Gå til innhold

Lån på rundt 3,5 mill....hva har dere i brutto inntekt i mnd?

Anbefalte innlegg

Vi ser på hus og vurderer å gå i banken for å høre om lån.

Familie på 2 voksne og 2 barn.

Har en brutto inntekt i måneden på 55 000.

Ellers inntekt 2x barnetrygd

Har 1 barn i barnehagen.

Har nå et lån på 2 mill, men regner med å få rundt 2,4 for huset hvis vi selger.

Hvor høy tror dere vi kan gå uten at det blir for stram økonomi?

Fortsetter under...

Med brutto samlet årsinntekt på 600 000, er dere nok allerede på smertegrensen. Du kan selv beregne med denne kalkulatoren:

http://kalkulator.vg.no/kalkulator.php

Jeg la inn tallene dine og fikk da dette ut på deg:

Dere kan låne 1.040.000 kroner dersom dere ønsker et normalt forbruk og 20 års avdragstid på lånet. Men er dere villig til å redusere forbruket med 10% og ha avdragsfrihet på lånet en periode, kan dere betjene 2.110.000. NB! All gjeld er inkludert i grensene, også for eksempel billån eller studielån. I beregningen er det lagt inn en verste-fall-tankegang om at renten kan bli 8%.

Vil tro dere tjener altfor lite til å ta opp et lån på 3,5 mill.

Vi tjener kr 110 000,- brutto i mnd. Utbetalt kr 64 000,-. Vi har huslån på kr 4,2 mill. I tillegg har mannen studiegjeld på ca kr 200 000,-.

Vi har grønt lys i banken for dette lånet og setter av kr 5 000,- til sparing. Barnetrygd er holdt utenom dette. Den settes rett inn på barnas kontoer.

Vi har to barn og ett til på vei.

Så sett ut fra vår situasjon, tror jeg neppe dere får 3,5 mill i lån. Hadde aldri villet satt meg i den situasjonen heller. Ikke vits å bo seg ihjel heller...

Hva har dere spart opp da?

Ang lånekalkulatorer på nett så er disse svært misvisende da det betyr mye hvor i landet du bor.

Jeg har hatt boliglån i både Bergen, Oslo og Stavanger. Jeg fikk mye mindre lån i Oslo pga boligprisende og markede der.

Nå bor jeg utenfor Stavanger og vi har mindre inntekt og større lån enn dere nå har. Vi har lån i lokalbanken. De vet godt at om vi ikke klarer å betale lånet så er det ingen problem å selge huset med gevinst.

Så det skader ikke å søke om større boliglån. Boligutgiftene trenger ikke gå opp heller om dere velger å betale lengre på det nye lånet. Men det er et stort pluss at banken ser at dere har klart å spare opp noe utenom også.

Vi har nå 3,2 i lån og har brutto inntekt på fra 72.000-82.000 i mnd.

Kommer an på hvor mye mannen min jobber;)

Vi betaler 17500 pr mnd på huslånet. I tillegg kommer alle andre utgifter, så er ikke store overskuddet vi sitter med hver mnd.

men vi ser lite på hva ting koster, så kunne nok vært mye flinkere med økonomien.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...