Gå til innhold

2 åring og samvær i rettsak


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Noen som har vært i rettsak og kan fortelle litt om det? Gutten er snart 2 år, vi har ikke bodd sammen, bf krever hele omsorgen - lyver masse og er vil ha 50 50 som minste. Vi bor ikke på samme plass.

Hva har bf rett til å kreve?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Han kan kreve hva han vil, men han vil verken få 50/50 eller hovedomsorgen hvis du er skikket.

 

Tipper han vil få vanlig samvær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Har vært igjennom nesten det samme.

Det er mange ting som spiller inn.

Hvordan har det vært til nå? Kjenner han barnet? Bor dere lang fra hverandre?

Hva slags ønsker har du?

 

Jeg vet at retten bryr seg ikke om hva som har skjedd voksne imellom. så alle personlige krangler som ikke handler om barnet må dere la ligge.

Retten ser på barnets beste og når barnet bare er 2 år vil nok vanlig samvær være best.

Vi hadde en sakkyndig og satt opp punker som skulle gjennomføres sammen men han.

 

I mitt tilfelle var bf psykisk syk og drev med stoff. Men jeg kunne ikke bevise det og bf nekta..Men han klarte ikke å gjennomføre punkt 1 og møtte ikke opp til neste høring. Så han viste sitt sanne jeg til slutt..

 

Du må hele tiden vise at du har barnets best i tankene og la ting mellom dere voksne ligge hvis det ikke er rellevant.

Hvis far er skikket og vil det beste for barnet så kom med forslag til hvordan du vil løse dette og ikke nekt. Hvis han ikke kjenner barnet så kom med en opptrappningsplan, og si hva du ønsker for framtiden.

Har dere fått meklingsattest? Det må dere ha for å kunne gå til retten. Hva sier advokaten din?

 

Jeg har ingen tro på at noen rett vil gi far hovedomsorgen når dere ikke har bodd sammen til nå. Jeg har heller ingen tro på at 50/50 vil være en god løsning så tidlig. Retten vil se på barnets beste hele tiden og det er at barnet er trygt og har det stabilt i samvær med foreldre.

 

Vis at du har barnets beste i tankene, vær saklig, fornuftig og stå på ditt! Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å en ting til så har ikke bf rett til å kreve noenting.. det er BARNET som har rett på et forhold til begge foreldre.Men det er vel mange som vil få til samvær for enhver pris. Med tilsyn, sporadisk osv. Så det er ikke svart/hvitt.

Få fram at du ikke ser det svart/hvitt og kom med løsninger som du ser på som best for barnet.

 

sorry litt rotete innlegg men er på farten. Spør hvis jeg forklarte meg dårlig. Vanskelig å si så mye uten mer info.

 

Håper det løser seg for dere! Hilsen meg over her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar.

Det som blir sagt er kun mine ord mot han! Jeg har ikke så mye bevis. Et vitne kan bevise noe. Og han er god å snakke for seg.

Vi har kun hatt 1 overnatting til nå, og det er store reaksjoner hos barnet 1 uke etter samværet.

Jeg ønsker rolig opptrapping og 2 overnattinger om nokre mnd kanskje, om barnet er klar for det. Barnet vil ikke til bf, kanskje det har noe med måten han snakker om og til meg på?

Men om bf får vanlig samvær så må det vel en opptrapping til det? Ikke rett på? Det er mye for en som er snart 2 år å forholde seg til.

Elles er samarbeidet meget dårlig her.

Vi bor i forskjellig kommune.

Jeg har aldri nektet han samvær, men som sagt det må være det beste for barnet. Og selfølgelig er det viktig for barnet å bli kjent med bf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hvis mor nekter far samvær eller saborterer, ikke gir nytt samvær når barnet er syk, så sees dette på som svært uhwldig for mor... har en venninne som mistet barnet sitt grunnet slike ting.. sikkert mye annet også, som jeg ikke har fått innsyn i....men akkurat denne delen av dommen fikk jeg lov til å lese... lykke til.. er en påkjenning for de det gjelder... : (

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...