Gå til innhold

2 års kontrollen - fikk beskjed om at jenta ligger langt foran språklig sett


Gjest Tale30

Anbefalte innlegg

Vi leste bok osv, og da sa legen at hun observerte og tolket bildene på måter hun aldri hadde sett en toåring gjøre det før. Hun spurte også "Hva ser du der?" og mente hvilket dyr det var (en gris med en baby gris utenfor et hus) jenta vår sa: "Det er mammagrisen som er på vei ut av huset med babyen" Da ble legen litt perleks, og sa at dette var litt uvanlig.

 

Men er det det? Har dere opplevd det samme? De sier vel litt sånn til oss håpefulle mødre, og uansett vil det jevne seg t etterhvert. Men vi var jo litt stolte da.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har oxo ett geni i familien, han er bare 2,5år.

Da han var 2 år 3mnd hadde vi samtale i bhg, og der var han "ferdig" med 3-4 års stadiet.

For oss er jo ungen vår normal i den utviklingen han er i, så vi tenker ikke over det. Men hører stadig fra andre og legen at han er godt over sitt alderstrinn.

Merker hvor mye han kan og forstår nå vi sammenligner med gjevngammle barn i bhg.

 

Men det er utrolig kjekt!!! & veldig stolte!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi får også ofte høre at jenta vår ligger langt foran språklig sett.. hun har snakket i lange setninger lenge nå, gjenforteller tegnefilmer, bøker osv, og har mange små og store spørsmål i løpet av dagen (2 år, 4 mnd). Allerede 21 mnd gammel hadde hun setninger på 7-8 ord og små "historier" som hun fortalte, men tror nok ikke det er SÅ unormalt tidlig som mange vil ha det til- men moro er det nå lell;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dattern min sier ikke GRIS rent engang så din 2 åring er en geni i forhold til min hehe! Så flink hun er da :)) moro!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er veldig tidlig ja. Hun er kjempeflink da :) Gutten vår på 2 år og 3 mnd er kjempeflink han også, men har ikke så "detaljerte" setninger enda :) Mere sånn "gisen, ehm, huset babyn" ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har ikke så mange toåringer å sammenlikne med, så det var litt moro å få slik feedback. Ikke at det betyr noe egentlig, men det er moro at vi kan holde samtaler om alt så tidlig, for det er mye rart man får insikt i.

 

Barnehagen har også gitt tilbekemelding på språk, og at hun har grammatisk korrekte setninger med mange ord og bøyningsformer.

 

Hun har helt klart sine ord som hun ikke uttaler riktig: Keppusj (ketsjup), leipe (hjelpe) osv. Noe som var litt morsomt er at hun kaller oldemoren sin for omle. Jeg trodde at hun ikke kunne å si oldemor, men når hun skulle fortelle noen en historie om oldemor og omtalte henne som omle og vedkommende ikke skjønte hvem hun mente, rettet hun på det og sa oldemor.

 

Jaja, blir nok litt trist når hun om en stund faller helt under normalen, hehe. Neida, det spiller jo ikke noen rolle om de er foran eller ikke - men moro at de mestrer språk er det jo..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser jo forøvrig her inne at det er veldig mange flinke toåringer da :) Vi får slå et slag for retten til å være stolte av barna våre, dere :) Er alltid litt redd for å bli halshugget når man kommer med litt "skryt".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle er vel stolte av sine egne barn, håper jeg, men ikke alle skjønner at andre kanskje ikke bryr seg like mye? Forøvrig er det jo helt fantastisk for ditt barn at du selv synes det barnet er det beste i hele verden, men en helsesøster som aldri har hørt en 2åring snakke sånn er enten helt fersk i gamet eller veldig flink til å gi positive tilbakemeldinger. Men det spiller vel ingen rolle, gjør det vel? Det viktigste for ditt barn er jo hva du synes, ikke hva andre måtte mene. Og at andre ikke blir like himmelfalne over ditt barn som du er, ja det er vel bare sånn det er. Man har jo sine egne unger å skryte av!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow! Du må være kjempe stolt :) Skikkelig flink da!!!!

Det er så gøy og se når så små snakker så bra :) Så søte :)

Jeg har en som er akkurat 2 år,og er ikke så flink,men det har kommet masse ord og små setninger i det siste.

 

Søstra var som og snakke med en voksen fra hun var nesten 2 år :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. Min på halvannet sier masse...bare ingen som skjønner hva.

