Gå til innhold

Når kommer formen tilbake etter ks?

Anbefalte innlegg

Hvor lenge skal man være forsiktig, hva skal man være forsiktig med, og når kan man regne med å være "i gjenge" igjen?

Har termin i beg av mai, men er usikkert om det blir keisersnitt (jeg vil helst føde vaginalt) -og så lurer jeg på om jeg må bruke hele sommeren på å komme meg etter en eventuell ks..

Takker for svar :)

Fortsetter under...

Det er vanskelig å si noe om da alle fungerer ulikt etter en operasjon.

Selv kom jeg meg relativt raskt på beina, men hadde vondt i magen en god stund etterpå. Selv om såret gror fort på utsiden, er det 6 lag som er skjært gjennom inni kroppen som også skal gro. Dette tar tid og man skal ha respekt for rådet om å ikke løfte tungt de første 6 ukene. Tror jeg var følte meg 100% tilbake til normalen etter ca 2 måneder. Før det hadde jeg magesmerter dersom jeg tok for hardt i ved bruk av magemusklene.

Følte jeg kunne leve helt som normalt etter 6 uker. Ble egentlig overrasket over hvor fort jeg kom meg. Kunne fint løfte baby i bilstol etter 2 uker.

Kjente det hvis jeg tok veldig hardt i, i ca. 2,5 mnd, men det gjalt trening og helt spesielle bevegelser.

I forhold til ei venninne som ble betent i stingene etter vanlig fødsel og som også har tatt ks, så synes hun at de betente stingene var lengre vondt og mer irriterende (ca. 10 uker før hun ble helt bra) enn ks`et.

Er jo litt usikker på hva du mener, men følte vel at jeg var helt i gjenge igjen etter 2 uker, men helt helt topp etter 6 uker. Slet egentlig mer med ammingen....

Du skal ikke løfte tyngre en babyen de 6 første ukene, heller ikke trene for hardt og dype magemuskler bør du vente med opp mot 3 mnd.. dette kjenner du fort!! Det er viktig å være forsiktig da med løft de 6 ukene for at alt skal gro og for å unngå brokk!

Jeg hadde ks i fjor og var kjempe fin form raskt etterpå, men kjente det var ubehagelig i magen(fikk gangsperre følelse) de første trilleturene jeg tok 2 uker etterpå, men det gav seg etter en uke og et par turer..var på trening igjen 2 mnd etter ks( helsestudio),men ventet med tunge mageøvelser til ca 4mnd, trente masse basic mageøvelser jeg lærte av fysio for å få kontakt med musklene igjen.. 6 mnd etter ks var jeg igang med beinhard kampsort trening uten problemer!

Vanskelig å vite på forhånd, det går sikkert bra, lykke til!!

uff ja, ikke løft tungt. Jeg gjorde det og begynte å blø i såret. Hadde nemlig en trass toåring midt i veien så hadde ikke noe valg.

Jeg hadde ks for 6 uker siden og er i superform. Var ute på første trilletur ganske fort. Var vel bare en uke eller to etter snittet.

Gikk veldig fort med formen min iallfall. Kunne støvsuge etter et par uker. Før det var det veldig tungt.

Ellers kan jeg gi deg tips om å drikke masse biola så du ikke blir hard i magen.

Og vær forsiktig de første par timene etter snittet med drikke og mat. Jeg maste til meg saft og mat. 5 min etter jeg hadde tatt to gafler med gulrøtter og drukket to glass med saft/juice så kastet jeg opp og det var VONDT. Pluss at jeg begynte å blø.

Eneste plagen jeg har nå er at jeg fortsatt er øm i magen og ribbeina pga jeg fikk veldig røff behandling pga en unge som lå for langt under ribbeina mine så de fikk ikke tak i han.

Jeg hadde et ks tidlig i september, og var nok ikke helt i form igjen før nærmere november. Men jeg har en veldig lav smerteterskel og nesten hysterisk når det gjelder smerte;) Gikk greit å løfte babyen da, men ikke noe tyngre.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...