Gå til innhold

Hvordan er dette med samvær og klær/leker/utstyr?

Anbefalte innlegg

Hva skal samværsforelderen kjøpe selv av "stæsj" til barnet? Gjelder gutt på 1,5 år som skal være hos pappan sin annen hver helg og en dag i uka. Pappan har ingen ting selv, bortsett fra bleier. Er det ikke sånn at han skal stå for noe av utstyret selv, eller skal jeg være nødt til å sende med reiseseng, madrass, dyne, klær og leker hver eneste gang gutten skal dit?

Fortsetter under...

Utifra hva jeg har forstått skal mor sende med klær og leker da dette blir dekket av bidraget. Men far må ha seng og sengetøy.

Her har vi gjort det slik at barna har sine møbelerte rom med leker og klær, vi har og eget bilsete til barnet som fortsatt bruker det.

Her har far seng, en del leker og annet utstyr som trengs. Klær er det i hovedsak mor som står for pga slik skal dekkes av bidrag. Men mangler det noe så kjøper jo far en del klær også, selv om mor står for hoveddelen.

Annonse

Det er ikke ditt ansvar å ordne med seng,madrass,dyne og leker hos far det skal far ordne med.

En reiseseng koster 3-400kr på jysk så kan da ikke være så vanskelig for han å skaffe. Han kan heller ikke forlange at du skal ta med vogn til barnet.

Klær derimot kan han forlange at du sender med. Det dekkes av bidraget.

Det pleier å være greit for barnet skyld å være litt rund, karnsje la han bruke barnesetet og eventuelt vognen han har kjøpt men han må holde ting som seng selv ja, du skal ikke trenge å kjøpe det.

Han får låne vognen, barnsete til bilen har han selv. Jeg er utrolig rund i kantene, på grensen til å være dumsnill. Mer medgjørlig og samarbeidsvillig mamma finner du ikke, men han gir ingen ting tilbake. Jeg hadde tilogmed funnet en billig seng til salgs på internett, men han gadd ikke å kjøpe den.

Akkurat nå er det helt håpløst i forhold til dette, uten at jeg gidder å gå nærmere inn på det. Jeg er veldig ukomfortabel i situasjonen vi står i, og jeg er forbannet på barnefar fordi han ikke tar ansvar nok til å i det minste kjøpe en lekebil eller en barnebok. Alle lekene han har hjemme hos seg, har han fått med seg fra meg og ikke levert tilbake.

At jeg må sende med klær er helt ok, ikke noe problem. Men at jeg må sende med tannbørste..? Det er vel ganske drøyt, vil jeg si.

HI.

Dra han med til familievernkontoret snarest og få en avtale der. Om han ikke en gang er villig til og kjøpe egen tannbørste hadde jeg i tillegg kontaktet advokat..For en slik mann kan umulig være egnet som far..

Det beste er om samværsforelderen holder alt av utstyr, leker og klær. De aller fleste barn får jo både leker og klær til bursdager, jul og litt sånn ellers også av samværsforelderen, så dette bør ikke by på de helt store problemene.

Unntak kan jo være utedress, utesko, ski, sykkel, pc og slikt noe. Dette har aldri barnefar her kjøpt, men alt det andre holder de faktisk selv.

Han er absolutt egnet som far, kapabel til tusen. Han trenger bare å sparkes igang, og åpne øynene for at livet som pappa ikke er det samme som livet som fri og singel. Jeg vil bare ha noe å banke i bordet med, så jeg kan si "Hør nå her". Han motsetter seg ikke mine ønsker og kommandoer, så lenge jeg er tydelig nok.

Det virker vel drastisk å skulle kontakte advokat på dette grunnlaget. Hva skulle det hjelpe for, liksom?

Du skal holde klær. Tror ikke loven sier noe om leker.

Faren får fratrekk i bidrag hver natt han har barnet. Dette fratrekket pr.døgn er ganske stort, og det er en selvfølge at han holder ting som tannbørste og andre artikler hun trenger der. Samme med bleier.

Du får gi beskjed at du kan sende med absolutt alt hun trenger, men da må han betale fult bidrag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...