InsomNina Skrevet 23. februar 2011 #1 Skrevet 23. februar 2011 Noen som vet? Lille jenta har gulpet mye fra hun ble født, og jeg begynner å bli veldig sliten. Det går i ett. Nå er hun 4 uker. Hun skal ha mat hver 2. time og etter det ligger hun bare småkvalm og smågulper frem til neste måltid. Må stort sett bære/holde henne, for legger jeg henne ned, så gulper hun over hele seg. Jeg trenger hjelp. Synes så synd i henne, samtidig som jeg aldri får hvilt noe selv. Noen med erfaring??
Canari Skrevet 23. februar 2011 #2 Skrevet 23. februar 2011 Vi var til osteopat for noe annet, men hun kunne hjelpe til med gulpingen også. Ring og hør med en osteopat du :-)
MammaBrum Skrevet 23. februar 2011 #3 Skrevet 23. februar 2011 Prøv å legge henne på høyre side med støtte i ryggen og klut som kan byttes ut når den blir for våt under hodet. Teorien er visst noe med noen organer som trykker mindre på noen annet og at de dermed får hvilt bedre.
<3_2gutterogeijente_<3 Skrevet 24. februar 2011 #4 Skrevet 24. februar 2011 Har du hørt med HS om dette? Legger hun bra på seg om hun gulper så mye? Ville iallefall hørt med HS for finnes ting du kan gi henne tror jeg som gjør at hun holder bedre på melken. Kan også være hun har ett refluxproblem så sjekk det opp:) ikke noe gøy det der.
~~ElleMelle~~ Skrevet 24. februar 2011 #5 Skrevet 24. februar 2011 Nevn problemet på hs på neste kontroll, og forvent evt at dere henvises videre ganske raskt om det skulle vedvare. Her er snuppegull snart 9 mnd og vekstkurven hennes har flatet sakte men sikkert ut helt siden fødselen. Det har hele tiden blitt sagt at "noen gulper mye, de fleste vokser det av seg, evt blir bedre ved oppstart av fast føde. Muligens er det et refluksproblem, men det er ikke mye som blir gjort før de blir eldre bla bla" Jeg har hørt og slått meg til ro med dette uten å undersøke så mye rundt refluks. Nå er gulpinga fortsatt et problem, men større er fokuset på det at hun legger for lite på seg. Nå er vi henvist til barnelege og har begynt å prøve ut ting, evt blir vi henvist til ph-måling nå på neste kontroll. Og da er ventetiden lang på sykehuset og ting tar tid. Er litt oppgitt på hs som ikke tar mer tak i refluks problematikken tidligere. Jeg har skjønt at all skriking fra de første 2 mnd (som ikke virket som kolikk-skriking på meg) er normalt for refluks-babyer. Det hadde det vært fint om hs hadde sagt noe om. Og jeg syns det er litt synd på jenta mi hvis irritasjon i spiserøret nå på niende måneden er det som gjør at hun har dårlig matlyst. Så ikke finn deg i å "vente-å-se" så lenge som jeg har gjort. Blir det et vedvarende problem er det mye greiere om det er under litt ordentlig vurdering MYE tidligere, og tiltak kan settes inn raskere.
knøttet 2007 Skrevet 25. februar 2011 #6 Skrevet 25. februar 2011 ElleMelles innlegg fortjener applaus! Ikke nøl med å be om hjelp til dette, det går ikke over av seg selv når det er slik du beskriver. Vi har ventet og ventet og fått halvdårlig hjelp her og der, nå er lille 6 mnd og vekstkurven er flatet ut og går faktisk ned.Gå til fastlegen og be om henvisning, og be legen mase på sykehuset slik at du kommer inn raskt. Time om en eller to måneder er ikke godt nok i den situasjonen dere er i, men det er realiteten dersom du ikke maser. Gaviscon etter hvert måltid hjalp oss fra ca 2 mnd, men forverret kanskje problemet på sikt fordi det kan gjøre babyen forstoppet. Få god behandling fra begynnelsen av, ikke vent. Lykke til !
Luggen Skrevet 25. februar 2011 #7 Skrevet 25. februar 2011 Det beste rådet jeg kan gi deg er å kjempe med nebb og klør for å komme deg til en barne-lege fort, hvis du ikke har vært det. Vi styrte lenge med vår, alle sa det var normalt med gulping... Når vi kom til barne-legen ble det virkelig fart på sakene! Vi fikk først time på sykehuset til ul av magen hans, for å utelukke noe som heter pylorusstenose (krever operasjon asap) Det hadde han ikke, men de mente han har reflux, og da er klaffen som skal stenge for at mage-innholdet, ikke ferdig utviklet! Vi fikk da Nexium fra han var 5-6 uker, og det hjalp. I tillegg til at han ble behandlet som glass Høres litt dramatisk ut i starten her, men det jeg mener er at hvis du er lei og vil ha hjelp nå, så er det ikke noe helsesøster kan hjelpe deg med...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå