet ditt så ring og hør med noen som jobber med dette.. Helsestasjon, familievernkontor, barnepsykolog? Da får du kvalifiserte svar, og jeg kan omtrent garantere deg at det er noe de ikke anbefaler..

Selvfølgelig dør ikke jenta av at dere reiser bort en uke, men hun har ikke spesielt godt av det heller. Dessuten har vel hun like stort behov for litt fri fra hverdagen som dere? Kjeresteturer på en helg synes jeg til nød kan være greit, men å reise på ferie over en uke alene når man akkurat har fått barn? det skjønner ikke jeg meg på!

Annonse

Jeg syns det skal ganske mye mer til å klassifisere noen som dårlige foreldre, snakk om ganske drøye svar fra enkelte her inne:-/

Gjør det du selv føler bli riktig, enten om det er å bli hjemme eller å reise. Ingen bør spørre om "tilatelse" inne på ett internett forum. Er man virkelig så usikker i foreldrerollen?

Alle dere som blir "sjokkerte" av at noen vil reise på ferie uten barna sine: er det "lov" å dra bort uten barnet sitt hvis man feks har fått barn med kronisk sykdom som har gjort familielivet ustabilt og utmattende fra starten av? Er det "lov" å forsøke å få en liiiiten pause fra en ganske slitsom hverdag for å forsøke å redde par-forholdet slik at det forhåpentligvia ikke ender med samlivsbrudd og barn som må veksle mellom to hjem?

Det er greit at enkelte mødre heller velger å være martyrer og stå ved at de ALDRI vil dra vekk uten barna uansett hvor slitne de er, men jeg er IKKE en av dem. Jeg tror barn drar stor nytte av uthvilte foreldre som er lykkelige. Vet selv at mine barn får det bedre med en mor som ikke gråter hver natt av søvnmangel mens hun gir medisiner, lungefysio og mater. Ikke alle har det like greit. ......

Dårlige foreldre vil jeg ikke kalle dere kun pågrunnlag av en reise.

Men jeg selv kunne aldri ha falt meg inn å reist i fra mitt barn i en uke.

Reist med 14 mnd gammelt barn til syden, hadde det kjempe kos og der var mye tid for å pleie kjærligheten til mannen på turen, så ser ikke hvorfor barnet ikke kan være med. Det må jo være mer gøy enn å være langt vekke og savne barnet.

"dra å vær kjærester!"

Hva er dette slags tull? Barnet er bare 14 mnd og de har allerede hatt flere helger fri som de kunne vært kjærester.

Jeg kan ikke skjønne at noen vil bruke 7-10 dager av ferien sin til å være uten barna sine jeg. Mine barn kan godt dra til besteforeldre, men da utenom vår ferie. En har få ferieuker i året og disse ønsker vi absolutt å bruke sammen med barna.

Dårlige foreldre? Tja! Men på god vei å bli det ihvertfall.

Annonse

09:06

"Ikke hør på de bedreviterne" sier du.

Hi SPØR faktisk hva folk her inne mener om at hun reiser på ferie uten babyen. Da må man faktisk få svare hva man SELV mener, og ikke spørre deg om hva det er greit at man mener først.

jeg reiste til london i og var borte i 8-9 dager når mitt barn var på samme alder..!! reiste med GOD samvittighet, han var hos mine foreldre som tok seg kjempegodt av han! Vi sluttet med ammingen på den måten, og det fungerte veldig fint for alle parter!

Jeg var alenemamma den gangen og angrer ikke på at jeg dro, selv om jeg ser alle fordommer som du blir bombardert med...

Om man er dårlige foreldre speiler seg nok ikke på den uken dere er borte, men alle de andre ukene når dere er hjemme.. er dere oppegående foreldre som gir barnet det det trenger, kjærlighet i massevis, mat og tak over hodet, med varme og alt av oppdragelse er i orden... hvordan kan man si at dere er dårlige foreldre som vil ha litt kjærestetid for å kunne være de beste versjonene av dere selv for gullungen?

Det jeg ikke skjønner er hvorfor dere ikke vil ha henne med på sydenturen. Det er snakk om 1 barn, det er da ikke noe stress! Barn storkoser seg i syden! Kanskje dere hadde hatt godt av sydenturen alle 3, så får du mer en følelse av hvordan det er å være familie. I og med at dere har vært borte fra henne flere helger (regner med det er snakk om mer enn ei natt da), så bør dere dra på ferie sammen og kose dere SAMMEN alle 3!