Så han er nok et geni. Snakker et språk bare han kan;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, så søt da, synes jeg hører det - "mammagrisen på vei ut av huset med babyen". :o)

Toåringen min er fortsatt på enstavelsesord, men det løsner vel snart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hihi, merker at jeg har gutt i huset ja :P Har alltid hørt at jenter er "flinkere" enn gutter når det kommer til språk (renere og tydeligere tale) og det er jo bevist her nå ihvertfall ;)

 

Min sønn på 2 år og 8 mndr har lange setninger og forklarer eksplisitt hva som foregår, ikke bare at det er det og det. Han sier "Se, flyet flyr fort, det er kjempgøy!" Men å avkode den setningen kreves mammaører XD Han snøvler, leiver og har mange feil iflt grammatikk, bøyer alle verb likt, har feil endinger på substantiv iflt til kjøn og antall osv, men han er veldig observant når det kommer til innholdet i det han sier da ;)

 

Også er han svært flink med alt som "sitter sammen". Han skrur bord på egenhånd :P Finner frem riktig verktøy for de forskjellige skruene og skrur riktig vei osv. Han er flink som fy, men snakker som ei kråke :P

 

Så din datter er KNALLFLINK mtp språk iflt min sønn ihvertfall Tale :D Det er så moro når barna yter langt over forventningene! Bruk det du vet nå og "tren" masse med henne slik at hun ikke mister dette, tenk så moro det bli for henne å ha et område hun virkelig kan hevde seg på ^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Barna mine snakket ikke forståelig engang før de var nesten 3 de:o) Men de snakket fordet...Snakket masse faktisk..Bare så synd at ingen forstid de, men de var like blide uansett da :o)

 

Og de er uansett mye søtere og sjarmerende enn alle "IQ" barn dere skryter opp,- så det så...:oD He-he...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min lille jente på 20 mndr prater masse. Stort sett 2-3 ordsetninger, men innimellom kommer det laange setninger som fe.ks bebi-på-doen -å-bæsje-å-bytte-bleien-sin. Da prater hun om dukken sin, ikke seg selv.

Hun synger hele bæbælillelamm, petter edderkopp, trollmor og flere sanger.

 

MEN på kontroll sa hun ikke et eneste ord, bare satt og skulte på helsesøsteren og klenget seg fast i meg.

 

Og i barnehagen er det noen som tror ungen ikke kan snakke i det hele tatt, mens andre hun kjenner godt komenterer at hun er en søt liten skravlebøtte som prater masse hele dagen!

 

hehe sikkert ingen som en gang leser dette, men gjorde godt å skryte litt ;)

Og Hi ungen din høres utrolig hærlig ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil nok rette seg på plass til det "normale" etterhvert. Barn kan ha sprang fra utviklingen helt frem til 4års alderen.

 

Jeg snakket så og si ikke rent før jeg var 4 år og helsestasjonen var veldig bekymret for meg. Men, da jeg endelig begynte å snakke så var jeg plutselig like langt som alle andre 4åringer.

 

Synes det er så leit at barn blir satt i båser.

- Du er treg

- Du er mye flinkere en alle andre

 

Sanneheten er jo at de fleste barn er helt normale og vil vokse opp til å bli helt normale barn. Noen er raskere ute, andre er tregere.

 

Bare fortsett å les med jenta di du, så hu ikke mister interessen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Tale30, vi som ikke har barn som ligger langt foran språklig sett har vel like stor grunn til å være stolte over barna våre? Eller må vi slå et slag for retten til å være stolte over barna våre vi også? :)

 

Gutten min er overholde ikke språklig sterk, mistenker at han er dårlig selv til gutt å være (han er ikke i noe faresone da, i barnehagen sier de at han snakker normalt til alderen). Men jeg er da ikke noe mindre stolt av ham fordet - han er verdens fineste lille skapning og er kjempesterk fysisk og motorisk sett, der ligger han langt foran. Allerede på 3-månederskontrollen var de på helsestasjonen imponerte over muskelstyrken og motorikken hans. Han gikk da han var 10 mnd.

Og språket lærer han seg jo. De aller fleste barn lærer seg å prate rent, noen gjør det bare litt senere enn andre:)

 

Forstår veldig godt at dere er stolte over barna deres som er flinke til å snakke da! Syns det er veldig morsomt å høre 2-3 åringer prate, de høres så veslevoksne og alvorlige ut:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt enig med deg 08:54. Vi foreldre er ekstremt opphengte i hva barna våre "presterer".

Men det er jo som du sier: de aller fleste barn er helt normale og vokser opp til å bli helt normale mennesker.

Er det egentlig så viktig at et barn kunne gå veldig tidlig, eller at et barn snakka rent før det ble 2? De som ikke var like raske lærer seg både å gå og snakke rent innen rimelighetens tid:)

 

Kiropraktoren min er så oppgitt over alle disse foreldrene som skal trene opp nakken til unga ved å legge dem på magen for at de skulle løfte hodet. "Hvor mange voksne kjenner du som ikke klarer å løfte sitt eget hode?"

