Gå til innhold

Ikke glem Vannkoppedøden

Anbefalte innlegg

Since chickenpox is often just a harmless nuisance, why should children get the vaccine?

Before the chickenpox vaccine (varicella vaccine, or VV) was available, each year in the United States around four million people developed chickenpox, resulting in around 150,000 to 200,000 persons having complicated chickenpox. Around 14,000 persons were hospitalized each year because of these complications, and around 100 reported people have died from the complications of chickenpox. Approximately half of the chickenpox- related deaths occurred in children. In fact, in the U.S., chickenpox is the leading cause of death from a disease preventable by immunizations. Another fact indicating that chickenpox is not the benign disease it's reputed to be is that around 1 in 80,000 healthy children who get chickenpox die as a result of the disease

Google oversetter:

Siden vannkopper er ofte bare en ufarlig plage, hvorfor skulle barna få den vaksinen?

Før vannkopper vaksine (varicella vaksine, eller VV) var tilgjengelig, hvert år i USA rundt fire millioner mennesker utviklet vannkopper, som resulterer i rundt 150.000 til 200.000 personer som har komplisert vannkopper. Rundt 14 000 personer ble innlagt på sykehus hvert år på grunn av disse komplikasjonene, og rundt 100 rapporterte mennesker har dødd av komplikasjoner av vannkopper. Omtrent halvparten av vannkopper dødsfall skjedde i barn. Faktisk, i USA, er vannkopper den ledende dødsårsaken fra en sykdom forebygges ved vaksinasjoner. Et annet faktum som viser at vannkopper ikke er benign sykdommen det er kjent for å være er at rundt 1 av 80 000 friske barn som får vannkopper dør som følge av sykdommen

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142944991-ikke-glem-vannkopped%C3%B8den/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Korrupt eller ikke. Jeg tror innen 5 år så kommer vi til å ta i bruk MMR vaksine som også inneholder vannkoppekomponenten. Jeg tror også en kommer til å begynne å vaksinere gutter med hpv vaksinen + at vi kommer til å ta inn hepatitt b vaksinen. Det som er rart synes jeg, er at med en gang en tar inn en vaksine i vaksinasjonsprogrammet, så blir hele befolkningen redd for sykdommen. Og om en skulle finne på å takke nei til en av barnevaksinene så blir en sett ned på. Dere som er så veldig for vaksiner, vaksinerer dere mot hepatitt b, tuberkulose, hpv virus, flott osv. Eller er det slik som jeg beskriver. Dere frykter ikke desse sykdommene så lenge vaksinen ikke finnes i vaksinasjonsprogrammet.

Jaha, så man var ikke redd for polio før man begynte å vaksinere mot polio, er det dét du sier? Var man ikke redd for livmorhalskreft før Gardasil? Hvor har du dette fra? Har du gjort dine egne undersøkelser, kanskje?

Rent personlig er jeg ikke spesielt redd for eksempelvis meslinger eller kusma, men det er uansett ikke en sjanse jeg gidder å ta når det finnes et særs trygt tiltak man kan benytte for å unngå smitte. I tillegg er jo flokkbeskyttelse av dem som ikke kan vaksineres viktig. Røde hunder er jo heller ikke farlig for barn i det hele tatt, men det er derimot svært farlig for gravide, og jeg skal love deg man var bekymret for røde hunder også før vaksinen kom. Spør mora di!

Det hele koker jo ned til et spørsmål om fordeler og ulemper. Så lenge faren ved sykdommene (som varierer mye) er større enn faren ved vaksinene (som generelt er ekstremt lave) er valget enkelt for meg. Det er akkurat dét som er saken med eksempelvis vannkoppevaksinen. Det er en relativt ufarlig sykdom, som det kan vaksineres mot, men vaksinen er ikke uproblematisk. Da er den faglige vurderingen slik at man ikke vaksinerer.

Du står jo selvsagt fritt til å spå om fremtiden, - og jeg lurer veldig på hva du baserer dine spådommer på.

Ok, noen sykdommer var vi nok redde også før vi begynte å vaksinere, slik som polio som du nevner. Men når det gjelder gardasil så er jeg ikke enig med deg. Det viser på oppslutningen rundt vaksinen. og bare se nå hvor mange av guttene er det som vaksinerer seg mot hpv? Det er jo kjent at også gutter har visse fordeler av denne. Man trenger ikke være rakettforsker for å skjønne at folk ikke frykter sykdommene før de blir tilbudt vaksine mot dem. Som nevnt tidliger bare se på nevnte sykdommer. mine spådommer er basert på hva som skjer i andre land når det gjelder vaksiner. Det som er litt spesielt er jo at de som skal forstå seg på vaksiner og sykdommer ikke er enige. bare se på usa og vannkoppevaksinen. Bare se om 5 år så ser du at jeg har rett. Tipper Gardasil for gutter er det første som skjer.

