Gå til innhold

Fortell meg, hvordan og hvorfor orker man å få to super-tette barn??


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Klart man kan si at man ønsker barna tett for å bli ferdige med småbarnstiden fort. Ikke alle som synes det kjekkeste i verden er å skifte drittbleier altså. Jeg er kjempeglad i barn, vi har 3 selv og kommer til å bli fosterforeldre for 2 søsken om en liten stund. Jeg ville ha barn tett for å slippe å være i småbarnstadiet så lenge og ikke minst for å slippe bleieskiftarbeid i altfor mange år. Med 3 tette så var det ikke mange år med bleier :-) Sistemann sluttet i sommer når han var 2,5 år...herlig!

Ikke alle er slitne og spyferdige fordi de har tette barn. Jeg har ikke kastet opp i noen av svangerskapene og har nok av energi....

Tror faktisk at jeg kjenner barna mine godt jeg, selv om jeg ikke har hatt de 3 første årene alene med førstemann. De får masse oppmerksomhet, jeg har overskudd og tid til alle 3 (snart alle 5) og ungene har hverandre.

 

Folk er forskjellige, men jeg synes det er greit med tette barn.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Litt travlet en periode, men ellers er det supert med tette barn. Mine leker så fint sammen og har alltid selskap. Har et barn som er større, det var mer mas med enebarn i flere år for å si det slik, å vi bestemte oss tidlig for at vi skulle få tette barn i neste runde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har to bekjente som fikk barn med drøyet året mellom, og de har begge sagt ALDRI igjen... Så nei, det frister ikke meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev høyere opp at "jeg ønsket å bli ferdig" for det første står det i annførselstegn og jeg begrunner hvorfor, det er da ikke håpløst å si hvis man evner å tenke litt....

Jeg har som det står så tunge svangerskap at skulle jeg ventet er det ikke sikkert jeg hadde orket å skulle starte på nytt når mini har blitt for stor og ting er mer stabilt.. bedre å ta alt det strevsomme på engang!! Betyr ikke at man ikke nyter babytiden og klarer å gi hvert barn den oppmerksomheten de fortjener!! og hva er fasiten på hvor lang tid man lærer ¨å kjenne barnet sitt da?? det kan jo ta hele mange år det.. nei du må mene hva du vil, men kom ikke å si at noe er håpløst fordi du ikke er enig..blir for dumt å påstå! du ilegger en setning veldig mye mer enn hva det betyr....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner heller ikke hvordan noen VIL ha to tette, men all beundring til dem! Jeg ble uplanlagt gravid med min andre, og det er 16 måneder mellom dem. Det er ikke supertett, men tett nok! Jeg synes det har vært mer slit enn kos til tider. Jeg er selvsagt veldig glad i barna mine, men skulle ønske de ikke kom så tett. Nå som minsten er over 1,5 år ser jeg klart fordeler. De leker sammen og har god utbytte av hverandre. De "passer på" hverandre i barnehagen og savner hverandre dersom de er borte fra hverandre en kveld. Jeg ser for meg at de kommer til å få et tett og godt brødreforhold og det er veldig positivt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at mange forsvarer seg med at ungene vokser opp og blir gode venner. Det gjelder ikke her! Lekte fint med min lillebror som er to år yngre enn meg når jeg var små barn mens nå når vi begge er i 20 årene har vi ikke engang kontakt. Har et bedre forhold idag til min storesøster som er 4 år eldre enn meg, og det hadde vi også som barn. Og det virker som mange synes det er slit å ha bleiebarn og babyer og gjør det for å bli raskest mulig ferdig med småbarnstiden? Nei takke meg til ett barn enn sålenge :) Merket at et barn slet på forholdet da vesla var liten, hadde sikkert blitt verre med to små barn. Kan ikke tenke meg noe verre med en nyfødt med kolikk og en liten tass på 1,5 år som krever oppmerksomhet samtidig. Skal man slite seg igjennom småbarnstiden for at ungene skal ha glede av hverandre i fremtiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er veldig enig i det du skriver. Det er dumt å "slite seg ut gjennom småbarnstiden for at ungene skal ha glede av hverandre i framtida". Men det er ikke alle som synes det er slitsomt å ha to tette. Jeg skulle ønske jeg hadde mer tid med kun eldstemann før andremann kom. Det var ikke kult å gå hjemme med et barn når jeg hadde søvnproblemer og bekkenløsning som gravid:( Men, men..det ble engang sånn og nå er jeg jo så glad i min yngstesønn at jeg ikke kan se for meg en annen tilværelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg aner ikke. Selv har jeg 3 barn spredd på 8 år. Min mormor fikk tre tette (ett år melom hver) og jeg har hørt på hennes råd om å ha litt avstand mellom barna... Ikke er barna hennes så ekstremt gode venner i voksen alder heller. Alder er ikke avgjørende for forhold senere i livet, det handler om kjemi mennesker i mellom.

