Gå til innhold

2 års kontrollen - fikk beskjed om at jenta ligger langt foran språklig sett


Gjest Tale30

Anbefalte innlegg

Rart det med at det er språket som blir trekt sånn fram som viktig å være flink i tidlig.

Har selv en som ligger et godt stykke tilbake på den fronten. Han er nylig fylt 2. Har ikke vært på 2 årskontroll og regner med at vi må følges opp med tanke på hans språk, hvis de legger så stor vekt på språk som jeg får inntrykk av.

Han har veldig få ord, og gjør seg lite forstått med de ordene han kan. Selv om han også setter noen av de få ordene sammen i 3-ords setninger. Jeg venter på at det skal løsne da, og ser vel noen tegn på at det er i ferd med å gjøre det.

 

MEN han er langt fremme på andre områder igjen. Bla motorisk (og der har vel du Tale 30 vært bekymret for at din jente ligger tilbake...).

 

Han lærer også ting utrolig fort, han trenger ikke å bli direkte vist ting en gang, han kan observere med et halvt øye og gjenta på strak arm. Han har en utrolig teknisk innsikt, og trakterer pc, mobiltelefon(spill) og Ipad som den største selvfølge. Men det blir vel sett på som negativt fordi det kan være passiviserende(!?!)

 

Jeg er ikke særlig bekymret for språket eller imponert over de andre ferdighetene. Har bare en gutt som tar utviklingen i sitt tempo, i ett felt av gangen. Og ser heller på helheten før jeg betegner et barn som "geni".

 

Jeg har jobbet med barn og sett at det ofte er store forskjeller i dette med språk og motorikk, og at det ofte henger sammen. Dårlig i språk flink i motorikk og omvendt.

Og at dette med språk ofte løsner hos de aller fleste mellom 2 og 2,5 år, og ved 3 års alder er forskjellene som oftest veldig små.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For en flink jente du har :):) Min er to år og en mnd og er mektig imponert over hvor flink hun er blitt å snakke, uttale lange fornavn korrekt, skape setninger (dog ikke veldig lange og grammatisk korrekt), sette ord på følelser ( Kan si fks Lei seg når hun gråter) men hun er nok helt gjennomsnittlig. Kjempekjekt å få høre noe så flott om barnet sitt fra en barnelege, skjønner du er stolt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, dette vet jeg ingenting om, min sjenerte lille mammadalt hang som limt rundt halsen min og nektet å snakke med hverken helsesøster eller lege hun!

 

Hun måtte bæres inn og ut, og når vi skulle gå begynner legen å le litt, later som om hun skriver og sier høyt "Kan ikke gå. Kan ikke snakke" :P

 

Så om ikke annet fikk vi iallefall konstatert at viljen er det ingenting i veien med ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillegutt begynte så smått å prate da han rundet et år, faktisk :o) Ikke rent, men likevel forståelig (ta-to = traktor f eks). Før han begynte i barnehagen som 2 åring pratet han setninger og alt, men etter at han har vært i bhg nå et halvt år, er det jommen mye babyspråk som kommer ut. Han er plutselig ikke så flink lengre, til mors store fortvilelse..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke helt hva som er normalt og over normalen, for å være ærlig, men det vet nok en lege eller en helsesøster. Du kan nok stole på at vurderingen deres er riktig, Tale.

Jeg spurte moren min om hun kunne huske når jeg begynte å snakke i hele setninger. Den første setningen hun husket var "Se, du og jeg har like bukser i dag, mamma!". Da var jeg to.

I bhg påstår de at jenta vår ligger over gjennomsnittet språklig sett. Hun snakket også mye da hun var to, i relativt detaljerte setninger. Jeg hadde ikke noen å sammenligne med, og visste derfor ikke dette før de påpekte det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10:53

 

Jeg har uroet meg litt over motorikken, ja. Barnehagen har lagt mye vekt på dette problemet, noe som jo er bra at de gjør. Jeg har følt det som om de kanskje så på oss som foreldre som lite flinke til å aktivisere.

 

I går fikk jeg vite av legen at hun har en plattfor som hun vil vokse av seg om et års tid. Hun har rett og slett så svake ankler at hun faller overende i de store vinterskoene. Det var en lettelse å kunne si dette til barnehagen, og en lettelse å vite at hun vil bli bedre etterhvert.

 

Då dette med at hun har et godt språk har vel føltes godt for meg som mor, fordi det reflekterer at vi faktisk er veldig aktive med henne i forhold til språkstimulans, lesing, sang og musikk osv. Og da sier jeg IKKE at de som har barn som er senere med språket ikke stimulerer riktig, bare så det er sagt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så klart du skal få lov til å være stolt av ungen din!! :-) Og her skal du få lov til å skryte så mye du vil!! Mine unger er ikke spesielt tidlig ute med språket, mere på normalt nivå. Men der er jo andre ting vi smmanligner med, og da smiler jeg også inni meg når jeg ser at de har ferdigheter som ligger over gjennomsnittet, og det har vi lov til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha! Samme her. "Jiiss" er gris. Men hun er verdens beste fordet. Godt de utvikler seg litt forskjellig :) Hun er veldig god mototisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var en sånn som liten :) Hadde lange setninger og pratet relativt rent som toåring. Pappa har hatt mye moro med det i senere tid, han mener jeg var for utålmodig og tvang meg selv til å lære å prate masse tidlig, og at jeg siden ikke har sluttet. Jeg er veldig pratsom :P Ungen min er 21 måneder og prater heeele tiden, men er gjennomsnittlig god.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...