bondekone med 2+1 GRAVID!!!!!! Skrevet 23. februar 2011 #1 Skrevet 23. februar 2011 Etter ul så er barnet funnet med en alvorlig hjertefeil, og det er ikke sikkert at vi fullfører sv.skapet. Jeg gråter å gråter, men hva hjelper det?? Ingenting!! Jeg føler meg tom!!!!!! Nå blir det 14 dager med venting på ny ul så vi vet sikkert.
Nr5påvei :) Skrevet 23. februar 2011 #2 Skrevet 23. februar 2011 off da, så trist :-( kan de ikke operere etter fødsel eller gjøre noen ting? når har du termin egentlig?
helene0: jan09+jun11 Skrevet 23. februar 2011 #3 Skrevet 23. februar 2011 Så trist. jeg føler med deg. Håper det ordner seg.
Snømusa2013 Skrevet 23. februar 2011 #4 Skrevet 23. februar 2011 Dette var triste nyheter :-( Sende gode tanker til deg og dine, og håper at neste ultralyd kanskje kan gi litt håp?
Moonfreckle Skrevet 23. februar 2011 #5 Skrevet 23. februar 2011 Dette er såklart noe av det verste man kan oppleve på ultralyd... Men jeg er glad på dine vegne at det faktisk BLE oppdaget. Jeg fikk ikke vite om min sønns hjertefeil før han var to dager gammel. Det var så alvorlig (Hypoplastisk venstre hjerte syndrom) at legene nærmest anbefalte at vi ikke gikk igang med operasjonene som måtte til. Hvis jeg hadde fått vite om det på ultralyd, ville jeg kunnet spart meg selv og alle rundt meg for mye vondt. Ikke minst den lille gutten. Men siden dere skal på ny ultralyd om 14 dager, så betyr det at det ikke er helt sikkert enda? Det kommer såklart an på hvilken hjertefeil det er snakk om, mye kan idag fikses på, uten de største farene for komplikasjoner og tilleggsskader. Vi valgte den gangen å la gutten vår dø. Helt absurd å tenke på i ettertid, hvordan kan man la barnet sitt dø, liksom... Men jeg føler fortsatt at det var et riktig valg. For meg hjalp det å fokusere på hva jeg syntes var RIKTIG, mer enn hva det var jeg VILLE. ..hvilket jo var to helt forskjellige ting... Lykke til, uansett hva som skjer videre!
bondekone med 2+1 GRAVID!!!!!! Skrevet 23. februar 2011 Forfatter #6 Skrevet 23. februar 2011 De er ganske mye som de vet feiler hjertet lillebabyen har. Korrigert transposisjon(hjertet er speilvendt) hull i hjertet, innsnevring på hovedpulsåren, og det verste er at bare høyre side pumper blod. Hvis ikke venstre side kommer seg så får vi tilbud om å avbryte og kommer til å gjøre det! For da får babyen ett liv på sykehus med mange operasjoner og kort levetid hvis vi ikke avbryter... Jeg synes du gjorde ett riktig valg Moonfreckle, hva hadde babyen måttet gå igjenom av smerter??? Det bekymrer meg mest! Jeg vil ikke sette ett barn til verden som må gå å ha det vondt bare for at jeg ikke klarte å velge rett for den. Jeg å har troen på å velge hva som er rett for babyen å sette mine behov til siden, skulle gjerne ha hatt en baby i favnen om noen måneder jeg, men til hvilken pris og smerte for den?? Så jeg håper på det beste for oss begge... Hvis det viser seg å være verste mulighet for oss så avbryter vi, og heller prøver på nytt når (hvis) vi blir klare for det. Takk for trøstende ord alle sammen og ha en FIIN dag!!!
bondekone med 2+1 GRAVID!!!!!! Skrevet 23. februar 2011 Forfatter #7 Skrevet 23. februar 2011 Jeg har termin 29 juli nå.
Billie Jean Skrevet 23. februar 2011 #8 Skrevet 23. februar 2011 Uff, dette var grusomt å lese! Føler virkelig med deg! Jeg har termin 27. juli og kan ikke forestille meg hvordan det hadde vært å få en sånn beskjed nå som jeg har kommet så langt. Jeg håper inderlig at ny ultralyd viser at venstresiden av hjertet har kommet seg og at barnet kommer til å leve når det har kommet ut. Lykke til med ventetiden, og ikke minst med resultatet av neste ultralyd!
bondekone med 2+1 GRAVID!!!!!! Skrevet 25. februar 2011 Forfatter #9 Skrevet 25. februar 2011 sitter nå å venter på telefon fra St.Olavs medsvarpå hurtigtesten av fostervannsprøva, er så nervøs at jeg ikke klarer å sitte stille. Sto opp halv fem i dag tidlig for jeg fikk ikke sove.Er sååå nervøs:(og spent.....
Lilliana&Prinsessa&Lillebror Skrevet 26. februar 2011 #11 Skrevet 26. februar 2011 Huff. fikk helt vondt av dere... Sender dere gode tanker og håper på gode nyheter...
Frøkna vårbarn 2014 Skrevet 26. februar 2011 #12 Skrevet 26. februar 2011 Det er jo sånn når man går inn på ultralyden at man er redd for dårlige nyheter, men det er jo så sjelden det skjer at man kanskje egentlig ikke er redd for det likevel. Men så skjer det akkurat DEG og livet føles så sykt urettferdig. Du virker som en reflektert person med en god innstilling til livet og jeg har etter å ha lest innleggene dine her stor tro på at dette kommer du og pappaen til å komme dere gjennom, uansett utfall. Jeg har selv termin dagen før deg, og selv om det nå føles fryktelig fjernt at jeg skal få en baby til til sommeren, så er jo morsfølelsen der allerede! Å "bare" være 19-20 uker på vei, det er likevel lenge nok til at alle forventninger har kommet godt på plass og den gryende morsfølelsen og kjærligheten for barnet har godt begynt å vokse! Jeg ønsker dere all lykke til framover, hilsen meg.
bondekone med 2+1 GRAVID!!!!!! Skrevet 27. februar 2011 Forfatter #13 Skrevet 27. februar 2011 Tusen takk:) Jeg gruer meg virkelig til den avgjørende ul, selv om jeg har bestemt meg for å la babyen få slippe å lide seg gjennom mange år med operasjoner. Det ville blitt helt grusomt. Er veldig trist for tiden og nedfor men jeg skal nok klare det. Jeg hadde nok ikke klart å la dem begynne å skjære i min nyfødte baby uansett:( Hurtigtesten var fin, men det var jo forventet. Så ha en fortsatt fin Søndag folkens. Jeg har tenkt å komme sterkere tilbake senere;)
Gjest Skrevet 27. februar 2011 #14 Skrevet 27. februar 2011 Huff.. jeg har ikke ord, men ville bare sende deg en klem....
bondekone med 2+1 GRAVID!!!!!! Skrevet 27. februar 2011 Forfatter #15 Skrevet 27. februar 2011 Takker jenter:)) Er godt med støtte nå kjenner jeg:)
Okt 07 og sept 11 :) Skrevet 28. februar 2011 #16 Skrevet 28. februar 2011 Hei! Jeg kan ikke tenke meg hvordan det føles å få en slik beskjed på ultralyd, og frykter selv at jeg skal få akkurat den beskjeden på ul på st.olavs denne uken. Jeg fødte en gutt i 07, og noen timer etter fødselen fikk vi vite at han var alvorlig hjertesyk. Han hadde noen av feilene du nevner, transposisjon, dorv, asd, vsd, koartraksjon av aorta, og trang sidegren til lungepulsåren eller hovedpulsåren (husker ikke alt så detaljert lenger). Han ble operert 3 ganger den første mnd, og en gang da han var 6 mnd. Han klarte seg fint, selv om det var bare såvidt, og er i dag helt uten medisiner og så og si like frisk som andre på sin alder. Nå er jeg altså gravid i uke 12, og skal på ul denne uken. Jeg vet ikke helt hva som skjer hvis vi får en slik beskjed på ul, jeg vet jo at utfallet kan bli en frisk og fin baby, selv om man må igjennom mye. Men jeg vet rett og slett ikke hva vi gjør da. Det blir jo noe helt annet når diagnosen gjør at det ikke kan bli noe langt liv. Hos oss fikk vi høre at hjertefeilen var meget alvorlig og vanskelig, men at hvis de klarte å redde han så kom han til å bli så og si "frisk". Dette innebærer likevel jevnlige kontroller hele livet, og muligens flere operasjoner. Men jeg ville ikke vært uten han for alt i verden, og han har ikke bært noe preg av all smerten han var igjennom det første leveåret sitt. Hvis jeg får en slik beskjed som deg så har jeg tenkt at jeg sikkert velger å ta abort, men så har vi veldig mye opphopning av hjertefeil i familien, så hva hvis jeg da får et hjertebarn neste gang jeg blir gravid også.. Jeg synes det er så vanskelig valg å ta siden det har gått bra med gutten som vi har nå. Jeg synes det er til tider helt umennesklige valg og vurderinger vi må ta, men sånn er det vel bare.. Jeg tenker at en abort er "lettere" å komme over enn tapet av et barn hvis det blir resultatet. Jeg håper du får god informasjon om hva som kan gjøres og ikke gjøres for barnet ditt, vi har fått kjempe god hjelp både på st.olavs og rikshospitalet, så vi føler oss veldig trygge på at de kan det de holder på med. Lykke til
bondekone med 2+1 GRAVID!!!!!! Skrevet 28. februar 2011 Forfatter #17 Skrevet 28. februar 2011 Jo vi får god informasjon, å har fått beskjed om at det er snakk om flere operasjoner under oppveksten. Men den verste feilen er vel at den egentlige venstre hjertedelen ikke slår. å da må den gjennom en operasjon som heter fontan, der dem kobler seg forbi den halvdelen som ikke slår. Problemet er at siden det er den egentlige høyre siden som slår så tror de ikke hjertet er sterkt nok til å leve "normalt" da blir det som kardiologen sa en oppvekst på sykehuset. Ikke hele tiden men veldig ofte. Dem er heldigvis kjempeflinke så det er ikke noe problem, men jeg synes det at når jeg vet hva den feiler og det er så mye så vil jeg heller la den slippe... Vondt er det, men jeg er slik laga at jeg syns det er bedre enn å la dem operere mange ganger opp igjenom barndommen. med en redusert livskvalitet.
MissMama_3 Skrevet 28. februar 2011 #18 Skrevet 28. februar 2011 Huff....så trist å lese :`( Varme tanker går til dere.. Lykke til videre <3
Okt 07 og sept 11 :) Skrevet 28. februar 2011 #19 Skrevet 28. februar 2011 Jeg skjønner godt at du tenker sånn, og er livredd for å få en sånn beskjed som gjør at vi ikke kan klare å la barnet leve opp. Og selv om de er kjempe flinke så utsetter man både barn og foreldre for en enorm belastning som man må ta stilling til om man kan klare å fungere med videre. Så vondt at det er så ille, og slike framtidsutsikter. Ta vare på deg selv!
Bompi74 Skrevet 28. februar 2011 #20 Skrevet 28. februar 2011 Hei! Utrolig trist at dere måtte oppleve dette. Vi fikk samme beskjed på ordinær ultralyd for ca ett år siden, og valgte å beholde den lille jenta vår. Det var et fryktelig vanskelig valg, men vi angrer ikke et sekund på valget vi tok, selv om vår lille tulle bare ble 15 dager. Send en pm om du vil ha noen å snakke med som har vært gjennom det samme!
bondekone med 2+1 GRAVID!!!!!! Skrevet 7. mars 2011 Forfatter #21 Skrevet 7. mars 2011 Takker Bompi74, men jeg har ett par gode venninner som har vært igjennom det samme. Og i morgen er det dommedag... siste ul og avgjørelsen faller, føler meg elendig og har mest lyst til å gå å grave meg dypt ned i ett mørkt hull å bli der!!! Satser på at det skal gå så "smertefritt" som mulig og at ul i morgen ikke gir meg noe valg... aktiv er krabaten også blitt, så jeg må felle en tåre hver gang den gir meg et hint om at den er her, ikke så sterke spark som de to første hadde på denne tiden me alikevel merkbar for meg. På denne tiden med de to første så hadde far allerede kjent spark men nå gjør han ikke det... Så den er nok noe svakere enn de to første også lille vennen min:`( Håper ingen andre må ta dette valget, for det er faen meg ikke lett!!!!!!!!!
StoltHønemor<3 Skrevet 7. mars 2011 #22 Skrevet 7. mars 2011 Huff, føler med deg! Kan ikke tenke meg hva du/dere går igjennom nå.. Ønsker dere alt det beste og håper alt vil ordne seg på et vis ! Mange varme tanker fra meg!
bondekone med 2+1 GRAVID!!!!!! Skrevet 8. mars 2011 Forfatter #23 Skrevet 8. mars 2011 jaja så gikk den veien høna sparke.... Senabort og full pakke. Fostret vil ikke klare seg frem til livets start. Takker for all støtte underveis jenter!! Håper vi snart er her igjen;)
Alvefjeset Skrevet 8. mars 2011 #24 Skrevet 8. mars 2011 Så ufattelig trist. Sender dere mange tanker i en vanskelig og tung tid!
M-Sophie-Har født Skrevet 8. mars 2011 #25 Skrevet 8. mars 2011 Så forferdelig trist, tenker og føler med dere!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå