Gå til innhold

Hjelp!! Kan arbeidsgiver blande seg inn i fritiden til ansatte??

Anbefalte innlegg

Altså her for noen uker siden så dro jeg og noen kollegaer på en tur i helgen. Vi koste oss med vin og god mat. I ettertid har en ny kollega vært til sjefen og klagd på at vi ikke er inkluderende og at vedkommende følte seg utenfor:(

Sjefen sa også at dersom dette pågikk over tid så kunne det anses som mobbing og da kunne vi risikere anmeldelse??

Ble helt sjokka over det som sjefen sa, trodde ikke han kunne blande seg inn i hvem vi inviterte med på tur så lenge det ikke er en jobbgreie.

Fortsetter under...

Om det konsekvent er kun en person som blir holdt utenfor så er jeg enig med sjefen.

Om noen få fra jobben møtes også privat så er det en privat greie som ikke har noe med jobb å gjøre.

Men dere burde ta det seriøst om det er en person som føler seg utenfor og ekskludert. Hva kan dere gjøre for at vedkommende skal føle seg mere med i "gjengen" deres?

Hvis kun en person blir utelatt er det mobbing ja.

5 ansatte av 20 reiser på tur = vennegjeng som reiser på tur, ikke noe problem

8 av 9 ansatte reiser på tur = blir sett på som sosialt samvær i jobben, kan bli sett på som mobbing/utestenging.

Selvfølgelig inkluderer man alle på tur hvis mesteparten skal reise.

Det er da utrolig hva noen sjefer skal bry seg om, nei ho kan ikke forlange at dere er sammen med den og den ansatte eller ikke sammen andre i fritiden.

Men dere får ta all snakk om slike turer utenfor arbeidet da så denne damen ikke får vite at dere skal eller har vært ute.

Ærlig talt må jeg si at jeg blir mest sjokkert over denne damen som klaget til sjefen fordi hun ikke var invitert på noe som skjedde på fritiden.

Det gjør henne jo utrolig populær og velkommen senere vil jeg tro.

Sjefen deres kan jo prøve å anmelde dere for mobbing men vil ikke komme langt så lenge dere ikke snakker styggt til personen eller noe slikt.

Men som sagt jeg ville latt være å snakke om slike ting på jobb men tatt det etter arbeidstid over telefonen eller annet slik at hun ikke kan klage igjen.

Det er ikke lett å være den som er på utsiden og ikke blir invitert med på noe når man hører kollegar snakke oma t de skal dit og dit hele tiden. Da får man jo heller ikke vært med i samtalen. Men å klage til sjefen er vel å ta litt i.

Så lenge man ikke får permisjon med lønn fra arbeidsgiver for å dra på slike turer, har ikke sjefen noe med hvem man reiser sammen med. Hans påstand om "mobbing" er idiiotisk, og er ren misbruk av mobbebegrepet. Dere får bare be sjefen passe sine egne saker. Vil tro at også han er temmelig "ekskluderende" i hvem han inviterer til selskap hos seg selv.

Annonse

Nei, altså jeg er bare utrolig sjokket over denne sjefen.For det første er vi en gjeng på jobben som opptil flere ganger i året reiser på både utenlandsturer og skiturer og det var sistnevnte vi var på sist. Det er heller ikke snakk om alle på jobben som drar derfor skjønner jeg ikke hvorfor vedkommende har sagt til sjefen at det er mobbing!

Men nå er vi ganske forbanna alle sammen, turene snakker vi egentlig veldig lite om på jobb, kun hvilke skiforhold det var f.eks og andre ting i lunsjen.

Sjefen mente jo også i fjor da en kollega skulle gifte seg at hun måtte jo be hele gjengen, ikke bare de som jobbet på teamet hennes! Han blander seg også i andre ting han ikke har noe med, da jeg var hjemme med sykt barn 2 dager på rad kunne han fortelle meg at jeg og min mann skulle bytte på sykt barn dagene slik at jeg var tilbake etter 1 sykt barn dag, men min mann var jo reist til Roma med jobben, skulle jeg sendt en 3 åring på flyet dit??

Oppgitt og frustrert er det man er nå:(

HI

Jeg vet ikke hvor mye "rett" sjefen har til å legge seg opp i dette, men slik jeg ser det så er ikke dette hovedpoenget heller.

Poenget er at noen føler seg ekskludert fra fellesskapet, og DET er et større problem enn hva sjefen mener han kan blande seg inn i.

Å føle seg ekskludert er en vond følelse, og det er absolutt noe du og dine kolleger bør ta alvorlig. Det er ikke verre enn at dere inviterer med dere vedkommende neste gang.

Jeg personlig forstår ikke dette med å invitere bare noen. Jeg har jobbet på samme arbeidsplass i mange år. Før gikk det alltid ut fellesmailer til alle, om det var invitasjon til fredagspils, skitur, bowling eller annet. Nå i det siste har mange nyansatte begynt å bare invitere noen. De inviterer ikke bare fåtallet heller, de inviterer de fleste men utelater noen. Syns faktisk det kan kalles mobbing. Vi hadde vel ikke godtatt at barna våre gjorde det samme?

Så lenge det ikke bare er en eller to som "ekskluderes", så ser jeg ikke problemet. Det er ingen som forventer noe sted at kolleger også skal være venner. De fleste har et skille mellom jobb og privatliv. Sjefen kan blande seg inn i saker som har med selve utførelsen og organiseringen av arbeidet å gjøre, samt at han er ansvarlig for arbeidsmiljøforhold. Men han har selvsagt ingen rett i å kreve eller forvente at kollegene skal være venner på fritida. Det kan heller ingen kollega forvente.

Man hva er problemet med å inkludere denne personen da HI?

Vet ikke om det kalles mobbing, men skjønner ikke greia med å bevisst eksludere en annen fra å få bli med på det som skjer.

Tror ikke sjefen hadde blandet seg, om det ikke var grunn til det.

Det kan være ganske sårt for den som blir holdt utenfor, så kanskje du bør prøve å se det fra den personens ståsted?!

Hadde kanskje blitt litt fornærmet over at sjefen hadde nevnt anmelding. Men jeg hadde vel heller fått litt dårlig samvittighet ovenfor å ha holdt denne personen utenfor, om jeg var deg/dere.

Så lenge det ikke er bare en som blir utelukket, er dette overhodet ikke mobbing.

Sjefen din kan ikke bestemme hvem du/dere skal være sammen med på fritiden, og han bør får beskjed om å bry seg om saker som faktisk betyr noe for arbeidsmiljøet.

Annonse

Kanskje det går på at vedkommende jevnt over føler seg utelatt da? Jeg beklager, men greier ikke helt synes synd i deg HI. Vi forsøker å lære barna våre at alle skal inkluderes, ingen skal utelates og man helt fint kan leke med alle. Sjefen din var nok litt vel dramatisk i sin vurdering av situasjonen, men ellers har han jo satt fingeren på et ømt punkt - det er greit at man blir omgangsvenner på fritiden av å jobbe lenge sammen, men hvor etterlater det nyansatte da? Utenfor?

Ble alle kollegaene på jobben/teamet/avdelingen bedt uten denne nye, så er det ekskluderende selv om han/hun er ny dersom det faktisk var plass til en til.

Var det noen fra jobben som dro og ikke alle, er det ikke et problem. MEN det hadde vært naturlig å be med en ny om det var plass, slik at vedkommende kunne få muligheten til å bli kjent.

Om dette er en ny kollega, og den eneste på et team eller avdeling som da ikke ble invitert så skjønner jeg at det ikke var så greit. Og selv om dere selv sier at dere "bare snakket litt om skiføret" i lunsjen, så kan det godt være at dette har framstått ganske annerledes fra noen andre.

Jeg har selv vært ny på en arbeidsplass der alle det var et veldig sosialt miljø, og de fleste hadde jobbet sammen i mange år. De hadde kinokvelder, lønningspils osv, og de dro på hytteturer. De var på en tur sammen en måneds tid etter at jeg begynte, og jeg skjønte godt at de ikke ba med seg "hun nye". Det var bare det at etter 6-7 måneder, så var jeg fortsatt "hun nye" som aldri fikk innpass i det sosiale, aldri ble invitert med på noe og bare fikk høre om det i ettertid osv, og jeg har aldri hatt problemer med det hverken før eller siden. Jeg sluttet, etter et år, og la ikke skjul på at det å bli holdt utenfor i det sosiale var en sterkt medvirkende årsak.

