Gå til innhold

Jeg liker kjøtt...men får titt og ofte så dårlig samvittighet pga de stakkars dyrene.


jordbærsjokolade

Anbefalte innlegg

Finnes det kjøtt som er "snillere" enn andre?

Altså, finnes det en produsent som har glade dyr som lever et så godt som mulig godt liv før de blir slaktet på en mest mulig human måte?

 

Og er det noen verstinger som man bør holde seg unna?

 

Jeg har ikke mulighet til å gå til slakteren og må kjøpe kjøttet på rema/rimi/kiwi/coop..

 

Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Økologisk kjøtt er jo "snilt". Ellers så er det jo litt villt for salg i frysediskene rundt forbi.Reinkjøtt er jo også "snilt".

Alt dette kjøttet er noe dyrere enn vanlig kjøtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke kjøp kjøtt i utlandet (sverige - danmark) EU land har mye dårlig dyrehold. Kjøp økologisk, norsk kjøtt. Ikke perfekt her heller, men har ganske strenge regler for dyrehold og slakting i forhold til mange andre land.

Men er enig med deg. - jeg skulle ønske jeg klarte å bli vegetarianer.. spiser ikke mye kjøtt, men er for kresen på mat til å klare meg helt uten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor dårlig samvittighet? Vi er jo på toppen av næringskjeden. Bare se i naturen ellers, dyr spiser jo hverandre også. Naturligste ting i verden.

 

Hvis du bryr deg om snilt dyrehold, så er det vel bare å kjøpe økologisk da vel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp norsk kjøtt!

Jeg har selv personlig tilknytning til landbruket, og vi har strenge regler å forholde oss til, både når det gjelder dyrehold og stell, transport til slakter (med regler for transporttid, temperatur osv.) Dyrene blir behandlet på en god måte syns jeg!

Endel av kjøttet man får kjøpt er fra utlandet, der det er andre regler på dyrehold og slakting.

Så jeg vil anbefale deg å velge norsk kjøtt!

Er storfekjøtt jeg snakker om her, kjenner ikke til regler og prosedyrer når det gjelder svin og fjærkre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har jobba en del på gård, og det er ikke noe bedre dyrehold her enn i EU-land etter mitt syn. Tenker også slik som deg, liker kjøtt, men har stadig dårlig samvittighet. I andre land er det så mye enklere å finne egne økologiske butikker med masse kjøtt fra dyr som har gått ute og hatt det fint! Synd det er så vanskelig å finne slikt her. Men det skal finnes. På Ultra i Trondheim (har vel blitt Meny nå), har de et merke som heter "En glad gris", som da (som navnet sier) er svinekjøtt fra griser som har gått ute og hatt et bra liv. De hadde pølser, ribbe, alt mulig egentlig. Det var mye dyrere enn f.eks. Gilde, men jeg tenker iallefall ikke på pris når i et slikt tilfelle. Man må jo ikke ha kjøtt hver dag liksom. Kanskejd et finnes i Menybutikker ellers i landet også?

 

Har bodd i Tyskland, og der hadde de egne kjøttbutikker med bare kjøtt fra dyr som har hatt det godt! Godt utvalg og ikke spesielt dyrt. Men tyskere er mye mer bevisste enn oss når det gjelder sånt, så det selger vel mye bedre der enn det ville gjort her. SÅ dumt det ikke finnes her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snillest er jo vilt. Da lever dyrene i det fri hele livet til de blir skutt under jakten.

Det jeg har sett av hjorteoppdrett har også ligget tett opptil livet til ville dyr.

 

Ellers mener jeg sau og geit oftest har det veldig bra. De er oftest mye ute på beite ol.

 

Kylling er vel de som har det trangest og som lever minst fritt, men det finnes steder der hønene går ute ol. (Må ikke forveksles med "frittgående" kylling som bare går i større bur.)

 

Jeg ser heller ingen vesentlig forskjell på om kjøttet er økologisk eller ikke. Stort sett er det de samme reglene for dyrevellferd som gjelder.

 

Importert kjøtt kan være alt fra bra til forferdelig i forhold til dyrevellferd. Det har vi minimal mulighet til å kontrolere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At kjøttet er økologisk er ingen garanti for at dyret har hatt det bra. Hvordan har en ku som har levd økologisk levd bedre enn en "vanlig" ku? En ku som lever økologisk har ikke levd friere enn en vanlig ku, men fått økologisk for. Min erfaring er at de fleste dyr har det bra, og jeg har en dek refaring med det. De fleste bønder er veldig glad i dyrene sine. De går jo tross alt oppi disse dyrene maange timer hver dag. Men så er det selvsagt en del her som i andre yrker som skulle valgt en annen jobb. Kravene til dyrevelferd er de samme om kua er økologisk eller ikke.

 

Hvis jeg skulle holdt meg unna et dyr må det bli and. Og jeg er veldig glad i kylling, men prøver å ikke tenke på kyllingproduksjonen. Den er ikke særlig hyggelig synes jeg. De jeg kjenner som driver med det diver stort sett med å plukke døkylling..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere som uttaler seg bastant om økologisk mat og dyrevelferd her. Det er andre regler for velferd for dyr i økologisk produkjson enn i vanlig produskjon, og dyrene har det bedre. Så velg økologisk!

 

Les mer om regler for økologisk mat her:

 

http://www.okologisk.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dyrevelferden i dette landet er jevnt over bra, så jeg spiser norsk kjøtt med god samvittighet. Men jeg spiser ikke fårekjøtt fordi jeg ikke liker driftsformen vi har på norsk sau, samt fordi det er rovdyrfiendtlig. Hvert år slipper norske bønder 2,2 mill sau ut i den norske utmarka så og si uten tilsyn, og av de dør ca 330 000. Ca 40 000 av disse dør av rovdyrangrep, de restrerende dør (ofte langomt) av andre årsaker som ryggvelt, drukning, beinbrudd, maggot, myrfeste osv.

 

Videre så spiser jeg ikke fugl, men det er fordi jeg sto en hel sommer og slaktet høns - så lukten gjør meg kvalm...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...