Gå til innhold

Hvor mange fødte før termin da? Og hvordan kom de?


Arb.ledig husmor

Anbefalte innlegg

Jeg fødte min første i uke 36+1, og ho kom som stjernekikker.. Ho kom ut 4,5 time etter at vannet var gått, og litt klipping i meg..

 

Nr.2 kom i uke 38+1, og ho satt på rompa. Ho kom ut 5 timer etter at vannet var gått, og masse hjelp fra overlegen og en tang, og klipping.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

37+0 her. Kom ut etter nesten 2 døgn etter at det ble konstantert åpning,modning og at fødsel var i annmarsj. 20t med rier som endte med vakum,tang og mannskraft. 3grads ruptur og det er fortsatt vondt 10 mnd etter fødsel. Skal heldigvis inn til vurdering for operasjon om ei uke.

 

Håper mitt neste barn entrer verden i roligere omstendigheter ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nr 1 kom 13 dager før termin. Startet med vannavgang og fortsatte med rier i litt over et døgn før de hentet han ut med sugekopp. Klippet og revnet såpass mye at lege måtte sy..

 

Nr 2 kom 1 dag før termin. Startet med rier som langsomt ble kraftigere og vondere. Fra regelmessige rier hvert 10. min til han var ute tok det ca 16 timer. Ble en vanskelig skulderforløsning hvor han satt fast, litt dramatikk da jordmor fortvilet ropte på lege, men alt gikk bra.

 

Nr 3 kom 17 dager før termin. Ble lagt inn til observasjon pga liten aktivitet og de var ikke helt fornøyd med ctg'en. Var moden og åpen så de fikk tatt vannet, ble så satt på riestimulerende drypp og 5 timer senere var ungen født. Ble en ny fødsel med fastsittende skuldre og mye dramatikk. Livløs unge som måtte "gjenopplives", ganske store fysiske skader på barnet.

 

Nr 4 skulle bli et planlagt snitt 10 dager før termin, men så gikk vannet og fødselen startet av seg selv 15 dager før terminen. Så da ble det et hastesnitt isteden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nr 1 og nr 3 kom 2 dager før termin, normal fødsel som startet av seg selv.

Nr 2 ble igangsatt i uke 38 pga fosterlyden av litt dårlig og formen min var elendig, de turte ikke ta noen sjanser. Tok 4 døgn fra de satte meg på modning til ungen var ute, slitsomt, men fødselen gikk fint. Har verken klippet eller sydd som mye som et sting med noen av mine, så enten har jeg "gummihøne" ellers så har jeg vært helvetes heldig rett og slett. Skal sies at jordmødrene var flinke og jeg var nok også flik pike som gjorde som de sa i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristin1974, Du er tøff! Hadde eg hatt dine fødsler, hadde eg stoppa etter nr.1..

 

Jeg fikk ikke vite at jenta mi var stjernekikker før på 6 ukers kontrollen jeg da..Det var litt tøft da jeg slet mye med sv.skaps depresjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1.fødsel- 2 uker før termin, 15 timer med rier, men helt ukomplisert og fin fødsel alt i alt (bortsett fra at jeg ikke fikk skikkelige pressrier, og derfor måtte presse henne ut på ren vilje og egne krefter, med lite hjelp fra kroppen dessverre..)

 

2.fødsell- 2 dager før termin, 2 timer med rier, skikkelig styrtfødsel mao, og veeeldig mye vondere enn min første fødsel. Men den også var helt ukomplisert og fin heldigvis, og med skikkelige pressrier denne gangen- deilig (hvis man kan kalle en fødsel for noe sånt no;) !!

 

Begge var helt uten noen form for smertelindring, og bare et par pyntesting etter 1.fødsel, ikke noe 2.gangen.. Så føler meg veldig heldig må jeg si=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Storesøster kom 5 dager før termin. Vannet gikk 1 uke før og fødselen ble prøvd satt i gang med både piller og drypp.

Når det nærmet seg 2 døgn siden vannet gikk ville de sette meg opp til ks, men jeg ville da prøve akupunktur. 2 1/2 time etter det var hun ute.

 

Lillebror kom 13 dager etter termin.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mi kom dagen før termin:)

 

Dagen før gikk jeg med det jeg trodde var litt slitsomme modnings/maserier. Vurderte fortløpende å ringe hjem mannen på jobb 4 timer unna, men siden det ikke tok seg opp og heller roa seg utover ettermiddagen lot jeg han være.

Sov en god natt og følte meg litt tung og kjente godt ungen som presset nedover, litt murring i ryggen.

Hadde time hos jordmor 10. Der ble hun litt bekjymret for blodtrykket og urinprøva.

Fikk modningsakupunktur og kjente at murringene i ryggen ble mer til "tak" når hun vridde på nålene.

Målte bt igjen etter at jeg hadde slappet av i 10 min.

