Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lørdag formiddag var jeg og samboeren min ute å spiste lunsj da jeg kjente de første skikkelige takene i ryggen. Jeg hadde hatt masse kynnere den natten, men dette kjentes litt anderledes. Vi spiste, gjorde noen ærender og gikk oss en god tur. Takene i ryggen kom oftere og begynte å bli ganske så ubehagelige, endelig var det noe på gang. Ut på kvelden, da riene kom med 5min mellomrom og varte godt over et min, dro vi til føden. Der lå jeg en stund til ctg registrering før åpningen ble skjekket, bare 3-4cm, ble skikkelig skuffa. Jordmor mente det enda var tidlig i fødselsforløpet, og siden jeg bare bor 5 min fra sykehuset mente hun at vi hadde best av å slappe av hjemme. Kl 4 natt til søndag hadde riene tatt seg kraftig opp, og var så vonde at jeg ikke ville være hjemme lenger. Tilbake på føden viste skjekken 6 cm åpning, jeg var i aktiv fødsel. Fikk komme i badekar, det lindret vedig. Det var deilig å være vektløs under riene som kom tettere og tettere og var vonde!

Etter to timer i badekaret var det tid for ny skjekk. fremdeles bare 6 cm, utrolig skuffa, jeg hadde jo hatt så vondt. Etter to nye timer, fremdeles uten fremgang, ba jeg om epidural. Jeg var så sliten og hadde tette, vonde rier som ikke førete til noe. Epidural ble bestilt, men anestesilegen var ikke tilgjengelig før halv ti søndag morgen. Det var noen vonde timer før epiduralen endelig ble satt, det var som å komme til himmelen. Jeg fikk spist litt og samlet litt nye krefter. Kl 11 ble jeg skjekket på nytt, fortsatt ingen fremgang. Lege ble tilkaldt da hjerterytmen til babyen begynte å falle drastisk hver gang jeg fikk en ri. Ultralyd ble tatt og det viste seg at hun var stjernekikker og lå å stanget i bekkenet. Epiduralen mistet virkningen og anestesi ble tilkaldt på nytt for å justere slangen i ryggen. Herfra gikk det veldig fort. Det ble bestemt at vannet skulle taes, og jeg fikk drypp for å hjelpe riene. Jeg begynte å kjenne trykketrang, jeg hadde gått fra 6 cm til 10 cm på 20 min, det kjentes. Plutselig var det fult av folk i rommet og maskinene begynte å pipe. Hjerterytmen til babyen var veldig lav og hun måtte ut nå. Jeg hadde hinsides vondt og prøvde så godt jeg kunne å ikke gi opp. Takk og lov for en fantastisk jordmor og samboeren som hjalp meg veldig. Det ble bestemt at hun skulle hjelpes ut med vakum. Jeg fikk beskjed om å trykke det jeg maktet. På fire rier var hun ute.

Det var en helt fantastisk følelse å få henne opp på brystet og høre skriket. Babyen var i god form til tross for en litt brutal annkomst. Jeg ble klipt, revnet både invendig og utvendig og mistet en liter blod, så det er godt man har litt selektiv hukommelse! Men premien man får er tross alt verdt all verdens smerte. Jeg har fått veldig god oppfølging på barsel og til tross for en smådramatisk første fødsel har jeg ikke fått den store skrekken, selv om det blir en god stund til jeg gjør det igjen.

Lille Ylva var 3555g og hele 52cm lang da hun kom til verden søndag 20 februar. Nå er vi kommet oss hjem og skal kose oss og bli kjent. Og ja, hun er selfølgelig vedens nydligste lille nurk :)

Lykke til alle som er fødeklare, fødestøv sendes deres vei!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hørtes ut som en veldig tøff og hard fødsel, men gud for en gave det gir når babyen endelig har kommet ut <3 gratulerer såå mye med prinsessa <3

Skrevet

WOW! Jeg bøyer meg i støvet for deg! Mine fødsler (den lengste på seks timer fra jeg våknet, smertefri, av at vannet gikk til babyen var ute og begge uten å trenge et sting etterpå) virker veldig puslete i sammenligning med det du har opplevd! Beundrende gratulasjonshilsen sendes din vei

Skrevet

Gratulere med en datter:)

En tøff fødsel som lignet veldig på min. Men rart ka kroppen makter altså. Vi klarer det vi må klare og jeg er nå gravid med nr. 2:)

Fikk ikke skrekken jeg heller, men kjenner at jeg tenker litt på det nå når det nærmer seg... Men går nok bra. Kan likesom ikke bli stort værre:)

Skrevet

Godt når det er over:-) gratulerer til dere:-))

Skrevet

Gratulerer med nydelig jente! flott navn som visstnok skal bring lykke =)

Min bebis ligger i stjernekikker posisjon hun også, håper jeg får det litt lettere enn deg. Må si du har vært veldig tøff og flink!!

Skrevet

Gratulerer så kjempe masse med jenta :)

Skrevet

Så flink du var! Gratulerer så mye med jenta!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...