Gå til innhold

Sukk, jenta mi kommer "aldri" til å slutte med bleier...

Anbefalte innlegg

Hun blir 4 år i Mai, og vi har prøvd å få bort bleien på dagtid siden nyttår nå.. Vel, det var ped. leder i bhg sin ide at vi skulle få henne til å slutte med bleie nå på vinteren.. Ikke akkurat den beste tida, med ullundertøy (som det er vanskelig å få vasket bort bæsj av), ullgenser og ullbukse under en diger vinterdress...

Vi måtte begynne med bleie igjen, da hun ikke greide å holde seg tørr i det hele tatt på to dager, og hun ikke så ut til å være plaget av at hun tissa og bæsja seg ut..

Så var vi en tur i syden, og da fikk hun gå masse uten bleie, men jeg ga opp da hun bæsja i boblebadekaret på hotellet...

Nå har vi ikke masa noe om denne bleien på et par uker, men igår, da jeg kom å henta henne i bhg hadde hun gått uten bleie i flere timer både inne og ute, og det gikk bra å gå uten bleie hjemme hele ettermiddagen.

Men, er det egentlig noe vits i å prøve nå da? Hun må jo bli forrvirret av at hun må ha på bleie når vi er på tur i skogen, men ikke bleie inne, eller kan en slik gradvis bleieslutt funke?

Noen med erfaring?

Fortsetter under...

Har dere snakka med legen om det? De bør begynne å få kontroll på blære og tarm i den aldreren, ikke minst selv forstå at de må gå på do. Har dere forsøkt belønningssystem?

Mine barn har ikke vært først ut med bleieslutt de heller, men de har alle sluttet rundt 3- 3 1/2års alderen på dagtid. Minsta blir 4år utpå våren og bruker enda bleie på natta pga av at hun sover litt tungt og derfor fort tisser seg våt enda en og annen natt, litt tungvint nå på vinteren hvis vi må vaske dyner osv, skal ta tak i nattbleia når det blir vår og kjappere tørk ute.

Siden hun snart er 4 år hadde jeg nok begynt nå, selv om det er vinter. Driver selv på med pottetrening med vesla mi. (snart 2,5 år)

Lar henne gå uten bleie hjemme, men bruker den som regel ute. Går som regel greit i flere timer....før hun tisser:-) Tror hun glemmer at hun går uten, og så rekker hun ikke potta. Bare skifter og tar på ny truse.

Hun er veldig bestemt på at hun ikke skal gå med bleie, så da får vi bare tåle litt ekstra vask tenker jeg:-)

Eldstejenta mi sluttet ikke med bleie før hun var 4 år. Hun var rett og slett ikke interessert. Vi var i Thailand da hun fylte 4 år og hadde snakket masse med henne om at hun måtte slutte med bleie da hun ble 4 år. Hun var veldig klar over dette og snakket med bamsene og dukkene sine om at da hun ble 4 år skulle hun slutte med bleie. Da vi kom til Thailand sluttet hun med bleia tvert! :)

Lillesøsteren hennes fyller 3 til sommeren så har tenkt til å venne henne av med bleie da. Dvs hvis hun er klar for det selv :)

Sønnen vår var litt yngre enn datteren din når vi begynte avvenningen, men vi tok det gradvis. Først ble han vant til å bruke doen, først hjemme i forbindelse med skift morgen og kveld, så etterhvert flere ganger om dagen og så i barnehagen. Når han syns det var greit å bruke doen de gangene vi satte han der, så tok vi av bleie hjemme og først når han hadde gått en hel dag uten bleie hjemme lot vi han gå uten i barnehagen. Han ble ikke forvirret av ha bleie noen ganger og andre ganger ikke. Han sluttet litt før han ble tre år og har nesten ikke hatt uhell i det hele tatt. I den perioden han av og til hadde bleie og av og til ikke, så gikk han alltid på do når han ikke hadde bleie og i tillegg sa han fra av og til når han hadde bleie også.

Har egentlig ingen råd, ville bare fortelle at du ikke er alene om problemet.

Jenta mi blir også 4 år i mai, og vil overholdet ikke slutte med bleie. "For jeg vil ikke det" sier hun bestemt.

I går tisset hun på seg to ganger i samme bleie og da ble hun våt på utsiden, jeg sa at nå har du blitt så stor at bleia ikke klarer å holde på alt tisset ditt så i morgen MÅ du bruke doen. Jada, sier hun, men i dag nektet hun igjen.

Har prøvd klistremerkesystem, har prøvd med premie, har prøvd å lokke og lire, har prøvd å motivere ved å se på kusinen (den store helten) som er 1 år eldre, men hun vil ikke.

Har prøvd å bare ta vekk bleien og sette på henne truse, da holder hun seg, så hun har kontroll. Men hun går ikke på do eller potte, hun holder og holder og holder til hun nesten eksploderer og det går galt. Hun har aldri tisset noe annet sted enn i bleie/underbukse. Hun sier at hun godt han gå med truse, men da skal hun slutte å tisse...

Har snakket med helsesøster og personalet i barnehagen, de sier alle at jeg skal ta det med ro. Plutselig vil hun det selv. De tror kanskje det kan være litt sjalusi inne i bildet siden hun har en lillesøster på 2 år som bruker bleie.

Nå har forresten lillesøster begynt sitte på potte når jeg "maser" på storesøster da, så kanskje jeg får begge tørre mot sommeren.

Jeg har gitt litt opp og roet meg med masingen, det er ikke bra at hun går og kniper sånn så jeg lar henne ha bleia på. Kanskje lillesøster slutter tidlig og storesøster sent, da går det jo opp i opp ;)

Annonse

Jeg tror ikke det er så uvanlig når 2 søsken er tette i alder at de blir tørre samtidig.

Vi har en slektning som har 2 døtre med 1,5 års forskjell, de ble avvent med bleie samme sommeren, og det var yngste som sluttet først med bleie om natten.

Her tar vi det med stor ro. Trollet er foreløpig mer interessert i pottekasting enn pottetrening, man har tisset 2 ganger i potten denne uken. Målet er å få det til før høsten.

Jeg tok dette nettopp opp med hs. Jenta vår blir også 4 i sommer.

Hs sa ganske enkelt at det verste vi gjør er å snakke om å slutte med bleie siden hun er så bestemt på at hun ikke vil.

Hun rådet oss til å la det ligge i ro ei stund, så kommer hun plutselig å vil likevell.

Hun har aldri sett et barn bruke bleie når det startet på skolen ;)

Jenta vår har kontroll. Det er no problem å gå med truse, men det er et ork å gå på do. Ikke at hun heller tissa i truse, de gangene det skjedde var det full krise! Det var rett og slett mye greiere å ha på bleie og bare tisse når hun må tisse ;)

Et av våre problemer er at hun bytter bleiene selv :P

Så det funker liksom ikke å prøve å bare la henne gå tissevåt heller.

Yeye. Det kommer nok!

HS sa også at vi ikke skal tenke på at alle andre (som det bokstavelig talt er rundt oss) har sluttet for leeeenge siden. Av de på samme alder altså.

Som å lese om oss. :)

Jeg har en som blir 4 i sommer, og en som er 1,5 år yngre.

Eldste er ikke intressert i å slutte i det hele tatt, men jeg er ved godt mot.

Vi må ikke stresse med dette, det hjelper ikke i det hele tatt.

Til sommeren tenker jeg. ;)

Jeg reagerer på at barnehagen maser på dette og at de lar henne gå uten bleie uten at det er avtalt med dere! Jeg har tre, de to eldste var tett innpå fire begge da de sluttet. De sluttet da både dag og natt samtidig og hadde ingen uhell. Med eldste spurte jeg stadig vekk om det ikke var på tide å slutte snart og svaret var stadig nei. Da ja'et kom, klarte han det fra første dag. Med nummer to maste jeg ikke heller, han sa bare fra en dag at nå ville han slutte. Nummer tre ville først slutte da han var 2.5, da gikk det ikke. Nå er han 3 om to måneder og har vært bleiefri siden nyttår, men kun på dagtid.

Jeg ville bedt barnehagen om å ligge unna og så gitt henne litt tid til å kjenne på dette selv. Plutselig ønsker hun selv å slutte og da klarer hun det sikkert også.

Eldste her begynte å bæsje på do etter at vi tak han ufrivillig av bleia da vi skjønte han måtte bæsje. Da var jeg 3 år og 4 mnd. Han var redd for å bæsje på seg stakar. Får helt vondt av han når jeg tenker på taktikken nå...

Da han var 3 år og 9 mnd sluttet han med bleie på dagtid. Da hadde jeg forberedt han på at nå er det 5.4.3.2 og til slutt 1 bleie igjen, og jeg kjøper ikke nye til dagtid. Og det virket som han skjønte. Han sluttet pronto pådagen etter bleie 1 var slutt...

Men nattestid tok det enda 1 år... Han var nesten 5 år før nattestid var slutt..

Og da sammen med lillebroren.

I ettertid så har jeg tenkt at han var nok som søskna som sluttet da de var 3 år, det var jeg som var problemet.

Med de to neste så har jeg tatt en tak og ikke gitt meg. Jeg har tenkt at dette tar tid, brukt noen uker på det. Og da gikk det til slutt.

Med elstemann så har jeg hatt det i bakhode at han er klar når han er klar. Men det tror jeg ikke var lurt med han...

MEN, jeg vet det er sånn for noen. Og det kan også være noe med kroppen som gjør at hun ikke klarer å holde seg... Jeg leste at om barnet begynner å bevistgjøre at det tisser eller må bæsje så er det klart... Eller begynner å bli. Men er det ikke det så kan det være noe med signalet fra hjerne til lukkemuskel eller no... Hør med lege...

Gjest Sekretøsa

sønnen min er heller ikke så interessert. Han bestemte seg igår for å slutter, fordi jeg for lenge siden sa at han skulle få en gave da. Så igår bestemte han seg for å slutte, vi kjøpte gaven, han gikk uten bleie hjemme, men etter noen timer bestemte han seg for at han ikke ville leke med gaven likevel, og ville ha på bleie. Jeg hadde sagt fra på forhånd at jeg tok bort leka dersom han tissa på seg, og det var greit. Men han valgte det sjøl, smarte møkkaungen. Så nå har jeg en gave til altfor mye penger i skapet, og han går i bhg uten bleie. Jeg kommer til å være slem mor idag og si at han ikke får ha på bleie før han skal legge seg....

Han blir 4 i høst...

4 år gammel og bleie på dagtid? Da tror jeg at jeg hadde sluttet tvert med bleia. Må nok regne med endel uhell, men det er jo bare sånn det er?

Jeg sier ikke at ALLE barn er klare til å slutte med bleia når de når en viss alder, men min mening er nå i alle fall at går man fortsatt med bleie på dagtid i en alder av 4 år, ja da ville jeg sjekket ungen min hos en lege og gjort en skikkelig innsats selv for å få henne av bleia...

Tror det er MANGE som gjemmer seg bak den der "barnet mitt er ikke klar for å slutte med bleia osv", når det egentlig kun er innsatsen det står på. Sier ikke at det er tilfellet her, og vet vel at dette innlegget sikkert blir slaktet av de fleste andre, men det er min mening:-)

Annonse

På baby shop eller Barnas hun har de en potte som lager lyd når det kommer noe oppi, vet av erfaring at det da blir litt artig å gå på do for de minste. Vet om flere som har prøvd den med gode erfaringer;-) Eller så vet jeg at det er flere som har prøvd soneterapi eller bowen teknikk på unger som ikke helt klarer å venne seg av med bleie. Bowen teknikk må du bare google for å finne hvem som driver med det i ditt nærområde!!

LYKKE TIL;-))

det gikk ikke så fort som jeg trodde heller med oss

litt tips

1. Ha litt rutiner -gå på do morgen og kveld og etter måltider, før man skal ut!

av og til vil ikke de, man må bare motivere og si - da får du ikke...

da kommer i hvert fall bæsjen i doen:-)

2.om natta sover dattra vår på 4,5 ganske tungt og våkner aldri og seir fra så jeg tar hun opp på do når jeg skal legge meg uten at hun våkner:-) da ofte kommer det masse tiss ut:-)

3.tipsom natta - å ha flere dyner å skifte på og IKKE ta på bleie igjen

når barnet er 4 år( det sa helsesøsteren til oss- bare holdt ut og vask en stund, så går det over, hun hadde rett)

vasker ikke hele dyne men bare den plassen som er våt- med hand

4.Når dei vil på do så bøyer de seg sann ofte, prøver å holde ut så voksne kan se det

lykke til

Jenta mi sluttet med bleie da hun var akkurat 3 år. hadde prøvd litt den sommeren hun var 2 år og 3 mnd, men da var hun ikke moden nok, prøvde alt. Men hun brydde seg ikke om at vennene i bhg gikk uten bleie. et par mnd før hun ble 3 begynte vi å la henne gå uten bleie et par timer hver dag, for å venne henne til det. og vi avtalte med barnehagen at de skulle gjøre en rutine på å la henne sitte på do hver dag ved lunsjtider:)

Hun hadde uhell de 2-3 første dagene hjemme da vi kuttet ut bleie helt på dagtid, men så fikk hun kontroll og hadde ikke uhelle hverken ute, i bhg eller hjemme.

Nattbleia sleit jeg litt mere med. Men fant ut at hun kun tisser en gang i løpet av kvelden, og det var før ca kl 2330. så jeg begynte å ta henne opp rundt 23 på do. gjorde vel dette et par mnd, og bleia var like tør hver morgen. så da var d bare å fjerne den, da var hun 4 år og 2 mnd. Måtte fortsette å ta henne opp på do, ellers tissa hun i senga. Men pltuselig av seg selv begynte hun å våkne hvis hun måtte på do og det gjør hun fremdeles. så hun ble ikke nattetør før 4,5 år.

hun eldste våre viste overhode ingentin interrese for å kutte ut bleia, da var hun 3 år og 8 mnd, men så var det som om du trykket på en knapp så sa hun plutselig selv at nå var hun stor og ikke ville ha bleie på, og jeg tror faktiskt vi nesten kan telle på ei hand de gangene hun hadde uhell etterpå.

Så får håpe at det blir sånn hos dere også, hun er idag snart 9, så der er håp, lykke til :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...