Gå til innhold

Knoter litt her... og klarer ikke sette sammen ordene helt... Noen som vil hjelpe meg? Bachelor oppgave...


Gjest MMJ

Anbefalte innlegg

Jeg skal skrive om rusmisbrukere. Skal lage en problemstilling på bakgrunn av dette:

 

Rusmidbrukerne er ikke en homogen gruppe. Selv om de betegnes som det samme, «rusmisbruker», så er det veldig forskjellige som mennesker. Derfor må jeg være ytterst forsiktig med å generalisere den enkeltes grunner for misbruket. Siden det er så mange motiver for rusmisbruk at jeg måtte velge å fokusere på en bit. Jeg synes selve den «sosiale tilhørigheten» man får og har som rusmisbruker. Jeg ønsker belyse de «positive sidene» brukerne har til miljøet og hvordan storsamfunnet rundt dem gjør det til at rusmiljøet kan virke, eller som gjør at, rusmiljøet er en bedre, tryggere og inkluderende plass å være.

Derav min blir min problemstilling:

 

...........

Har kommet opp med noe som

Kan den sosiale tilhørigheten i miljøet være ett av motivene for å fortsette med skadelig rusmisbruk?

 

Jeg skal altså skrive om de som IKKE vil ut av rusmiljøet.... Har lyst å skrive om hvorfor det kan virke tryggere å holde seg "der de er". SKal skrive om stempling fra storsamfunnet og hvordan de stempler seg selv. Skrive om miljøet og hva det har å TAPE på å bli rusfri. De har MASSE å tape på å bli rusfrie!! :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skjønner veldig godt hva du mener, litt vanskelig å formulere skikkelig. Leste en bok på kriminologipensumet til jussen for noen år siden som var veldig interessant.

Den handlet om at de "er noe" på innsiden - mange har et enormt nettverk, omsetter masse penger, har knallkontroll på business, er gode med kundekontakt og lever på en måte høyt respektert i sin lille, ulovlige, elendige sfære. (Dette gjelder altså de narkomane smådealerne - de høyere opp er selvsagt del av noe helt annet) Kompetansen de har opparbeidet seg, er ubrukelig på utsiden, og de blir redusert til ubrukelige byrder når de bryter ut av miljøet.

Husker ikke hva boken het, lånte den av en venninne som studerte juss.

 

På en måte synes jeg det er litt "åpenbart" at tilhørigheten holder folk i miljøet (ikke meningen å virke nedlatende!!!). Derfor lurer jeg på om jeg ville stilt spørsmålet mer som en påstand:

 

"Ulike mekanismer som holder mennesker i destruktive miljøer:

Sosial tilhørighet som årsak til at enkelte rusbrukere kan velge bort et liv utenfor rusmiljøet"

 

Ikke helt sånn, men noe i den banen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hallo Berta, I love you ;) Tusen takk for hjelpa. Tar i mot alt av hjelp og kritikk!!! Ja, din påstand var bedre!!

 

Men du.... kunne du funne navnet på den boka? Så hadde du vært så snill!!!! Evt sendt med en PM om du kom på navn eller forfatter på boka.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende problemstilling, nesten slik jeg også fikk lyst å skrive om dette ;) Studerer sosialt arbeid ( sosionom) og skal levere inn notat om tema/problemstilling til baheloroppgave mandag.

 

Har neesten bestemt meg for å skrive om traumer, nærmere bestemt sorg og krisereaksjoner. Men har ikke komt frem til en problemstilling ennå, så tar gjerne imot tips jeg også!

 

Lykke til, dette blir bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal dere levere så sent vilja. Vi måtte levere for 3 uker siden...

Problemstillingen kan jo endres litt på underveis altså, men sånn sirka hva vi skulle skrive om.

 

Problemet er at det er skrevet VELDIG lite om dette. Det er mye forskning på det å blir rusfri og den retningen... men ikke om det jeg skal skrive om desverre. Så leter og leter. Må vel skrive litt om Goffman og Mead kanskje for å bruke ett par sider på det, hehe... 25 sider er mye... sukk....

 

Traume er også kjempespennende!!! Men tips på sånn stående fot... nei, du må heller spørre mere spesifikt da :) Jobber på barnevernsinstiusjon, kanskje kaaaaanskje svare.... (eller kanskje ikke ;)

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at svaret var til litt hjelp!! :-)Synes selv det er kjempespennende problemstillinger, og hadde muligens valgt meg i den retningen hvis jeg skulle gjort alt på nytt :-) Jeg skal høre med eieren av boken, sender deg PM hvis jeg finner ut av det. Lykke til!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lurer på om det er denne: http://www.haugenbok.no/resverk.cfm?stipr=aktoer-0_36225-1_2&cid=94311

 

 

Omtale:

I denne boka gir forfatterne oss et sjeldent innblikk i dagens narkomiljø. De avdekker hvordan omsetningen av hasj, piller, amfetamin og heroin foregår og viser hvordan denne omsetningen er organisert - både økonomisk og strukturelt. Graden av profesjonalitet er oppsiktsvekkende. I boka får også ulike deltakere i miljøet komme til orde. Gjennom deres historier får vi et innblikk i hvordan personer som er definert som tapere i det offisielle samfunnet opptrer som talentfulle aktører i et alternativt sosialt miljø.

 

Den Norske Bokdatabasens omtale:

Gjennom egen tilstedeværelse har forfatterne kartlagt hvordan narkotikamiljøet fungerer. De avdekker i denne boka hvordan omsetningen av hasj, piller, amfetamin og heroin foregår og viser hvordan denne omsetningen er organisert - både økonomisk og strukturelt. Boka viser også at det er mer enn den fysiske avhengigheten som binder rusmiddelbrukere til narkotikamiljøet. Har ordforklaringer og litteraturliste.

 

Skal som sagt høre med venninnen min :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må jobbe med språket! Har du en som kan hjelpe deg med å kvalistetssikre språket i oppgaven din? Hvis ikke - skaff deg det.

Slik det er nå, med masse både dårlige og ufullstendge setninger, virker det litt hjelpeløst, og du risikerer å trekkes for dette karaktermessig.

 

(beklager hvis jeg virker kritisk, men det er ment som et godt råd)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei men, Fugledamen, jeg er klar over mitt "språk"... hehe, det er ikke bra. Men har en som skal "se over" oppgaven når den er skrevet. Er veldig glad for all kritikk jeg får for å være helt ærlig :) Vil jo oppgaven skal bli best mulig.

 

Jeg sliter VELDIG med oppgaveskriving. Har det meste i hodet, men når det skal på papiret... nei da har jeg store problemer :(

 

Takk Berta. Skal se på denne boka! Låne den imorgen :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...