Gå til innhold

Hjelpes..Kan noen kanskje hjelpe meg med hvordan jeg skal forholde meg til barnefar?

Anbefalte innlegg

Er meg som skrev et innlegg litt lenger ned her om:Trenger råd fra dere...Ville dere latt babyen deres på 4 mnd være alene med far i flere timer ?

I dag var vi på Familievernkontoret. Han kom også, men var ikke akkurat blid. Han ønsker å ha dattera vår på snart 5 mnd alene i 5-6 timer i samværsavtalen. Dette var ikke jeg enig i. Vi lagde en samværsavtale i januar som vi begge ble enige i om at samværet skal foregå her hos meg siden hun er så liten enda. Og for at jenta vår skal bli trygg på han og bli kjent. Han har jo ikke vært her så mye enda. Men det ble bare krangling og han vil ikke ha kontakt med meg visstnok og derfor han ikke ønsker å ha samvær med dattera si hos meg. Det endte med at han gikk fra møte i frustrasjon. Vi kan jo ikke prate sammen for da blir han bare sinna og legger på tlf røret.

Han har enda ikke erkjent farskapet heller. (Han fikk først en mnd på seg å skrive under fra Nav til den 23 januar). Så sendte Nav skjemaene en gang til å ga han frist fram til den 21 Feb. Han har enda ikke skrevet under. Snakket med Nav nå og sa at nå blir det sendt til Retten og da er det dem som fastsetter farskapet.

Så siden han bare dro fra møtet på Familievernkontoret så aner jeg ikke hva som skal skje videre nå. Dette er så slitsomt. Hva ville dere ha gjort??? Han er jo så ustabil og blir for sint. Går jo ikke ann å samarbeide med han angånde dattera vår. Jeg føler meg ikke trygg på at han skal ha henne alene enda.

Fortsetter under...

Han har jo ingen rett til å ha barnet så lenge han ikke har skrevet under papirene.

La han ta kontakt neste gang.. ikke gjør noe i mellom tiden.. så venter du bare på at farskapet blir fastsatt.

Først da kan han kreve noe,å da blir det som regel samvær hos deg over 1-2 timer først,kanskje en liten trilletur før det gradvis øker om han møter opp å følger avtalen.

Vi har tatt DNA og svaret fikk han lille julaften. Så fikk han altså brev fra NAV om å erkjenne farskapet med først en frist til den 23 jan og til og med enda en frist til den 21 feb. Og enda har han ikke skrevet under. Syntes det er merkelig siden han vil ha kontakt med dattera si.

Hun dama på familievernkontoret virker ikke som har så peiling når det gjelder små babyer. Hun tok liksom ikke dette alvorlig virket det som. Han bare gikk jo fra møte og hva gjør jeg nå liksom. Han vil ikke at jeg er tilstede med dattera vår..

HI her igjen...

Ikke så lett å forklare alt med å skrive. Er så sliten i hodet og merker dette tar på kreftene. Kan jeg nekte samvær nå så lenge han ikke har ekjent farskapet en gang?? Vil jo såklart at dattera mi skal ha kontakt med sin pappa, men nå som han er bare forbanna og gikk fra møte og kun vil ha alenetid med dattera vår uten meg tilstde, så blir dette veldig vanskelig og komplisert. Jeg kjenner jo ikke han godt nok til å føle meg trygg på han og i hvertfall ikke med at han skal være alene med henne enda..Hun dama på familievernkontoret kunne ikke gi meg noen råd på hvordan jeg skal forholde meg videre...

Annonse

Hvis barnet ikke er vant til han så skal han heller ikke være med henn uten deg. Men utenom dette er det desverre slik at du kan ikke nekte samvær fordi du ikke føler deg trygg på han.

Det er slik at om man har en mann som har vært voldelig mot en ikke kan nekte samvær så lenge barna ikke har blitt utsatt for volden selv.

Det er vanskelig det der, spesielt når man får barn med menn man ikke kjenner.

Hi her...

Ok, da vet jeg det at så lenge han ikke erkjenner farskapet, så kan jeg si at da får samværet la vente på seg. Uansett, så har ikke lille jenta vår vært mye sammen med faren sin nok enda til at hun er trygg på han eller kjenner han. Er jo det som gjør meg ekstra utrygg med at han ikke skal være alene med henne enda. Og det gjør det jo heller ikke bedre at han skal oppføre seg som en drittsekk mot meg.

Hei HI

Jeg er i samme situasjon, bortsett fra at far har erkjent farskapet. Men også han har krevd å ha barnet alene fra hun var 3 mnd. Han tok henne til og med og brøt avtaler på når han skulle levere henne. Så da satte jeg foten ned og krevde at vi fulgte familievernkontorets anbefaling, samt helsestasjonens.

Men han var så uenig i de anbefalingene at han droppet å møte opp på både samvære og mekling. Siden den gang har han ikke villet se sin datter og sier det er min feil. Må også legge til at hans nye samboer sier jeg ødelegger for de ved å kreve at han skal stille opp som far.

Jeg har sørget for å følge de profesjonelle rådene jeg har fått hele veien. Jeg sender mail med oppdatering vedrørende vår datter og tar vare på truende mail fra de. Jeg tilbyr ham fortsatt samvær, men har satt premisser som er i tråd med anbefalingene.

Håper dette ordner seg.

Takk for svar fra deg også Ethienne og lillegull 2010.

Uff, det er så vondt og trist at det skal bli sånn. Er jo barna det går utover når det blir så mye tull. Jeg har en følelse av at han kanskje kommer til å bare gi fanken i dattera si nå når han ikke får det på sine primisser. Men når han ikke kan prate med meg på en voksen og ordentlig måte, så blir det jo ikke lett å samarbeide med han og komme fram til noe løsning på best mulig måte. Så nå vet jeg jo ikke om han kommer for å treffe dattera si innimellom eller om han bare vil droppe ut alt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...