Sjefen har noe med det i det øyeblikket det dere gjør på fritiden påvirker arbeidsmiljøet.

Hi her

Det er en ny kollega som begynte hos oss for 3 måneder, på vår avdeling er vi 34 medarbeidere og vi er 13 stykker som drar på tur sammens. Vi har god kjemi og har vel reist på 7-8 turer de siste årene, derfor ser jeg ikke på den nye kollegaen som en vi ikke inviterer. Vet det er flere som er "misunnelige" på denne turgreia vår, men som sagt det er jo ikke bare 1 eller 2 vi utelar:(

Vi har hatt felles jobbaktiviteter som både lønningspils, restaurantbesøk siden den nye medarbeideren begynte, og dette ble vedkommende invitert med på, at h/h ikke dukker opp kan vel ikke vi direkte lastes for??

HI;

du skriver selv at det er flere som er "misunnelige" på denne turgreien dere har.

Ser du ikke da at det faktisk er grunnlag til konflikt på arbeidsplassen?

Det skapes dårlig stemning når ca halvparten drar på slikt og har det moro og den andre halvparten blir utelatt, og det faktum at du ikke ser det selv sier kanskje mer om deg og dine "venner" enn kollegaen som føler seg ekskludert. At du og dine "kollegavenner" heller ikke tar hensyn til at det er flere på avdelingen som er "misunnelige" som du kaller det vitner i tillegg om manglende empati. Har du aldri vært en av de som har blitt utelatt fra det gode felleskap kanskje? Det kjennes ikke godt, og det hjelper veldig lite å bli ekskludert bare fordi man blir det sammen med noen andre!

I dette tilfellet mener jeg helt klart at din sjef har rett!

Det må da være et elendig arbeidsmiljø hos dere? I underkant av halvparten er supersosiale sammen, og utelater resten? Jeg forstår faktisk sjefen din veldig godt!

Hvorfor kan dere ikke bare invitere med dere alle?

Eller er ikke resten bra nok til å få være med på leken? Syns dette virker utrolig barnslig.

Ikke rart det er mye mobbing blant de yngre når de har så elendige forbilder.

Her er jeg faktisk på din side.

Kos dere på tur, hvis de resterende halvparten av kollegene er misunnelige, det er virkelig deres problem. Vi er voksne mennesker og vi omgår de vi liker i fritiden.

Hvis de andre vil på tur kan de jo lage en tur selv!!!

Jeg skjønner sjefen, men jeg er uenig med reaksjonen hans. Han burde legge opp til aktiviteter som inkluderer alle og lage grupper på tvers av den "klikken" dere utgjør i håp om at det skapes nye allianser. Som arbeidsgiver ønsker han vel å ivareta alle sine medarbeidere og at folk ikke slutter fordi det er en stor gjeng på jobben som ekskluderer halve arbeidstakergruppen. Når mange er misunnelige på turgreia deres som du kaller det, så er det klart det gjør noe med arbeidsmiljøet. At du tenker at dette burde være helt greit for alle dem som er utelatt er underlig for meg. Du hadde fremstått som mer moden hvis du hadde gitt uttrykk for at du skjønner at dette er en utfordring for arbeidsplassen din...

Kreve kan han nok ikke, ei heller anmelde, men jeg synes han gjør det rette ved å problematisere dette.

Å eksludere halvparten av de ansatte på en avdeling er ikke greit! Hadde dere derimot vært ca 4 personer som traff hverandre privat skulle jeg ikke sagt noe, men når 13 stk drar avgårde ser enhver at det er upassende. Hvorfor kan ikke alle som vil få bli med?

Vi har heldigvis en politikk på jobb at dersom det inviteres til noe så er det alle eller ingen. Jeg kan selvsagt ta en tur på kino med en kollega, men dersom jeg f.eks inviterer kolleager i bursdagen min så inviterer jeg alle.

Jøss det er jo værre å være voksen enn barn jo:-)

På skolen kan man iallefall slippe å invitere hele klassen så lenge man leverer invitasjonene etter skoletid. Men er man på en arbeidsplass må man ta med alle, eller ingen. Ellers får man bråk med sjefen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...