Guttemamma75 Skrevet 23. februar 2011 #1 Skrevet 23. februar 2011 Hei! Jeg har en søster jeg er veldig glad i som fyller 40 i år.. Hun får dermed ikke dekket ivf i Norge.. Hun har tidligere vært svært overvektig men er nå blitt slankeoperert og er på vei ned i vekt (er fortsatt litt overvektig, men har gått ned 45 kg!!!).. Jeg vet at hun og mannen alltid har hatt et sterkt ønske om å få barn, men pga hennes tidligere helsetilstand har de ikke kunnet prøvd hverken ivf eller adopsjon. Nå som hun nærmer seg normalvekt skal de begynne å prøve på "natur"metoden aller først, men pga alder er det nok lurt å tenke på ivf ganske kjapt om de ikke blir gravide.. Har nevnt dette med Danmark for henne som et alternativ for ivf da jeg har lest om flere her inne som har fått utført dette der.. Spørsmålet mitt blir da : hvilken klinikk anbefaler dere, og hvilke kostnader må de regne med for å få ivf?? De er ikke utredet og vet ikke sikkert om det er hennes overvekt som i alle år har vært problemet eller om det er andre ting, men hun har vært gravid en gang og mistet... (har vært gift i over 10 år) Kan dere gi råd om veien videre? Jeg er veldig glad i min søster og ønsker sterkt at hun skal få oppleve gleden ved å få egne barn, og ettersom hun har litt legeskrekk og ikke er så "for seg" når det gjelder å finne ut informasjon gjør jeg dette for henne i håp om at jeg kan motivere dem til å kontakte lege og få hjelp.. Tusen takk for svar!!!
IVF-mammaer *venter nr.2og3* Skrevet 23. februar 2011 #2 Skrevet 23. februar 2011 For en flott søster du er!! Skal svare deg på det jeg kan. Det er nok lurt å sette igang med undersøkelser så fort som mulig, for det kan de gjøre, selv om de prøver på egenhånd i mellomtiden. Hvis de har møtt motstand i offentlig helsevesen, kan en privat gynekolog være svaret. Hun bør i det minste få tatt hormonprøver, som vil avdekke om det er noe "tust", og vil gi en indikasjon på eggreservene. En ultralyd for å se på livmor er også lurt. Prisen på IVF i Danmark kan variere litt i pris, men mest på grunn av at forskjellige klinikker har forskjellig praksis. Vi har brukt Maigaard i Århus, og elsker dem. Har laget "alle" barna våre der Ett forsøk koster 21.000 kr, mens en pakkeløsning kommer på rundt 40.000. Da får man tre forsøk, så man betaler for 2 egentlig, og får ett i bonus. Så kommer turen til og fra Danmark og opphold. Det trenger ikke bli dyrt. Vi tar det som en "ferietur", og tar billig båt fra Kr. Sand, og kjører de to små timene ned til Århus. Masse billige hotell også. Medisiner er det store ? derimot. Alt avhengig av om søstera di trenger stor dose hormoner for å produsere egg. Mange "eldre", har få egg, og trenger store doser. Vi snakker om kostnader på 25.000-30.000 for medisiner til ett forsøk. Kjenner selv ei som brukte litt mer enn dette.. Dessverre! Selv har jeg vært billig, og gått på en lav dose hormoner, og brukte ca. 8000 på medisiner til ett forsøk. Med andre ord er det ikke billig, MEN så verdt det!! Lykke til!
Guttemamma75 Skrevet 23. februar 2011 Forfatter #3 Skrevet 23. februar 2011 Tusen takk for svar!! Her var det masse informasjon jeg skal bringe videre til henne!!! Håper selvsagt det ordner seg for dem på "naturmetoden" men greit å vite litt mer om alternativene...
