Gå til innhold

Noen som vet ang foreldelsesfrist på regning/innkreving av penger...

Anbefalte innlegg

Har en bestemor som bor på institusjon. Og nå fikk vi vite at det snart kommer regning i posten på matpenger. Og dette for hele perioden hun har bodd der. Husker ikke helt hvor lenge hun har bodd der, men si det er et år, og summen er 2000 (tror den er høyere) så blir det jo plutselige 24 000,-

Vi har ikke reagert på at det ikke har kommet regning for vi regnet med at det var inni husleien. Det er jo uansett ikke vår jobb å passe på diverse av kommunens oppgaver.

Mitt spørsmål er da; er det noe foreldelsesfrist i forhold til hvor mye kommunen kan kreve inn? Dette er jo som sagt deres egen feil, ikke bestemor. Kan hun nekte å betale?

Fortsetter under...

Hmmmm...... foreldelsesfristen er i alle fall mer enn ett år.

Men hørest merkelig ut at kommunen sender ut matregning en gang i året dersom beløpet er så stort? Trodde det var vanlig å ha inne i husleien jeg.....?

Det er nok ingen foreldelse inne i bildet her ihvertfall, etter såpass kort tid.

Selv fikk vi regning for "matpenger" fra sykehjemmet noen uker etter at han døde. Han var der bare i to uker, og spiste så å si ingenting. Men penger skulle de ha. Det hører med til historien at det var vi barna som satt hos ham hele tida, og hjalp ham med diverse ting. Pleierne så vi knapt noe til, ikke engang da han var i ferd med å dø. Smertestillende skulle det tydeligvis spares på, så han hadde fryktelige smerter pga kreften, særlig den siste uka.

Hun kan ikke nekte å betale nei. 1 år er ihvertfall ikke for sent å sende regning. Hun kan be om å få dele dette opp. Det er faktisk ikke kommunen sitt ansvar, det er hennes. Hun må selv sørge for at husleie og matpenger blir betalt, hun har selv ansvar for å sjekke at hun betaler riktig sum.

Det er dårlig gjort av kommunen, så de vil sikkert være villige til å dele summen opp og fordele det over flere måneder.

Vet at det er lenger enn ett år, husker bare ikke helt.........

Og bestemor er dement så hvor mye ansvar man kan legge på henne vet jeg ikke.......

Ja dele de opp må de jammen. Hele bufferen forsvinner jo i dette. Hun har ikke mye for å si det sånn.

Får ca 11 000 inn i pensjon og betaler over 9 000 til kommunen for å bo der, og hjemmehjelpregning utenom.

Dette vil si at med 2000 i matpenger pr mnd så går hun i minus hver mnd!

Hi

Jeg mener det foreldes etter tre år hvis det ikke er sendt krav tidligere, men deter unntak fra dette. Uansett er dere ikke pliktige å betale, det kan bare kreves betalt fra din bestemors midler.

Annonse

Noen som vet hvor det står hvor mange % de skal betale av inntekten osv?

Hvor mye kommunen kan ta av en plass?

Og de skal vel ikke kunne kreve at de f.eks skal bruke av formuene sine? (Ingen stor formue vi snakker om her altså, 80 000)

Hi

Det er vanlig at det fortas en kontrollberegning der de ser på selvangivelsen hva hun faktisk har som intekt, men hun skal ikke kunne "gå underskudd". Ta en prat med kommunen og sjekk om beregningen er riktig. Kravet er i hvertfal ikke foreldet.

Er du sikker på at hun bor på noe som er deffinert som institusjon? Det høres ike slik ut. Det virker heller som om hun bor i en omsorgsbolig som er tilrettelakt for eldre/demente. Da kan dette stemme og det er mulig hun rett og slett ikke har råd til å bo der.

I en institusjon skal hun ikke kunne belastes mer enn ca 8.700,- pr mnd hvis hun har en intekt på 11.000,-

Om hun ikke kan ta seg av sin egen økonomi må dere sørge for at det blir oppnevnt en verge som kan gjøre den jobben for henne.

Hun har inntekt på 12 480,- fant jeg ut.

Ja det er omsorgsbolig, leilighet i et fellesskap.

Jeg er ikke vergen hennes, men jeg betaler regningene for henne. Men uansett synes jeg ikke det er min oppgave å sjekke om kommunen kan kreve mer enn det de gjør. Jeg må jo kunne gå utifra at de krever inn det de skal ha.....

Hi

Annonse

Om det er omsorgsbolig tror jeg det er andre regler Om desamme reglene gjelder kan de kreve ca 1.258,- mer pr mnd med 12.480 i intekt enn med 11.000,- i intekt.

Det er selvfølgelig ikke din oppgave, men alle kan gjøre feil. Det er ikke bare enkelt å få de riktige opplysningene fa en dement dame heller. Dermed ender de opp med å måtte etterfakturere.

Hmmm.... jeg hadde en onkel som ble lagt inn på instutisjon etter ett slag - han var fullstendig hjelpetrengende.

Så etter noen måneder ble vi gjort oppmerksom på at rommet var definert som omsorgsbolig selv om det var på ett sykehjem! Han hadde ikke eget bad engang.

Fy fan så sint jeg ble - de kunne kreve mer penger, t.d matpenger, fordi det var en "omsorgsbolig" og ikke en del av sykehjemmet.

Føler at mange kommuner gjør dette for å tjene penger på de gamle.

IDIOTISK!

Helt enig. I bestemors tilfelle har de i tillegg nettopp satt opp husleien, og redusert tilbudet. synes det er et overgrep mot mennesker som ikke så lett kan forsvare seg. Frekt!

Hi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...