Gå til innhold

Hvor gamle var barna deres når dere snudde bilsetet?

Anbefalte innlegg

Gjest Kira ønsker seg en til ♥

Leser i F&B at de fleste i Norge snur bilsetet før barnet har fylt 2 år, og at 8 av 10 barn under 4 år sitter forovervendt.

Datteren min er kun 1,5 år, og jeg håper hun kan sitte bakovervendt i en god stund til. Men ser at det varierer ganske mye fra familie til familie på hvor lenge de gjør det. Ta f.eks datteren til broren min. De snudde setet hennes når de byttet til sete nr 2, og hun har enda ikke fylt 1 år. De bor i Danmark, og der er det visstnok helt vanlig.

Hvor gamle var barna deres når dere snudde setet, og var det noe spesiell grunn til at dere gjorde det akkurat da?

Fortsetter under...

Eldste her er straks 4, han blir nok sittende bakovervendt iallefall frem til i sommer. Da skal nytt sete innkjøpes, siden yngste lillesøster skal arve hans sete.

Satser på at jentene også blir sittende bakovervendt til de iallefall har bikket 4 år.

Annonse

Eldste var 3 1/2. Snudde han då fordi lillesøster (då 16 mnd) ikkje trivdes i babysetet lengre, og måtte få overta broren sitt sete.

Lille er 3 år og 3 mnd og sit enno bakovervendt. Satsar på at ho blir sittande slik til ca 4 år. Snur i alle fall ikkje før ho er tung nok til beltestol (er no 14 kg).

Eldste var litt over ett år - hadde liten bil uten plass til bakovervendte seter større enn babysete..

Nr to er 4,5 år og sitter nå forover til daglig, men bakover på langturer.

Mini er 2 år og sitter nok bakover leenge enda....

På eldstemann husker jeg ikke helt, men på nr 2 snudde vi når han var rett over 2. Ble bilsyk etter kun 15-30 min i bil HVER kjøretur omtrent og da snudde vi seter. Ikke for enhver pris jeg har det bakovervendt,stakkars gutt! Når vi snudde setet ble det straks bedre,men har hendt at han har blitt bilsyk enda om vi kjører langt(2-3t). Men blitt betraktelig bedre:) Satser på at lille jenta kan sitte bakovervendt lenger, men vi får se,hun er foreløpig bare 4 mnd gammel:)

Eldste ble snudd to dager etter 4-årsdagen. Han hadde ikke plass til bena bakovervendt lenger og setet hans var kommet dårlig ut i tester forovervendt så da fikk han ny beltestol. Minsta blir sittende bakovervendt til hun er 4 hun og. Ser ingen grunn til å snu de før, siden ingen av mine har slitt med bilsjuke.

Eldte ble snudd rett etter hn var fyllt to , de 2 minste da de var rundt aaret.

Vi har gjort det ettersom man ikke faar kjoept bakovervendte stoler her, kun babysetet er bakover her...

Proevde aa ta med stol fra Norge, Men da knakk ryggen og et fant vi ut helt tilfeldig, var ikke en synlig skade saa da turte vi ikke proeve det igjen.

Vi byttet bilsete rundt 4-årsdagen til storesøster. Hun hadde fortsatt god plass til beina bakovervendt i vår Toyota stasjonsvogn, men hadde vokst ut av vektklassen til det bakovervendte setet - som jo går til 18 kg.

En annen ting jeg reagerer på med barn i bil, er at mange lar ungene sitte i forsetet med vanlig bilbelte på korte turer som på vei til barnehagen. Har flere ganger sett at foreldre som leverer i barnehagen har unger som spretter ut av forsetet. Da er det snakk om barn på 4-5 år. Man skal fortsatt sitte i barnesete i den alderen!!!!!

Annonse

Vi snudde eldste da hun ble 2 år, klaget veldig over dårlig plass til beina så da snudde vi når vi skulle kjøre til Danmark. Får se hvor lenge andremann holder ut, hun er 20 mnd og sitter bakovervendt.

