Gå til innhold

Tøybleier i barnehage?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

jeg og ei venninne snakket akkuratt om dette vi også. hun bruker tøybleie nå på sin datter og jeg jobber i den bhg hennes datter skal begynne. jeg har aldri fått det spm selv av andre foreldre. men det kan hende at man får nei til å bruke tøyblier i bhg. men det må du nesten spørre om. Hu venninna mi tenker å slutte da ungen er 1 år når den begynner å avføringen er jo blitt litt mer, så det kan være "enklere" å bruke vanlige bleier... men trur selv at jeg hadde bedt om vanlige bleier da dette er mer praktisk.... men spørr den bhg du vil søke på :)

De fleste av våre venner bruker tøybleier og har barna sine i barnehage men det har aldri vært noe problem og barnehagene har alltid vært positivt innstilt :) Man passer bare på å ha nok bleier med seg, samt en wetbag der de legger de skitne bleiene opp i, så tar man det med seg hjem hver dag. Uansett om man bruker tøybleier eller engangsbleier burde bæsjen alltid bli kastet i doen (selv om jeg vet det ikke er vanlig praksis her). Jobben blir akkurat den samme: Skift bleien - kast evt. bæsj i doen - legg den i våtposen (eller bleiebøtte). Men med engangs må personalet også håndtere deilige søppelposer stappet fullt av skitne bleier, så sånn sett blir jobben deres 'enklere'. De aller færreste slutter med tøybleier når barnet er 1 år gammel pga av bæsjen :) Inne da bæsjer de ikke i nærheten like mange ganger som små babyer, så de fleste opplever at det blir enda enklere med tøybleier når barnet blir litt eldre.. Er jo bare å spørre når den tiden kommer så kan du finne ut hva løsningen blir da :)

De ansatte var litt overrasket når vi informerte om tøybleiene (vi spurte ikke, vi bare sa "forresten, vi bruker tøybleier"), men gikk med på å prøve. Jeg hadde tatt på den fineste bleien på gutten den dagen, så de fikk se at en lommebleie ikke er verre enn en Libero å skifte. Forøvrig, så vidt jeg har forstått har ikke kommunale barnehager anledning til å nekte tøybleier, men private kan det. Men mange private barnehager prøver å bli miljøfyrtårn, da har de et troverdighetsproblem om de nekter tøybleier...

Jeg gjør det så enkelt som mulig for dem: lommebleier med papir innlegg allerede lagt i, tidligere kun med borrelås, nå både med borrelås og knapper. Wetbag. Og noen kjipe Coop engangsbleier til turer.

Den er 1 assistent som ikke liker tøybleiene, og hver gang jeg henter maser hun litt. Ifølge hun, alt er tøybleienes skyld, fra sår rumpe (merkelig, det får han aldri hjemme) til øreverk...

De andre er blitt veldig positive, og har lagt merke til at tøybleier ikke lekker bæsj så lett som engangs-, en fordel som ikke er å forakte.

På tettinntil.no finner du masse info om tøybleier, og forumet har diskusjonstråder om tøybleier i barnehagen.

• 3 uker senere...

Vi bruker tøybleier i bhg til storebror, han har gått i to ulike barnehager, og det har ikke vært noe problem. Den ene var vant til TB fra før, den andre ikke.

Det er riktignok noen barnehager som sier nei, men det vet man jo aldri på forhånd. Jeg synes det er viktig å gjøre det enklest mulig for barnehagen - vi bruker lommebleier - dvs kun én type bleier, være nøye med å spørre dem hvordan ting skal løses i praksis for at det skal være lettest for dem, og i det hele tatt ha fokus på at det er like enkelt å bytte på som engangsbleier (for det er det jo!).

• 3 måneder senere...

Annonse

Her er de også positive til tøybleier. Men sender altid med de enkleste. Tror ikke det er så populært å sende med en haug med brettebleier og ullbukser, hehe.. Har minkees og bum genius lommebleier til barnehagebruk ettersom de kan gjøres klar på forhånd og er like enkle som engangsbleiene.

• 1 måned senere...

Jeg sjekket dette litt og fant ut barnehagen ikke har lov å være uvillige til tøybleier. Det handler om politikk og miljøvennlighet, som barnehagene visstnok er pålagt å støtte foreldrene i. Kommunene vil nemlig ha mindre avfall.

Og dere har helt rett - det er heller mindre arbeid med tøybleier enn plastbleier. Det er nok heller holdningene som gjør at jobben i så fall oppleves som noe annet.

Jeg hadde IKKE tolerert negtive holdninger fra barnehagen mht. dette. Da hadde jeg gått rett til FAU, evt. videre til kommunen og sagt i fra.

Det ble aldri aktuelt for oss med bleier i barnehage siden hun slutta rundt 18 mnd. Men min søsters barn som var bare 8 mnd da han begynte møtte ingen mostand eller dårlige holdninger fra personalet.

Det skal nok gå greit jenter!

• 1 måned senere...

Hva med de private barnehagene, kan ikke de gjøre som de vil?

Her har vi poden i privat barnehage og de vil ikke bruke tøybleier. Vi har spurt, og barnehagen hadde et møte hvor de kom frem til at de ikke ville prøve en gang.

Jeg vil ikke gjøre en kampsak utav dette. De er mye på tur og det er vel en kjent sak at tøybleier må skiftes noe oftere. Vår pode hadde også behov for litt spesiell oppfølging ellers, så jeg syns for hans del at de ikke skulle behøve å styre ekstra med bleiene.

Men jeg vet det er mange barnehager som syns det er ok med tøybleier. Ring barnehagen og spør på forhånd! (Det gjorde jeg og, da var de positive, men det var de ikke når det kom til stykket... )

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...