Gå til innhold

Helsestasjonen irriterer meg!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hver gang vi har vært på kontroll har de pirket på etelleranna med jenta mi. I begynnelsen var det vekta for hun la ikke så godt på seg, når hun så endelig begynte å legge på seg, stagnerte lengden litt. Da var det og galt. Og nå er plutselig hodet for lite!! Ærlig talt. Ingen barn utvikler seg likt. Barn er ikke statistikk!! Det var til og med snakk om ultralyd av hodet fordi det hadde vokst litt mindre enn statistikken mener det burde.. Kjære vene.

Jeg vet de passer på at barna er friske og normale, men jeg blir faktisk litt sprø. Føler liksom de leter etter feil på barna.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du er nok ikke alene om dette. De har jo en "mal" å gå etter, og selv små avvik fra denne (som er helt normale) er det noen som pirker på...

Det er jo ofte slik at de små vokser i rykk og napp, vokser i lengden mens vekta står stille og legger på seg mens veksten på lengda stopper opp litt? Er i alle fall det jeg har fått høre...tenker at det skal stoore avvik til for at det er fare for at noe er "potensielt galt" ? Er i alle fall det jeg fikk inntrykk av da vi var til oppfølging hos en super dame på helsestasjonen med barn nr. en. Har ikke så gode erfaringer med barn nr. to- som forøvrig er premature, har vært til ulike damer på hver kontroll- og ingen av de har virket særlig forberedt, har kun vært fokus å vekt og størrelse, måler, virker travle, og ferdig... nesten så jeg tenker at jeg kunne selv tatt målene å sendt en sms til de ;) Er i alle fall glad jeg hadde erfaringer fra et barn før jeg fikk en premature, for er det noe de ikke virker å ha peil på så er det for tidlig fødte..

Skrevet

Hehe du har en "vokse i lengden, så i bredden" baby... Alle unger i vår familie blir først "korte" og tjukke, før de blir lange og litt for tynne... Som voksne er alle blir lange og slanke! De følger definitivt ikke noe skjema, og det er uttrykt mange bekymringer for alle. Storebror på 2,5år veier det samme nå som i fjor vår!. Men jeg bruker ungen som fasit, han er høyt og lavt når han er våken, sover normal, magen er normal, lite sjuk, og virker på alle måter som en FRISK unge :-)

Jeg jatter med helsesøster, og glemmer besøket etter at vi har gått ut døra. -Jeg gav opp helsesøstra når hun mente at den første ungen min STRAFFET meg når han skrek enormt mye... -Magesmerter var fasiten, og det hele ble fikset av noen timer hos naprapat. -Nå har vi flyttet og hun nye virker som en fornuftig dame :-)

Skrevet

hehe, tror vi må være i slekt, vi er nemlig også slik, dvs- min mor, tanter og mine søstre har opplevd det samme med sine barn, trudde det var normalt jeg?? Er jo helt logisk, tenkte vi, når barna strekker seg så blir de jo automatisk tynnere- de klarer jo ikke alltid å vokse både i bredden og høyden samtidig?? Men men... så er vi litt sære da, er vel værre ting å slektes på ;-) Lurer på om jeg skal avsløre dette avviket til de andre i familien/ slekta... eller bare tie det hele i hjel... hihi... :)))

Skrevet

Opprinnelig ble visst helsestasjonen grunnlagt for å begrense spedbarnsdøden i Oslos fattigstrøk (eller lignende). Jeg må jo si de har bevegd seg fryktelig langt vekk fra det utgangspunktet!

Skrevet

Jah, jeg skjønner at det kan være irriterende men de mener det jo bare godt.

Og personlig liker jeg å holde følge med det!

Den ene mnd vokste hun masse i lengden og la på seg litt lite, neste mnd stoppet lengden opp litt mens hun la godt på seg, en runde med det der er jo nok til at man blåser i at helsesøster vil at man skal følge med på veksten...

Mamma vet best, så lenge den lille faktisk vokser, spiser godt og virker sunn og lykkelig er alt i sin skjønneste orden....

Skrevet

De vil nok bare være på den sikre siden, for tenk hvilket rabalder

det ville blir og hvor sint mammaer og pappar ville blitt, om de IKKE hadde fulgt opp avvik og det senere viser seg å gi alvorlgie konsekvenser. Med så små barn er det mye bedre å være "føre var, enn etter snar", så får helle rmamma vre litt snurt og fornærmet. Det e riallefall bedre enn at barnet blir skadelidende. Jeg synes motsatt om vår helsestasjon, de henger seg ikke opp i noe og bare beroliger når jeg er bekymret for noe :-)

Skrevet

det er så utrolig stor forskjell på helsesøstre ser jeg, men man trenger da ikke ta til seg alt de sier?

Skrevet

Sånn har vi det og. Hver gang jeg går fra helsestasjonen har jeg fått en ny bekymring... Selv om jeg har veid hver uke for å påse at vekta går nok opp, var det ikke bra når hun sammenholdt med lengden hans, for eksempel. Er ikke noen rett og slett lange og slanke da? Akkurat som noen er korte og tette? Føler de henger seg litt opp i rene kurver og gjennomsnitt.

Ikke synes jeg de er så flinke til å svare på spørsmålene mine heller, men det kan skyldes at jeg har en ung nokså uerfaren helsesøster... Grøss og gru hvis disse skal begynne å veie større barn og ungdommer også!

Skrevet

Jo det er bra at de følger opp barna våre. Men de ser litt for mye på papirene dems i stedet for å se på barnet. Hun er veldig aktiv. Det har hun alltid vært. Og da ble hun tynn en periode. Min svigerinne(som nå er lang og tynn voksen) stoppet å legge på seg når hun var 6 mnd. Hun ble lang og tynn i stedet for den bolla hun hadde vært som baby.

HELDIGVIS at jeg tar ting de sier med en klype salt. Tenk om jeg hadde vært en av de bekymrede mødrene som ikke helt vet hva de skal gjøre med første ungen.. Da hadde jeg vært et nervevrak etter alt de har sagt om barnet mitt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...