Jeg har en 10 år yngre søster, og vi har et godt forhold. Ikke bestiser, men gode venninner :)

 

Jeg lurer på om mange av barna med tett aldersforskjell rett og slett er uhell. Man tenker vel at amming er prevensjon (mot bedre vitende?) og at man sikkert ikke kan bli gravid før man har fått mensen (men eggløsning kommer tross alt før mensen). Så lar man det bare stå til, og vips, der er man gravid igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, det er vel ikke for at ungene skal blir bestevenner når de er 20 at man velger få tette barn. Min bror er 12 år eldre enn meg og jeg kjenner han nesten ikke. Vokste opp som enebarn. Og jeg har venninner som det er 5 år mellom, de var overhodet ikke på nett med hverandre før begge var blitt voksne. Så kjenner jeg et søskenpar det er to år mellom, de klarte ikke trynet på hverandre i tenårene. Det finnes ingen garantier for at noen søsken skal bli venner for resten av livet uansett hvor mange år som skiller dem. Men her snakker vi småbarnsstadiet, barnehage- og barneskolealder. Og man skal ikke kimse av at de bestandig har hverandre. Vi har to tette, og en på vei, så det blir tre tette til sommeren. Og dette har vært vårt ønske, fordi vil ha tre barn fort. De to vi har er tre og to år, og det er jo NÅ vi drar fordelen av at de bestandig har hverandre å leke med. Det er jo ikke noe dårlig argument? At de underholder hverandre, gir meg nå frie hender til andre gjøremål. Dessuten må vi ikke renne ut døra etter jobb fordi den ene eller den andre skal på fotballtreninge etc, regner med de begynner samtidig når den tiden kommer. Ser ikke for meg noe verre enn en baby med kolikk, og jeg er så sliten at jeg ikke klarer si kake, og jeg må stille opp på fotballkamper og dugnader, hente og bringe, hjelpe med lekser etc etc. Det er jo ikke akkurat sånn at en syvåring klarer seg selv. Er vi sliten en lørdag, så er det ingen unger som krever noe som helst!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde tre barn noen mnd, før eldste fylte 3 år :) Planlagt. Vi ville ha tette barn, som kunne ha stor glede av hverandre. Det er hektisk mens de er små, men jeg er glad for at barna mine har lekekamerater, samtidig som jeg er glad for å slippe unne en lang småbarnsperiode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 2 barn med 3,5 år mellom. Det var så slitsomt at når jeg startet mitt nye liv og planer om flere barn ønsket vi dem tette. Det er 11 mnd mellom nr 3 og 4. Veldig praktisk. Mye enklere med tette barn som har mye samme behov enn 3,5 år mellom hvor man hele døgnet løper i alle retninger for barnas ulike behov og lyster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med to tette med 14 mnd mellomrom og graden av slitenhet, så tror jeg aldri i mitt liv jeg har vært mere sliten enn med den første og de første tre månedene. Hun hadde kolikk og jeg var overhodet ikke forberedt på hvordan det var å få barn, og hvor mye de krever.

 

Tror ikke det ene er bedre eller verre enn det andre, alt har sine fordeler og ulemper. Å ha barn krever at man legger om livet sitt fullstendig etter dem uansett. Nå er vi i småbarnsfasen med sine utfordringer, og det hadde helt klart vært deilig og komme seg ovenpå... men når blir man egentlig det? Venter nr tre snart, så nå bare gir vi gass mens vi enda er i den fasen at vi legger oss klokken 21.30 for å ha overskudd til hverdagen, og ikke vet om noe annet. Men uansett hvordan man vrir og vender på det, det er ALDRI en bakdel at ungene er noenlunde lik i alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 super-tette barn høres veldig slitsomt ut. Burde jo tenke seg om når man skjønner at førstemann er tett:-D

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan ikke bare dere som velger å ha 15 års forskjell på barna deres bare slå dere til ro med at vi som har to/tre tette synes at det går heeelt fint. Vi planla dette til minste detalj, så det var ikke noe "uhell".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk på minipille... Hadde sex i gang på med måned (grunnet mann i nordsjø + + +) og jammen meg satt det. IKKE planlagt, og ikke bare glad... Mye tårer... fordi jeg HELE tiden var utslitt og ikke hadde energi til eldstemann.. Men vi bor langt unna familie, og har mann med helseproblemer, så ble mye på meg.... (Jeg hadde i tillegg blitt dårlig etter fødsel, og brukte lang tid på å komme meg)

Det ble 12,5 mnd imellom.. og mye travelt i perioder... var MYE sliten... og følte meg mye alene. Har fortrengt mye nå, men det var en god del tårer og konflikter mellom oss. Litt grunnet hans dårlige helse, og dermed at det ble mye på meg. Litt grunnet hans oppvektst (der mor gjør alt husarbeide) og litt grunnet travel hverdag. Hadde HELT KLART hatt eldste full tid i bhg dersom jeg skulle valgt på nytt... var aldri så lange dager uansett, men når jeg var alene hjemme og hadde glemt en ting på butikken som jeg MÅTTA ha, måtte jeg gå med 2 stk som ikke kunne gå,., og hadde 2 stk med bleier...

 

Men etterhvert som de har blitt større, så er det bare HELT fantastisk, og jeg glemmer litt hvor travelt det var. Vi har 2 som ALLTID har noen å leke med, som er VELDIG gode venner, der ikke en "må passe" den andre..... og jeg og pappaen har fått MYE bedre tid til hverandre, og kommet oss forbi mange av utfordringene underveis.. :)

 

Nå ønsker vi oss en til, men jeg er redd det blit et lite "enebarn" som hele tiden må underholdes... burde vi ha 2 til da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man orker det man må.

14 mnd mellom mine, ikke akkurat ønskesitvasjon når jeg ble gravid igjen. Men det har nå sine posetive og negative sider med at barna er så tette.

De får jo veldig god kontakt seg imellom spesielt om de er samme kjønn.

 

Det er nå sånn at vi mennesker vi orker mye mer en vi tror vi kan, vi må bare komme i de sitvasjonene hvor den ekstra styrken må tas fram.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig at det blir feil med en tankegang om å få to tette for å "bli ferdige med det". Man burde lage rom for å nyte spedbarnstiden, og barna fortjener å få være babyer før søskene kommer. Noe annet er bare trist.

 

Det anbefales å vente minst to år før man får nestemann. Dette er nettopp fordi babyen må få være minst såpass lenge, og fordi kroppen må få restituere seg. Blir man gravid igjen før det har gått ett år er det økt sjanse for å miste, bl.a..

 

Vi har to gutter med to år og to mndr. mellom pga. alderen min. Eldstemann sluttet heldigvis med bleier da han fylte to, og er i bhg. tre dager i uka, ellers ville han nok ha kjedet seg.

 

Hadde jeg kunnet velge så ville jeg nok ha ventet slik at det ble tre år mellom guttene våre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser bare fordeler for barna å få to tette,søstera mi har 14 mnd mellom sine. Jente og gutt,og de er perlevenner. Sier til alle i barnehagen at de er tvillinger. Deler alt og nylig når vi var på ferie lekte de sammen så fint hele tida!

Jeg kommer til å få 12/13 mnd mellom mine når neste kommer,det kommer sikkert til å bli slitsomt for oss foreldre i perioder. Men tenker litt på barna vi da,i stedet for å sette oss selv i høysete.

Det er 3 år mellom meg og mine søsken og vi har aldri gjort noe annet enn å krangle noen av oss. Så det var jeg ikke så interessert i.

Om vi velger å få et tredje barn så skal det skje relativt fort. Vil ikke ha mer enn max 3 år mellom minste og en evetuell baby.

Kjedelig å være attpåklatten som bare blir hakka på av de to andre hele tida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem i all verden sier at barna ikke får være babyer selv om de får seg et søsken etter fyllte året?? Det der var et latterlig argument!! Er vel heller mor som går glipp at den rolige, søte spebarnstiden, hvor hun kan slække på kafé med barselvenninnene. Det begynner å provosere meg litt at de som har avstand i alder skal ha det til at det er så uheldig for barna at de er tette. Tror jeg med hånden på hjertet kan si at ingen av mine unger har manglet noe som helst ever, hverken kjærlighet, tid eller ting.

 

Og grunnen til at man skal vente 2 år før man blir gravid igjen (merk; da vil det bli nesten 3 år mellom) har med kroppen din og gjøre! Og at den regelen er kommet av helsemessige årsaker, og ikke fordi at ungen må få lov til å være baby i 3 år.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er 18mnd mellom mine, og jeg synes det er helt topp! De er gode venner, selvfølgelig krangler de en del også, men de har alltid noen å leke med. Jeg tror nok søsken kan krangle like mye uansett om det er 12mnd eller 4 år imellom. Det kommer mer an på typene tror jeg da.

Vi har lyst på en til, og da vil det ev bli rundt 4-5 år mellom mellomste og ynste. Jeg tror det kan bli fint jeg. Da får vi prøvd begge deler;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...