Hehe, han har jo et poeng. Og han mente at denne overdrevne nakketreningen faktisk gjorde mer skade enn nytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som mamma til et barn som faktisk ikke er det folk flest kaller innen normalen er jeg veldig glad for at helsestasjonen tok oss på alvor da jeg var bekymret mamma til en toåring. Hadde vi ikke fått hjelp tidlig hadde det vært mye vanskeligere for ham å lære seg et funksjonelt språk. Språkscreening av toåringer har så avgjort noe for seg!

 

Tale, jenta di høres flink ut. Det betyr ikke at hun blir neste einstein nødvendigvis, men det er jo veldig deilig å vite at alt er som det skal være :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flink jenta di er:) min sønn er nok litt "tregere" i språket, men kjenner at jeg er veldig stolt av han nå som han endelig har begynt å snakke i setninger (2,5år)

Håper dere hjelper henne med å utnytte fortrinnet hun har språklig, hun syns sikkert det er gøy å lære nye ting siden hun er så rask!

 

Gøy med disse små, utviklingen går så fort:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt tydelig at veldig mange her har barn på to år som også er svært taleføre :D Moro er det!

 

Et par ting jeg gjerne vil avklare.

 

For det første, man skal være stolte av barna sine, uansett om de hevder seg i en ting eller ikke. Alle barn har et eller annet ved seg som gjør det spesielt. Det jeg mener med å si at man skal slå et slag for å være stolte av barna sine, er at inne på DiB får mødre som kommer med glade meldinger om flinke barn stort sett hodet bitt av. "Du må ikke troa t barnet ditt er spesielt" og "Jada, sikkert et geni". Det syns jeg er synd. At man er glad for at sitt eget barn gjør det godt i noe betyr ikke at man anser andre barn som mindre verd. Jeg har et barn som er flink til å prate, men som henger etter motorisk. Hun henger ikke med på leken ute i snøen. Jeg ville likevel ikke bli provosert over noen som forteler at deres barn utmerker seg på dette området.

 

Når det kommer til 2 års kontrollen, så gjøres denne av en barnelege som skal måle utviklingen. Språktest er en stor del av undersøkelsen, så jeg velger å tro at det er en viss tyngde bak. Men at hun har smurt litte kstra på for å glede en mor - det er godt mulig :)

 

Datteren min kommer elt sikker tikke til å få noen nobelpris i litteratur, men det er en fin beskjed å få fra en lege når man i utgangspunktet er usikker på hvor barnet ligger i utvikling.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlighet Tale30 ! Det er da overhodet ingen som har latt seg provosere av at datteren din er flink til å snakke ?

 

Syned du tar litt vel på vei her. Tror heller du lar deg provosere av at 2 åringer som snakker veldig bra er helt normalt, jeg.

 

Ro deg helt ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ene niesen vår var slik. Snakket i fulle settninger og varierte ordbruken, hadde et fantastisk ordfåråd da hun var 2. Hun er fortsatt smart, men hun strevde lenge med å knekke lesekoden. Hennes to år yngre søster derimot snakket ganske sent, er barnslig i forhold til bøker hun liker å høre og oppfattes generelt som mer motorisk. Det rare er at det er lillesøster som lærte å lese på egenhånd da hun var 4. Nå er hun 6 og skriver lange historier, har lært seg masse engelsk, suser gjennom 2.klasse matteboka osv.

 

Mine barn var forøvrig ikke i nærheten av det du beskriver da de var 2. Da kunne de så vidt snakke med enkle ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har sikkert en kjempeflink jente. Men jeg er litt imot dette med å måle utvikling opp mot "normalen". Alt er normalt, utvikling skjer i rykk og napp. Min datter begynte ikke å gå før hun var 15 mnd. Da sa alle at da var hun vel flink i språket da...men nei, det var hun egentlig heller ikke. Synes hun var som de fleste andre på hennes alder der.

 

Nå er hun 5 og har lenge kunnet lese og skrive lange setninger, historier. Hun er også ganske analyserende og sitter mye og tenker og observerer...før hun kommer med lange utredninger og resonnementer. Er hun smartere enn andre barn da? Nei, tror jeg ikke. Slapp av dere! Barna er perfekte som de er!!

 

Sorry, blir bare helt sliten av alle som tror de har så mye smartere barn enn andre. Dere husker vel denne:

 

http://www.klikk.no/foreldre/dinbaby/article644507.ece

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...