Du har helt rett - den nye MMRV-vaksinen kommer sannsynligvis til å bli innført iløpet av de neste årene.

Å legge inn vannkoppe-vaksinen i barnevaksinasjonsprogrammet handler ikke om frykt, men å forebygge en sykdom som er svært skadelig for noen veldig få. Har du noen gang sett et spedbarn med skader etter mors vannkoppe-sykdom under svangerskapet? Det har jeg og det var ikke et pent syn. Dette rammer naturligvis svært få, men er vaksinen trygg ser jeg overhodet ingen grunn til å la være.

At man i tillegg kan få ned antallet som rammes av helvetesild (reaktivering av varicella-virus) er også en kjempefordel. Det er en utrolig plagsom sykdom som oftest rammer eldre og kan skade syn og hørsel. Noen utvikler også et postherpetisk smertesyndrom som kan vare lenge og gi betydelig nedsatt livskvalitet.

Annonse

http://www.tidsskriftet.no/?seks_id=292743

Tre ulike tilstander er registrert etter varicellainfeksjon in utero.

Varicellaembryopati forekommer vanligvis i forløpet av maternell varicellainfeksjon i svangerskapets første trimester. Det typiske er ekstremitetsanomalier, øye- og hjerneskader, samt skade av sympatiske fibrer i cervikal og lumbosakral columna som kan gi effekter som Horners syndrom og dysfunksjon av urethral- og analsfinkter (1).

Medfødt varicellasyndrom. Maternell varicella som debuterer innenfor de fem siste dager før til to dager etter fødsel kan føre til medfødt varicellasyndrom. Alvorlighetsgraden varierer sterkt. Internasjonale studier har vist at 20 – 50 % av de affiserte nyfødte utvikler moderat til alvorlig sykdom og mortaliteten er så høy som 30 % (1).

Infantil zoster består av klassiske zosterlesjoner hos barn under ett år i kjølvannet av maternell varicellainfeksjon etter 20. svangerskapsuke. Tilstanden utgjør mindre enn 0,2 % av alle herpes zoster-tilfellene. Utslettet involverer vanligvis torakale ganglier med et godartet forløp (1).

Vaksine mot vannkopper? NEI TAKK!

Vannkopper er stort sett helt ufarlig. Vi må igjen slutte med skremselspropagandaen og stikke fingeren i jorden. Håper inderlig vi slipper å gå enda en unyttig vaksine i møte!

Dette er klippet fra: www.lommelegen.no:

"...

8) Kan vannkopper være farlig?

Svar: I de aller fleste tilfellene er vannkopper helt ufarlig.

Den vanligste komplikasjonen som kan skje, er at man kan få bakterier i sårene etter at blemmen er sprukket. Dette kalles brennkopper. Brennkopper begynner som små blemmer, som etter hvert fylles med puss (verk). Blemmene brister og dekkes med karakteristiske honninggule skorper. Det vanligste stedet å få brennkopper er rundt munnen.

Brennkopper er smittsomt, og man skal ha god hygiene for ikke å smitte andre, blant annet gjennom å vaske hendene ofte og bruk eget håndkle. Brennkoppene behandles med antibiotikasalve, og bare ved feber og nedsatt allmenntilstand (sjeldent) er antibiotikatabletter nødvendig.

Vannkopper kan i sjeldne tilfeller gi øyebetennelse og lungebetennelse. Dette gjelder spesielt de som først blir smittet som voksne.

En svært sjelden gang kan vannkoppene også gi hjernehinnebetennelse eller hjertebetennelse. Litt mindre enn én av 1000 som har vannkopper, får betennelse i hjernen, lillehjernen eller hjernehinnene. Det kan føre til hodepine, oppkast, ustøhet, omtåkethet og krampeanfall. Utsiktene er gode, og de fleste blir helt friske...

Ergo, vi klarer brasene med vannkopper godt. La oss ikke glemme dette i all skremselen, slik at vi dytter enda en vaksinedose inn i de allerede pressede immunsystemene til små barn.

Vannkopper-vaksinen er atter et inngrep våre barn slett ikke behøver.

• 1 måned senere...

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...