Gå til innhold

Var på 3D forrige uke og fikk vite..

Anbefalte innlegg

Skrevet

at jeg har termin en uke før tidligere antatt.. Gynekologen der sa at baby var 1350 g og jeg var da i uke 28+2. Dette var noe jeg tok knusende med ro helt til igår da jeg ble sendt på en ekstra sjekk på sykehuset pga regelmessige kynnere søndags kveld. Han målte baby alle veier, og sa han og fikk termin en uke tidligere. Bare lurer på om det er noen andre som har opplevd det "å få ny" termin så sent i svangerskapet? Og hvordan det evt stemte?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei du!

Jeg ble også fortalt at jeg hadde termin 1 1/2 uke før enn dem hadde stadfestet på ordinær ultralyd..men sykehuset nektet å gå tilbake på det...dem endrer ikke termin etter uke 20 fikk jeg beskjed om. Det ville jo ikke vært noe problem dersom barnet hadde kommet seg ut på egenhånd når han var klar, men jeg gikk 14 dager på overtid før dem satte meg i gang, og da var han så stor at han ikke kom seg ut og måtte forløses med keisersnitt..Da husker jeg legen sa "Oi, han her er nok 3-4 uker på overtid". Hvis jeg var deg ville jeg krevd at dem endret terminen for det er jo med tanke på overtid det vil kunne by på problemer. Lykke til :)

Skrevet

Jepp, men det viser bare at barnet er bittelitt over gjennomsnitt i str - de skifter ikke termin.

Med nr 2 var barnet 80-90 % over gjennomsnitt i uke 21/22 og ville tilsvare en termin 1 MND tidligere enn den jeg fikk på ordinær ul i uke 18.

Beholdt terminen jeg fikk på ordinær ultralyd.

Videre i svangerskapet gjevnet vekten seg mer ut heldigvis, men hun lå over gjennomsnittet hele veien (ca 2 uker foran) og veide nesten 4,2 ved fødsel.

Skrevet

Jeg var på 3D uke 28+3 og da ble barnet estimert til 1420 gr, fikk beskjed at dette var innfor normalen. Synest dette høres ut som et stort barn selv...... Ikke snakk om ny termin, men skal på ekstra kontrol om 8 dager:-)

Skrevet

Var på 3D selv i uke 28 og fikk da beskjed om at bebisen lå litt etter i vekst ifht termin. Men at dette ikke nødvendigvis hadde noe å si ifht termin. Var på vekstkontroll på sykehuset i uke 32, og de sa da at er terminen satt ved ordinær ul, endres den ikke. Tabellene de bruker ifht vekstestimering er utifra gjennomsnittsbarnet på 3600 kg, og er langt i fra alle som veier det når de kommer til. Synes det er utrolig merkelig at dem setter ny termin på deg men.. Får trøste seg med at bebisen kommer når den er klar uansett termin ;-)

Skrevet

Takk for alle svar :)

Skjønner det er litt forskjellige erfaringer med dette, (som alt annet).

Det er jo mest i forhold til det å skal gå over tiden jeg tenker det kan bli problemer..

Jeg skal til jordmor på fredag, får høre med henne hva hun tenker :)

Skrevet

Grunnen til at man har ordinær UL rundt uke 17-19 er fordi dette er tidspunktet hvor fostrene er mest like i str. Etter dette vokser de svært ulikt og noen fostre er ment å bli store mens andre er genetisk bestemt til å bli mindre. Dermed vil ikke str i uke 28 ha noe å si i forhold til terminen, heller i forhold til hvor stort barnet blir når det fødes.

Så jeg synes det er rart at de endrer terminen ved så sen UL. Jeg var på UL selv i uke 29 og fikk målt babyen til 20% over snittet, men de endrer jo ikke termin pga det.

Skjønner imidlertid at du tenker på det og er opptatt av det i forhold til overtid, så greit å snakke med noen om det.

Lykke til videre!

Skrevet

Det er jo helt fei å si at du skulle ha endret termin! Det det vil si er at babyen din er litt større enn snittet, noe som er veldig normalt! Selv var min unge 15% under snitet i uke 28 og er nå akkurat på gjennomsnittet. Ikke noe snakk om å endre termindato for det for babyen er jo like gammel!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...