Jeg var borte fra datteren min i 5 dager når hun var 2 år, og det er det verste jeg har gjort. Savnet henne helt forferdelig. Vi gråt begge når vi så hverandre igjen :)

Men jeg er skikkelig hønemor da;) Er jo forskjell på mennesker.

Jeg for min del hadde aldri klart å reise fra henne i 7-10 dager, og hun er 4,5 år i dag. Hvor mye skjønner et barn på 14 mnd da? Hvis hun/han spør etter mamma og pappa, og besteforeldrene skal forklare at dem er i syden/på ferie, skjønner hun/han at dem kommer hjem om så og så lenge? Dem har jo ikke noe tidsperspektiv. Tror det kan føles lenge for et lite barn. Har ikke noen gode råd å komme med, men hadde jeg vært dere, så hadde jeg nok tenkt meg om både en og ti ganger før jeg hadde dratt bort så lenge. Jeg hadde som sagt aldri klart det.

Hun er bare 14 mnd og dere har allerede vært borte fra henne flere helger? Og nå skal dere til syden uten henne? Synes det høres ut som dere ikke er helt modne for å ha barn. Når man velger å få barn velger man også et liv med barn, og tilpasser seg til det. Vi har reist masse sammen med vår lille gutt, og det går kjempefint. Det er selvsagt ikke det samme som en kjæresteferie, men sånn er det faktisk når man har barn. Det er det livet består i.

Nei dere er ikke dårlige foreldre bare fordi dere reiser vekk.

Men jeg skjønner dere ikke.

Jeg har også lyst til syden, men kan ikke tenke meg å reise uten at mini er med. Tenk så gøy for småtten å bade og kose seg sammen med oss! Jeg hadde ikke klart å kose meg uten at han var med, og iallfall ikke så lenge.

Vi har forresten ikke vært borte fra vår på 1 år en eneste natt enda, men vi har hatt barnevakt på kveldstid så kjærestetid har vi hatt. Jeg tenker at den tid kommer at man kan reise bort en uke på ferie sammen, og det er når man ikke har småbarn lenger.

Ta heller en langhelg på hotell sammen om dere absolutt må ha tid for dere selv tenker jeg.....10 dager er veldig, veldig lenge for ett så lite barn!

Jeg synes ikke dere er dårlige foreldre. Her inne er det mye skrik og skrål om hva som er ELENDIGE foreldre og "du-burde-ikke-hatt-barn". Dere som sier dette kan da ikke ha truffet mange av de barna i Norge som virkelig lever med dårlige foreldre. Det har jeg som jobber i helsevesenet og det vrenger seg i magen min når folk skriker her inne om mishandling/omsorgssvikt på grunn av småting.

Min gutt på 14 måneder kunne fint vært en uke sammen med besteforeldrene sine uten å få massive følelsesmessige og relasjonsskader av den grunn. Andre barn kan være mer sårbare for en slik separasjon. Med andre ord, dette er forskjellig.

Kanskje litt dårlige foreldre? Ikke omsorgssvikt foreldre, hehe, men jeg hadde hevet øyenbryna dersom noen av mine venner skulle gjøre noe sånt.

Hadde selvsagt tatt med babyen på tur! Å dra på familietur er jo så koselig! Årene flyr, og plutselig er det bare dere to igjen.. Det kommer tidsnok liksom. Vi dro på en ukes tur når jenta var 4 år og 4 mnd, da kunne hun ringe oss dersom det var noe, og kunne telle ned dager og viste hva som skjedde. Tenk å forlatt babyen din føler deg, dagesvis uten mamma og pappa! Dersom dere virkelig trenger en pause hadde jeg heller dratt på ferie med en venninne eller noe, slik at ikke begge to ble borte for jenta deres.

Dere er ikke dårlige foreldre bare på grunn av det, men jeg hadde ikke gjort det. Hvorfor har dere behov for å være så mye borte fra henne? Er det ikke koselig å dra som en familie til syden?

Ja ja, vi er alle forskjellige.

Jeg tenke litt sånn at barn med så egoistiske foreldre har godt av å knytte relasjoner til besteforeldre.

Siden foreldrene kanskje ikke er så drevne.

Har ei venninne som lemper barna over på mora støtt. Men du verden de barna skal prise seg lykkelig for det. Bestemoren er ankeret i livet deres.

Blir litt med de som lemper med glede 10 måneder gamle babyer i barnehage. Noen ganger har barnet det bedre i barnehage enn hos en mor som er lei av sitt eget barn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...