Det var fortsatt høyt så hun ville gjerne "strippe" meg for å sette litt fart på ting.

Overrasket tittet hun på meg og sa, Oj, her er det 3 cm åpnng!

 

Etter det var det bare å ringe kællen og komme seg for å slappe av pga. bt etter streng beskjed fra jordmora.

 

Riene tok seg gradvis opp og når kællen endelig kom hjem var jeg nesten på nippet til å ringe jordmora som sto klar til å kjøre meg/ringe ambulanse siden ting tydeligvis gikk fort.

Vel framme på sykehuset var blodtrykket igjen fint og åpningen 7 cm.

 

Trykket i 1 t og 15 min før snuppa ble klippet ut. Fosterlyden var fin hele veien, men jordmora ville gjerne ha henne ut da hun ikke kunne vite om blødning kom fra rift eller løsnet placenta.

Snuppa var rosa og fin og jeg fikk henne på brystet med en gang.

 

Måtte sys av gynokolog og det var helt forjævlig! Grusomt å grine etter bedøvelse etter en såpass grei fødsel uten annen smertelindring enn litt lystgass. (fikk prøve litt akkurat i starten av pressriene, men da var jo igrunn de vondeste riene over;))

 

Det her ble et rotete og langt innlegg, men kort oppsummert var det en slitsom,intens og effektiv fødsel.

Hadde ikke snuppa bestemt seg for å komme som supergirl med hende oppe ved ansiktet hadde hun nok kommet enda fortere.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han kom i uke 36.6, med langvarig vannavgang. Riene kom på formiddagen 24 timer etter vannet hadde gått, han var ute 23.31 samme kveld. Litt pynte sting, kom ut uten hjelpe midler, og med nesa ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 uker før termin, vannavgang i uke 36, etter 3 dager måtte sykehuset sette meg igang. Fikk aldri skikkelige pressrier, så barnet ble tatt med vakuum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nr 1 kom i uke 37+0 og kom 5 timer etter vannavgang, hode først =)

 

Nr 2 kom i uke 37+6 og kom 2t 20 min etter vannavgang, hodet først =)

 

Nr 3 vet ikke enda, men håper på en enkel fødsel, hvis jeg i det hele tatt blir gravid =))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nr 1: 10 uker før termin, normal presentasjon av ungen; igangsatt pga intrauterin fosterdød, så hun kom ut helt stille, 2,5 døgn etter igangsetting. :-(

 

Nr 2: 4 uker før termin, normal presentasjon av ungen; igangsatt pga regelmessige rier og nyrebekkenbetennelse hos mor, hun kom 2,5 timer etter vannet ble tatt. Måtte klippes da hjertelyden sank til 40 og ikke ville opp igjen, men alt gikk bra til slutt.

 

Nr 3: kom ikke før termin, men 1 uke over, så hun teller ikke her. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Førstemann ble tatt med ks på overtid.

 

Minsta ble født 8 dager før termin. Skulle ta planlagt ks 7 dager før termin, men dagen før planlagt ks, gikk vannet, så da ble det et hastesnitt i stedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nr 1 kom 14 dager før termin etter drøye 6 timers fødsel. Revnet pittelitt, og sydde noen pyntesting. Veldig sliten mamma etterpå.

 

Nr 2 kom 9 dager før termin etter knappe 2 timers fødsel. Ingen rifter eller klipping, og en uforskammet frisk og opplagt mamma etterpå :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Truende fødsel fra uke 30, og så gikk vannet i uke 35+6. Ble keisersnitt da navlesnoren kom i klem fem timer etterpå.

 

Nr.2 truende fødsel fra uke 32, kom uke 38+0, med rier som varte i maks tre timer, så vannavgang. Vannet gikk utenfor hovedinngangen til sykehuset og ungen var ute etter 15 minutter der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nummer 1: Stjernekikker. Brukte 9,5 timer fra første rie.

Nummer 2: 1 time 45 minutt fra første murring.

Nummer 3: Våknet klokken 07.00....08.50 var gutten født.

Nummer 4: Stod opp rundt 05 tiden. Irriterte meg over kynnere. Ikke vonde, men fikk ikke sove. Ca. 08.30 undersøkte jm meg. Jeg ville hun skulle strippe for å starte fødselen, men hadde vist 8 cm åpning:-) Snuppa vår ute under 2 timer senere.

Nummer 5: Vannet gikk hjemme 08.45. 11.47 var vesla født.

Alle kom med hodet først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nr 1 kom 6 dager etter termin, så han teller ikke her:)

 

Nr 2 kom 13 dager før termin. Masrier i ett døgn før alt satte skikkelig i gang og babyen var ute etter 2.5 timer. Ingen dramatikk, alt gikk helt vanlig for seg, 3-4 pressrier før han var ute og ingen rifter.

 

Nr 3 vet jeg ikke enda, men håper på noe likt som nr 2, da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...