Snudde henne forovervendt i en skikkelig beltestol like etter hun fylte 5år. Hun hadde forsåvidt grei plass ennå, menhun gledet seg veldig til å få det nye sete som sto klart.

Hun er en helt gjennomsnittelig 5åring, så str. hadde ikke noe å si.

Minstemann er 2,5år, og sitter selvfølgelig bakovervendt. Har ingen planer om å snu ham forovervendt noe tidligere enn storesøster om det ikke skjer noe drastisk.

Her sitter begge bakovervendt enda (2år og 3,5år)

Mannen maser om å snu eldste til sommeren når vi skal på ferie, men jeg er absolutt ikke enig i å snu henne bare fordi hun blir 4!!

Målet var 4år, men nå som hun sitter så fint, aldri har klaget på det, ikke blir bilsyk, og begge sitter samme vei, så ser jeg ikke poenget med å snu henne:)

Vår gutt er 2 år og 5 mnd, og vi har faktisk snudd ham forover. Grunnen er at han måler en meter. Vi følte vi ikke fikk festet ham ordentlig lenger når han måtte sitte med bena veldig bøyd. Tror ikke han satt vondt i det hele tatt, men uansett hvordan vi stramma selene, så var de slakkere når vi henta ham ut etter endt kjøretur. Så vet ikke helt hva som er farligst, slakke seler, eller å sitte forovervendt. Vi følte det var tryggere at vi fikk stramma selene ordentlig iallefall. Har forøvrig et besafe-sete som kan brukes både forover og bakover.

Snudde eldstemann rett før han fyllte 3 år. Da synes vi det var på tide å snu setet i og med at han hadde spydd i ett år.... hehe..

Yngste er fortsatt i sete nr 1, men har dem bakovervent så langt det lar seg gjøre.

Nr 1 snudde vi altfor tidlig, men da visste vi ikke bedre. Nr 2 var 3,5 år. Minstegutten nærmer seg 4 år nå. Han sitter bakovervent i hovedbilen som brukes på alle lenger turer, men fremover i beltestol i ekstrabilen til eller fra bhg ( ca 2,5 km med kun 50 sone). Kommer ikke til å snu ham i hovedbilen før etter han er fylt 4 år. Vesla på 18 mnd sitter selvsagt bakovervendt enda, og skal gjøre det til hun er minst 4 år.

Gjest To små gull♥

Vi kjøpte just beltestol til eldstemann, han er bare 2 år og 8 mnd, men over 1 meter lang og nesten 18 kilo. Han passet ikke setet sitt lenger.

Minstemann på 18 mnd sitter bakover i et multitech sete, satser på å ha han bakover til han er på samme str som eldstemann, enten han er 2,5 eller 4 år da. Jeg snur de når de ikke passer setene lengre, eller viser tydelig mistrivsel.

Forhørte meg med trygg trafikk og de anbefalte beltestol fremfor forovervendt med 5 punkt sele år han var så stor. Men de mente såklart jeg burde ha han bakover litt til.

Så forresten noen som ble hentet i bhg i dag. Inn i forsetet sammen med mamma og opp på fanget. Ca 1,5 år. Hadde sagt noe men vet de ikke snakker norsk, så vet ikke om jeg bør si ifra til bhg?

Denne diskusjonen forover versus bakovervendt tar aldri slutt...Jeg er veldig for å sitte bakover så lenge som mulig, og jeg vet faktisk om flere som har ungene fremovervendt fra de er 9 mnd fordi bakovervendte stoler koster mer....

3 år - har ikke snudd enda og har ingen planer om å gjøre det på en god stund enda.

Det er ikke vanskelig å underholde et barn i bil. Lydbøker, synge, se på alt som er utenfor vinduet i bilen (ta av nakkestøtta på den siden barnet sitter og sett speilet på den andre).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...