håpefull *er mamma* Skrevet 23. februar 2011 #4 Skrevet 23. februar 2011 Om jeg ikke husker feil, så har ønskebarn er fin link hvor man får oversikt over ulike fertilitetsklinikker i skandinavia, hvor man kan gå inn på hjemmesiden til hver enkelt og få div info. onskebarn.no Når det gjelder medisiner, kan man få kjøpt endel "brukt" til halv pris. jeg gjorde dette på det siste forsøket vårt. Funket kjempebra for oss, men noe ekstra jobb. Kan være mange tusen å spare ;-) Håper det går bra med søsteren din ;-)
MK73 Skrevet 23. februar 2011 #5 Skrevet 23. februar 2011 Glem heller ikke at i deres (din søster og mannen) tilfelle vil det være private klinikker i Norge som er gode alternativer! Jeg ser at det er noen som mener at klinikkene i DK er bedre, men det vil jeg ikke nødvendigvis si meg enig i på generell basis. I DK har man anledning til å bruke endel andre teknikker pga lovgivning, men det er langtfra alle som trenger den typen behandling. Enslige og lesbiske har også måttet dra til DK, men det henger igjen sammen med lovgiving. Det er gode tips du har fått ifbm å starte sjekk av dem begge to, det er lurt! I tillegg ville jeg altså sørge for å gjøre en vurdering av de private klinikkene i Norge, f.eks ift bosted, resultater fra utredning etc. Min etterhvert ganske omfattende erfaring tilsier at man trenger ikke å gjøre denne prosessen dyrere eller mer stressende enn nødvendig (og reise betyr i alle fall mer stress, om ikke høyere kostnader...). Ønsker dem lykke til!
Hansine lengter sårt Skrevet 23. februar 2011 #6 Skrevet 23. februar 2011 Hei.Jeg ser for meg at med både forsøket og kostnader til reise samt evt opphold i Danmark, vil det bli dyrere enn å gjøre det privat i Norge. Der er det ikke begrenset med alder på samme måte som offentlige. Bare et tips!
IVF-mammaer *venter nr.2og3* Skrevet 23. februar 2011 #7 Skrevet 23. februar 2011 Tilbyr private klinikker i Norge behandling til kvinner over 40 år? Trodde de måtte forholde seg til den samme lovgivingen? Jeg er ingen ekspert.. Ang. ekstra kostnader, er IVF opptil 10.000 kr dyrere i Norge, og for oss (som bor i Kr. Sand), hadde reisen til Oslo vært lengre og oppholdet dyrere enn det vi har fått til i Danmark. Men flott hvis det finnes alternativer for dem i Norge også
MK73 Skrevet 23. februar 2011 #8 Skrevet 23. februar 2011 Såvidt jeg vet finnes det ingen lovgivning i Norge som tilsier at IVF-behandling ikke kan tilbys kvinner over 40. (Mulig jeg tar helt feil her?) De offentlige klinikkene har aldersgrenser pga at de offentlige finansierte helsetjenestene skal rettes mot pasienter med en viss sjanse for suksess, på samme måte som de har grenser mhp vekt og andre kriterier. Jeg innbiller meg at de private klinikkene selv i større grad kan "velge" hvem de ønsker å tilby sine tjenester mhp alder, vekt etc, og de vil sannsynligvis i større grad ta utgangspunkt i den medisinske "alderen"/tilstanden og vurdere den totale sannsynligheten for suksess før de kommer til en konklusjon. ...men dette bør de selvsagt sjekke direkte med klinikkene - det er jo fort gjort.
LillaGorilla♥♥ Skrevet 24. februar 2011 #9 Skrevet 24. februar 2011 "Stjeler" tråden litt- hva koster det evt ved private klinikker? Forutsatt at man produserer egg selv på "vanlig" måte, men trenger hjelp til å få det befruktede egget "dit det hører hjemme", altså i livmora? Vi har fått et barn med naturmetoden før, men pga ulike medisinske grunner hos meg kan det bli problemer med å få det befruktede egget frem til livmoren- og siden vi da er nedprioritert i det offentlige pga vi allerede har et barn, så ser vi på muligheten for privat forsøk..
Guttemamma75 Skrevet 24. februar 2011 Forfatter #10 Skrevet 24. februar 2011 Tusen takk for mange gode svar - her var det masse god informasjon og tips som absolutt skal bringes videre!!! Kan nok hende det kan være greit å holde seg innenlands ja om prisforskjellen ikke blir så stor.. Litt enklere å kjøre til Haugesund f.eks enn å komme seg til Danmark.. (de bor utenfor Bergen) Håper jo som sagt på at de klarer det selv, kvinnene i familien vår har fått barn naturlig sent så kan jo være de er heldige, men greit å ha denne informasjonen "klar" om det skulle vise seg å bli behov for hjelp. Ønsker alle prøvere her inne lykke til med forsøkene sine og håper på mange babyer til neste år!!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå