Gå til innhold

Mat og amming-nybakt mor til 1 uke gammel baby

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en 1 uke gammel jente i hus som har hatt sin første runde med skikkelige luftsmerter i går kveld og i natt. Vil så gjerne hjelpe henne å få ut luften og forebygge at hun får slike smerter igjen. Synes det var helt forferdelig å ikke få hjulpet henne:(

Ammet henne ofte i går kveld for at hun skulle få slappet av og sove i natt. Lurer på om det er dette som kan ha gitt henne luft i magen? Prøvde med sukkervann men dette fungerte ikke lenge. Til tross for 2 bæsjebleier på kort tid hadde hun fortsatt vondt.

Så er spørsmålet om jeg har overammet henne og gitt henne luftsmerter og om dette er noe enn må regne med i begynnelsen? Hvor lenge varer det i såfall?

Mener ikke maten jeg har spist er skyld i smertene. Spiste fullkornsspagetti med kjøttdeig, spagettiaus og paprika til middag og brødskive ellers.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, man vil jo gjøre alt for å hjelpe de stakkars små. Dessverre ikke alltid noe man kan gjøre. Er du flink til å rape henne etter måltidene? Det ble redningen her i huset, finne gode måter å få opp rapen på, og dermed redusere luften som forsvant lenger ned. Vugging med dype kneløft hjalp også, husker jeg. Ellers kan jeg trøste deg med at man herdes litt etterhvert, så man tåler gråtingen litt bedre. Og det deilige er at om kort tid er magevondten over for godt!

Lykke til.

Skrevet

Tror at om man for ofte kan det gi luft. Da får de ofte i seg denne "formelken", var iallfall det jeg fikk beskjed om. Er den siste melken som kommer som metter skikkelig.

Vesla mi er snart 3 mnd. Pleier å ta av henne bleien og masere henne om hun har luft. Hjelper veldig her.

Ellers er det jo viktig å rape. Noe ikke alle er like flinke til når de er så små.

Skrevet

Jeg har dratt konklusjonen på at sønnen min reagerte på løk. Jeg fikk i meg løk ca 3 ganger i de første ukene, og alle tre gangene reagerte han med vondt i magen. Nå er det mange debatter om det en ammende mor spiser kan påvirke barnet eller ikke. Ikke vet jeg, men jeg har 100% styrt unna løk siden (han er nå 3 mnd). Han har ikke hatt samme plagene siden. Jeg vet ikke om det var noe løk i spagettisausen du spiste...?

Skrevet

Luftsmerter er ikke noe kjekt stakkar.... Vi hadde selv engutt med kolikk, og nå en 4 uker gammel jente med luftsmerter... Begge gangene fikk jeg beskjed om å prøve å drøye det til to timer mellom

hver amming.. Dette fordi melken trenger tid til å bli produsert, men også fordi magen til bevisene må få tid til å hvile.. Hvis den for tilføyd mat hele tiden så jobbet den konstant og dermed mer luftsmerter...

Det andre vi gjorde er at begge barna har vært hos kiropraktor med veldig gode resultater. Så det anbefales på det sterkeste!

Håper dere får orden på magen. Ikke noe kjekt å se en liten en med smerter. Og ikke minst en kan bli ganske så sprø av det selv... Lite søvn osv... Bare ikke glem at der er hjelp å få!

Lykke til

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...