Gå til innhold

Vi har 860.000 i inntekt og har nå 3 mill i lån- kan noen fortelle meg at det går bra?

Anbefalte innlegg

Vi skal bygge hus. Hadde 1 mill i egenkapital som vi har kjøpt tomt for. Huset kommer på ca 3 mill, så nå har vi altså 3 mill i lån på 860.000 brutto årslønn. Vi har to barn i bhg og ingen andre lån.

Kan jeg sove på natta? Mannen og banken mener det skal gå bra, men jeg er nervøs.

Fortsetter under...

Med 3 mill i gjeld ville vi gått dukken. Vi har 1.1 i inntekt og 2 barnehagebarn. Vi betaler 60 000 bare i strøm i året for et hus på 200 kvm, og vi sparer så godt vi kan på forbruket. Her går det akkurat rundt, eneste vi kunne spart inn på var maten kanskje, men vi liker mat og må ha middag hver dag, så det er ikke aktuellt.

Hvor mange år har dere lånet på da? Det kommer jo helt ann på forbruket ellers om man klarer seg eller ikke. Vi hadde fint klart ett lån på 3 mill med deres inntekt!

25 år. Skal også sies at vi har lånet i SPK, så vi har gunstige vilkår. Planen vår er å ta 5 års avdragsfrihet når renten stiger til rundt 7%, dersom vi ser at det er nødvendig. Etter disse 5 årene er gått har også årslønnen vår økt betraktelig antar vi.

Hi

Annonse

Da begriper jeg enda mindre. Er det noen som er veldig rigide på lånets størrelse i forhold til inntekten, så er det SPK. Det er nesten så jeg nekter å tro at dette er sant.

Vi har 850K i året og lån på 2.6 mill. Det går fint... men det blir ikke mange ferier på oss, for å si det sånn ;)

Men jeg er uansett student nå og vil ha 200K mer i året om et par år :)

Vi fyrer med ved og har ei varmepumpe. Ellers er det vaskemaskin, tørketrommel (som ikke går så ofte lenger) oppvaskmaskin, pc, tv og alt som er normalt i et hus.

Vi har 900.000kr i året, og har 4.3 mill i lån. Går bra sålenge renta er lav, og sålenge det ikke blir utskeielser i budsjettet vårt. Så det burde gå veldig bra....

Statistisk sett kommer det til å gå helt elendig for dere. Trodde kanskje bankene hadde tatt til vettet etter tidligere skandaler, men det har de visst ikke. Sørger vel bare for å bli slått konkurs, for så å bli reddet av staten.

Annonse

Vi har 2,7 mill i lån, og brutto 700 000 årslønn.

Tatt høyde for at renta KOMMER TIL å gå opp, da den er unaturlig lav.

Vi har budsjettert med at dette skal gå fint. Har endel studielån i tillegg. Ca 600 000. Kanskje vi har litt ulikt forbruk? Har bare et barnehagebarn, men når vi er på plass i nytt hus, planlegger vi nr.2.

Kunne tenkt meg å sett deres budsjett HI.

Årsinntekt minus kommunale avgifter, lisens,strøm, forsikringer, bhg, mat, bensin utgifter, fritidsakt, klær og alt annet.

Hvordan er deres budsjett i forhold til sifo?

Jeg har 2,1 mill i lån, er student og alene. Det går veldig bra, men betaler bare renter foreløpig.

Flere av mine venner har lån på 3 mill og ca samme inntekt som dere.

Vi har 2.5 i huslån

300 tusen i studielån

170 tusen i forbrukslån/lån på friditstomt

Tjener 650.000 i året, det går helt fint. Det er ikke overflod, men det går

Vi har 700 tusen i året og vi hadde fått lån på 3 mill uten noe egenkapital.

Leier bare nå og har ikke tenkt å kjøpe på noen år, betaler 11 tusen i husleie i mnd nå.

Ups... dere bør tenke at dere vil få en bhgplass ekstra, mat, klær, utsyr og strøm forbruket vil øke. Barna blir eldre, fritidsaktiviterer dukker opp, utstyr og oppfølging osv.... Hvorfor er overbelånte folk kun opphengt i renta?

Er dere aldri på ferier/turer, jeg kan bare ikke fatte og begripe hvordan folk klarer å leve slik.

Et nøkternt budsjet for derre vil være ca 21.000,- pr mnd i utgifter + bolig, ferier, tobakk, alkohol, gaver og uteliv., det vil si ca 252.000,- pr år. En enkel ferie i året til ca 30.000,- for fammilien og noen jule og fødselsdagsgaver så er dere oppe i knapt 300.000,- i forbruk. Det er såpas lavt beregnet at under 30% av befolkningen lever slik.

Hvor mye har dere beregnet til forbruk i året da?

eehhhh, åneida, hadde sikkert ikke det. Rart at andre jeg kjenner har fått det då. Er så og si umuligt å kjøpe seg noen leil her til under 3 mill som passer til en familie på 3.

Hvis de har fått det, så har de enten bløffet eller høyere inntekt enn det de sier til deg. Ingen seriøs bank i Norge gir så høye lån, ikke i nærheten engang. Man trenger ikke være bankansatt for å skjønne såpass.

Ellers finnes det nok av 3-romsleiligheter til langt under 3 mill selv i de dyreste delene av Oslo. Det er ingen menneskerett for barn å ha eget rom hele oppveksten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...