MammaTilEnPrins-ØnskerNr2<3 Skrevet 22. februar 2011 #1 Skrevet 22. februar 2011 Vi har begynt å gi smaksprøver på dette ( baby 5 mndr), men han liker det ikke! Han brekker seg spytter det ut igjen. Har prøvd noen forkskjellige smaker 4-5 ganger, men han liker ingen av dem. Er dette noe man må venne de til ? Noen som har tips til åssen man går frem? Tenker da på hvor ofte, og hvor lenge jeg skal prøve med 1 smak før jeg bytter/gir opp?? Er det rett og slett noen babyer som ikke liker middagsglassa ?
V&A Skrevet 22. februar 2011 #2 Skrevet 22. februar 2011 hei hei!! jeg har en jente på straks 6 mnd som fikk smake litt middag da hun var litt over 5 mnd ! hun elsket det fra første stund, men jeg sleit litt med å få det inn i munnen hennes da!!! men hun ville bare ha mer, og jeg synes det var kjipt å måtte bare gi henne 2-3 skjeer... men start med 4mnd lass, som grønnsakspuré og gulrotpuré men du kan jo knerte deres egen middagsmat slik at han kan smake av dere ?? =) så slipper du å stresse med disse glassene.... jeg skal kjøpe meg en slik mikser som jeg kan lage babymat med av vår egen middag men kanskje vi var litt heldig der at hun likte middagsglassene... men grøt derimot var ikke SÅÅ godt men hun spiser en liten skål både morgen og kveld nå hun er en STOR baby så hun synes nok det var godt å få noe annet enn bare morsmelk... det ble en DEL amminer i løpet av døgnet så det var på tide hun fikk noe som mettet litt tror jeg lykke til, det går alltid seg til! har du prøvd fruktpuré? =)
min_lille+en spire Skrevet 22. februar 2011 #3 Skrevet 22. februar 2011 Vi begynte å gi middagsglass når baby var ca 6 mnd. Kjøpte først disse små grønnsakspure glassene så det ikke ble så mye og kaste. Varmet bare opp halve glasset og gav litt smaksprøver. Begynte kjapt og gi mer. Til og begynne med var ikke middag noen suksess, men hun fikk smake samme type glass hver dag og da likte hun det etterhvert. Merket det at hver gang jeg prøvde nytt glass så var hun litt mer motvillig til å spise, men det kommer seg. Så de fleste tror jeg liker det etterhvert. Gi ihvertfall ikke opp, men prøv en og samme smak til babyen liker det. Jeg varmet alltid opp bare halve glasset til mini hadde spist opp alt jeg varmet opp. Når hun i flere dager spiste opp begynte jeg å varme opp hele glasset. Tror hun spiste et halv glass til hun var mellom 8 og 9 mnd.
Steget Skrevet 22. februar 2011 #4 Skrevet 22. februar 2011 Vi begynte først med grøt i noen uker og deretter litt mat fra glass. I begynnelsen brakk hun seg av det meste av grønnsakene (spesielt grønnsakspureen fra nestle, den smaker jo også pyton). Fruktpure gikk glatt ned. Men jeg tror det gjelder å ikke gi seg - men prøve igjen og igjen. Det funket her ihvertfall. Nå er hun snart 7 måneder og spiser alt! Jeg har smakt på alle glassene (kjøpte en del da det var billig før jul) og det er stor forskjell på om de smaker godt eller ikke. Hipp og Småfolk smaker mye bedre enn nestle (kjøpte heldigvis bare noen få av nestle). Hun spiser ca 1/2 glass til middag, etter at hun har fått en flaske.
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 22. februar 2011 #5 Skrevet 22. februar 2011 Er ikke alle babyer som liker middagsglass nei, men prøv å blande det ut med noe søtt- sviskemos, fruktmos el lign.- det kan funke bra som en litt "myk" start på de nye, ikke-søte smakene i middagsglass!
Evigheten Skrevet 22. februar 2011 #6 Skrevet 22. februar 2011 Man må nok bare prøve igjen og igjen. Det var sånn vi til slutt fikk Lille til å like vann og grøt. Begge deler var ÆSJ i begynnelsen, spesielt vann! Jeg har hørt at man ikke kan bestemme om babyen liker det eller ikke, før den har fått smake den samme tingen minst 15 ganger Husk også å ikke tvinge mat inn i en lukket munn!
Trio? Skrevet 23. februar 2011 #7 Skrevet 23. februar 2011 Vi begynte så smått rundt 5 mnd å tilby smaksprøver med middag hver dag. Det var brekking, spytting og lukket munn, men jeg tenkte at det må jo løse seg etter hvert. Middag skal tilbys daglig som smaksprøver uansett. Jeg snek inn mme for å gjøre smaken litt mer kjent og rundere og en dag gikk det ned litt. Siden har vi bare økt mengden - litt etter litt - og enkelte dager spiser han et helt glass middag. Nå har han virkelig fattet interesse for mat og strekker seg etter vår mat og vil smake. Så hold ut, de trenger litt tid til å bli kjent med alle de nye rare smakene :-) Helt enig i at mat ikke skal tvinges i de og at de må få mange sjanser til å prøve noe før de fatter interesse for det.
Gjest Skrevet 23. februar 2011 #8 Skrevet 23. februar 2011 Jeg begynte da hun var ca.5 måneder. Begynte med det lille glasset med gulrotpurè. Tok litt tid før hun likte det, men jeg ga henne en liten smaksprøve hver dag og til slutt spiste hun det. Da det gikk greit forsøkte jeg meg på et annet glass og vente henne til det. Og slik fortsatte jeg mens jeg fortsatt ga gulrotpurè og litt hjemlagd mat. Eneste hun virkelig ikke har likt er glasset med fiskeboller fra Småfolk. Ellers så spiser hun det meste;)
MammaTilEnPrins-ØnskerNr2<3 Skrevet 23. februar 2011 Forfatter #9 Skrevet 23. februar 2011 TUSEN TAKK for mange svar Får bare fortsette å prøve )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå