Gå til innhold

Noen som kan forklare meg hva forskjellen på en psykolog/psykriater er??


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Vet psykriaterne kan skrive ut medisiner, men bortsett fra det gjør de samme jobben som en psykolog??

Trenger time til psykolog da jeg har innsett at jeg trenger hjelp, men har ringt 2 psykologer og de hadde ventetid på opptil 6 måneder!

Ønsker ikke gå på voksenpsykriatisk poliklinikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En psykiater er en lege med spesialisering i psykiatri. En psykolog er psykologiutdannet. I praksis vet jeg lite om forskjellene, men antar en psykiater naturlig har en mer medisinsk tilnærming. Snakk med fastlegen din om hva du egentlig trenger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg noe erfaring innen feltet, men:

 

En psykiater er utdannet som lege, for så ha tatt videreutdanning innen psykiatri.

Psykiatri: Hvordan man skal forstå, utrede, behandle og forebygge psykiske lidelser.

 

Jeg tenker at psykiatere på mange måter jobber slik en psykolog gjør, men at de ofte ser på det fysiske aspektet ved problemet. Hva skjer i hodet ved depresjoner, angst osv., og hvordan det kan behandles bl.a. ved medisinering.

 

 

En psykolog har utrednings-, diagnostiserings- og behandlingskompetanse innen psykisk helsevern

Psykologi: Vitenskapelige studiet av adferd og mentale prosesser

 

Jeg tenker meg mer at en psykolog jobber mer med å endre en persons tankeprosesser, og det å kanalisere følelser på mer hensiktsmessig måte.

 

Hvis man trenger en samtalepartner og veileder, tror jeg at en psykolog kan gjøre en vel så bra jobb som en psykiater, men hvis lidelsen er av en slik art at vanlig terapi (og evt. medisinering av fastlegen) ikke strekker til, kan en psykiater være et bedre alternativ.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det behøver ikke være noen forskjell i behandlingsmetodikk, og de forskjellene som er handler ofte mer om tilnærmingen hver enkelt behandler velger enn om hvilken yrkesgruppe de tilhører.

 

Den rent praktiske forskjellen er i grunn bare dette med muligheten til å skrive ut resepter. Psykologer samarbeider gjerne med fastlegen om dette, mens psykiatere oftest gjør det selv.

 

Det kan godt tenkes at privatpraktiserende psykiatere har kortere ventetid enn privatpraktiserende psykologer der du bor, det vet sikkert fastlegen din noe om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er ikke enig med ->>- at det ikke er være forskjell i behandlingsmetodikk mellom en psykolog og en psykiater. I de aller fleste tilfeller er det STOR forskjell.

 

En psykiater er en lege med spesialisering innen psykiske lidelser og patologi, mens en psykolog har kompetanse på normalutvikling, mekanismene bak menneskelig samhandling og kommunikasjon, hvordan tenking foregår og hva som skjer i hjernen når vi sanser, tenker, føler og handler osv.

 

Dette får konsekvenser for gjennomføring av samtalebehandling og hva som er i fokus. Psykologer har i langt større grad et mestrings- og normalfokus, mens leger har et sykdoms/årsaksfokus og dette handler om grunnleggende forskjeller i studienes tradisjoner.

 

Svært forenklet kan man si at psykologer er opptatt av hva som er normalt og psykiatere av hva som er sykt, noe som i høyeste grad får betydning for behandlingstilnærming.

 

Ikke enig vedrørende praktisk forskjell heller. En psykiater har langt mer kompetanse på psykiske lidelser og psykofarmaka enn en fastlege, slik at medisinering blir mer tilpasset lidelsen. Ofte endrer psykiateren fastlegens medisinering til det bedre. Det er ikke vanlig med noe utstrakt samarbeid mellom fastleger om psykologer om medisinering utover at den som går til samtalebehandling hos psykolog kan ha fått medisiner hos fastlegen sin.

 

Hilsen psykolog

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...