<3 duracellkanin <3 Skrevet 23. februar 2011 #1 Skrevet 23. februar 2011 sønnen min er 2 uker gammel... noen ganger i løpet av de siste dagene har jeg plutselig hørt kvelningslyder fra han. jeg har tenkt att det er gulp eller noe. og snudd han raskt og dunket han litt i ryggen.. dette har hjulpet hver gang.. for en stund siden lagde han igjen denne lyden og etter noen dunk i ryggen fikk han puste litt. men tyngre enn vanlig.. så kom lydene tilbake etter bare 30 sek eller noe.. så jeg fikk åpnet munnen hans i håp om at gulpet skulle komme ut.. men det var tom i munnen hans.. når jeg åpnet munnen hans hostet han litt og det hørtes ut som at noe kom opp.. han pustet helt fint etter det.. det hørtes nesten ut som det var tungen hans som han holdt på å svelge.. eller som om at han var veeeldig hoven i halsen eller noe.. han ble ikke redd eller noe.. han sover bare videre.. og puster heelt normalt nå er det noen som har opplevd lignende? jeg får hjemmebesøk av helsesøster i morra, og kommer til å rådføre meg med henne.. men blir jo bekymra for om det burde skjekkes før i morra.. men samtidig så vet jeg jo at han har lagd sånne lyder før.. og bare 1 gang per dag, eller mindre.. NOEN RÅD?
MammaBrum Skrevet 23. februar 2011 #2 Skrevet 23. februar 2011 Vår baby holdt på sånn i noen uker. Ble veldig redd først, men etterhvert bare lot vi ham sove vidre og "ordne opp selv". Det skal vissnok være umulig for disse små å bli kvalt av sitt eget gulp. De vi snakka med sa det var værre for oss enn for babyen
<3 duracellkanin <3 Skrevet 23. februar 2011 Forfatter #3 Skrevet 23. februar 2011 ok takk for svar det som er så skummelt er at lydene kommer når han ikke har noe gulp i munnen.(han gulper nesten aldri) så det må være noe annet som sperrer luftveiene.. :S blir jo litt bekymret for om det kan være tungen hans eller noe. men tror jeg skal se det ann til helsesøster kommer i morgen men dersom han får en til sånn episode i kveld/natt så ringer jeg legevakta.
Gjest Skrevet 23. februar 2011 #4 Skrevet 23. februar 2011 IKKE bank han i ryggen. Vår lille jente har nettopp ligget to dager på sjukehus på grunn av det samme problemet du har med gutten din. Hun er tre uker gammel, og ble blå på leppene den ene gangen det skjedde. Har skjedd en god del ganger så de måtte prøve å finne ut hva det var for noe. De koblet henne til ekg, tok ultralyd for å se på hjertet osv, masse blodprøver etc. Alle prøvene var fine, ultralyden så bra ut (foruten et par småproblemer, men det henger ikke sammen med grunnen til at vi var der), og ekg var som den skulle. Jeg forklarte sikkert 100 ganger hva problemet var til både pleiere og barneleger, men fikk det samme svaret hver gang: "Lydene som høres ut som de sliter/kveles er normale. Hvis hun ikke får til å trekke pusten så hold henne foran deg så du ser på henne og følg med på at hun gjør pustebevegelser selv om hun ikke trekker pusten." Vi fikk også beskjed om at vi ikke må banke i ryggen. Det gjør at man på en måte slår pusten ut av dem så det tar enda lengre tid før de kommer til seg selv.. Har også merket at hun svelger veldig mye før det skjer og det virker som at det er noe som skal opp, gulp.. Jenta vår har fått i seg for lite mat og vært sliten av det, og de mente at det hang sammen med hele problemet. Når hu sliter med å trekke pusten og lager lydene som høres ut som at hu virkelig sliter, så er det gulp som skal opp. Men de små stenger igjen i halsen for å holde på det lille de har i magen. Dette var i hvertfall det de sa på sjukehuset til oss. Men altså: ikke bank han i ryggen. Hold han foran deg og se på han. Se at han gjør pustebevegelser og kommer til seg selv igjen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå