Gå til innhold

Sykehusvalg!?!?!?!


Mamma i lykkerus

Anbefalte innlegg

Trenger sårt tips og råd fra noen med erfaringer fra fødselopphold ved sykehusene i Oslo, opplevelse fra barseltid og hva jeg bør tenke på når jeg skal velge sykehus osv.

 

Er veldig usikker på hvem sykehus jeg skal velge.

 

Ahus eller Ullevål? Fødehotell eller ikke? Hva er ups and downs med de forskjellige valgene?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fødte første gang på Ullevål, lå de på barselhotell.

Det positive var at far kunne bo der sammen med oss hele tiden. Det negative er at man får lite oppfølging om man ikke spør etter det selv. Vi var nok også litt uheldige for vi opplevde at flere av sykepleierne som jobbet der snakket veldig dårlig norsk. Lite støtte og oppmuntring for oss som var førstegangs, og har litt vondt for å be om hjelp. For ikke å snakke om at vi ikke helt visste hva som var normalt, og hva vi skulle bedt om hjelp for. Opplevde også å få noen sinnsyke hemoroider etter fødselen, som jeg spurte flere av sykepleierne om råd for. Men var lite hjelp å få, endte med at jeg måtte kontakte gyn.poliklinikk når jeg kom hjem for å få de resepter som jeg trengte.

Men det var utrolig deilig på alle måter å ha mannen min hos oss hele tiden, så det var for oss verdt det meste!

 

Andre gangen kunne jo ikke mannen min bli boende sammen med oss, siden han måtte bo hjemme sammen med storebror. Så da valgte vi Ahus. Skulle egentlig ligge på "lettposten", men der var det fullt så havnet på vanlig barsel. Det hadde jeg egentlig ikke behov for, da var jeg andregangs og alt var så ukomplisert som det kunne være. Men de som jobbet der virket søte, det lille jeg pratet med de :)

 

Alt i alt, er du førstegangs så anbefaler jeg barselsavd, men da får du ikke ha mannen din med deg. Er du mer erfaren, er det nok like fint å være på hotell selv om du kanskje må være der alene.

 

Når det gjelder fødeavdelingene var jeg like fornøyd med begge, hadde topp jordmor under begge fødslene. Men Ahus har jo klart finere fødestuer, med badekar (for de som rekker det...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fødte på Ullevål forrige gang, var så fornøyd som jeg bare kunne ha blitt!! :) Lå på hotellet etterpå og har bare positive ting å si om det og! :) Man har telefon på rommet, så det er bare å ringe til vaktrommet om det var noe! :) Eller gå bort dit! :) De kommer inn noen ganger i døgnet for å sjekke hvordan det går med dere, vil gjerne se litt amming for å se at ungen tar til seg næring :) Trenger man f.eks hemoridekrem så er det bare å spørre, da får du en liten boks med det! :)

Fantastisk plass og fantastisk personale! :) Følte at de hadde tid til meg uansett, selv om at det var et føderush uten like den tiden der! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå hadde jeg født hjemme hadde det vært meg. Med sprengt kapasitet på både A-hus og Ullevål (ikke ABC, eller Føderiket hvis du har termin før 1. juli). Ikke lenge siden ei ble sendt fra Ullevål på leting etter Bærum sykehus og kom frem et kvarter før ungen var ute. Flott. Noen føder til og med på mottaket på Ullevål. Ikke for å skremme deg altså, men det står ikke bra til i fødselsnorge om dagen :) ABC, Føderiket eller hjemmefødsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å føde hjemme er jo dumskap.

 

Synes du overdriver noe voldsomt, og det eneste du oppnår er å skremme en stakkar fødende. Det står ikke så dårlig til som du skal ha det til. Ullevål har jobbet hardt med sine rutiner, og tar inn langt færre nå enn de gjorde for noen år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...