Gå til innhold

Er man nødt til å fortelle grunnen til hvorfor man ønsker legetime til helsesekretæren??

Anbefalte innlegg

Jeg skjønner jo i grunn at man må det..Men syntes det er så vanvittig ukomfortabelt og si at jeg ønsker å snakke med lege pga at jeg sliter vanvittig etter en abort som fant sted 1 mnd siden..Jeg klarer ikke å fungere, skulle ha vært på jobb siden 1 feb (pga fødselsperm ) Men har ikke klart å komme meg på jobb, har heller ikke sykemeld. Men sjefen er en god venn som skjønner min situasjon..Bare kjedelig for meg å ikke få penger..

Noen som kan hjelpe meg å formulere hva jeg kan si, noe som gjør det enklere for meg??? For jeg må jo få ringt til syven og sist..

Fortsetter under...

Du sier du behøver en sykmelding, for du må jo ha time raskt. Om de insisterer kan du vel si du har halsbetennelse, ingen lege som biter hodet av deg om du kommer inn og sier du ikke ville si til sekretæren hva som feilte.

først*gir deg en klem*

Du trenger ikke fortelle helsesekretæren dette. De har ikke rett til å vite, men de spør pga de skal kunne beregne tid til deg og for å forberede legen på dette. Men du trenger altså ikke si noe.

Om du skal ha ØH-time forventer de fleste helsesekretærene å få vite litt mer, fordi de må "sile ut" de mest hastende pasientene.

Men, annet enn det har du ingen plikt å si noe - du kan jo forklare at det er noe som er vanskelig for deg, som du vil snakke med legen din om?

Men, belag deg på at det kan ta litt tid, altså...

Du trenger absolutt ikke å si hva det gjelder - du kan si rett ut: "det vil jeg helst ikke fortelle akkurat nå".

Så kan du vel legge til om det haster eller ikke. Slik har jeg gjort, og de godtar den. Da de ikke har krav på å få vite det på forhånd.

Si det gjelder sykemelding, trenger ikke si mer enn det. Hvis hun spør, kan du si at du ikke ønsker å snakke om det pr telefon da det "det blir for tøft"

Annonse

Si at du trenger sykemelding. Hvis noen som ringer meg sier det, spør jeg alltid "er du dårlig eller er det noe annet?" og da får jeg som regel til svar at "nei, det er noe annet"...og det er helt greit. Da forstår jeg at det er noe annet enn sykdom, og vi trenger heller ikke rekvirere prøver på forhånd.

UTover det, er helsesekretæren "mindre" bundet av taushetsplikt eller noe i folks øyne?

Jeg er tydeligvis usedvanlig heldig med mitt legekontor, hvor det for meg er helt uproblematisk å fortelle nok til at helsesekretæren kan bidra nok til at jeg får time så raskt jeg trenger. I tillegg, hvem tror dere egentlig tar prøvene, legger dem inn i journal osv?

Helsesekretærer vet jo faktisk det meste om deg allerede i det de slår opp fødselsdatoen og får bekreftet navnet!

Tusen takk for svar herlige damer.

Setter pris på at dere tar dere til til å svare meg.

Skal prøve å manne meg opp til å ringe i morgen. Hovedsaklig så vil jeg bare komme meg over det og fungere slik jeg gjorde før aborten. Har 2 herlige barn som jeg virkelig bruker alt av ressurser og energi på..Og da må jeg undertrykke det jeg føler og min egen sinnstilstand. Vi har så vi klarer oss økonomisk med 1 inntekt men det tærer og plager meg litt om jeg ikke får bidratt også.

HI

Jeg synes rett og slett at du skal si rett ut at du har behov for oppfølging etter en abort. Det får jo legen beskjed om før du kommer, og er da mer forberedt på å ta i mot deg på riktig måte. Legen får tid til å sette seg inn i din situasjon før du kommer inn døra, og dette er jo så klart veldig positivt for pasienten, eller deg i dette tilfellet.

Håper du får det bedre snart! Trøsteklem!

En fastlege som setter seg inn i situasjonen før du kommer? Finnes det slike leger??

Uansett, til HI. Kom deg til legen og få deg time med en god psyokolog. En som er god på traumer! Du fortjener å få den hjelpen du trenger, ingen som skal måtte slite sånn uten å få hjelp. God klem!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...