Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei dere! Min sønn på 6 mnd bruker smokk og er blitt veldig avhengig av den når han skal sove. Han greier aldri å finne smokken selv hvis han mister den under søvnen - isteden våkner han og gråter. Hvis han får smokken igjen blir han som regel stille og sovner med en gang. Men skulle gjerne sluppet å løpe frem og tilbake...

Lurer på hva dere andre gjør for å unngå problemet?

OG, jeg har faktisk brukt dette "problemet" som utgangspunkt for en skoleoppgave i markedsanalyse. Har laget et svært forenklet skjema som jeg setter STOR pris på om dere vil fylle ut hvis dere har tid, lyst, vil glede meg eller bare kjeder dere ;)

Det er kun 8 spørsmål og dere trenger ikke skrive noe, kun krysse av. Blir uansett glad for svar her inne også!

Klikk på denne linken for å ta undersøkelsen:

http://www.surveymonkey.com/s/V8HZDCV

Beste hilsen Siri

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De blir flinkere til å finne smokken sin selv når de blir litt eldre. Min er 1,5 år og det er sjeldent han ikke finner den selv i halvsøvne. For sikkerhetsskyld har vi to. Den ene har han i munnen og den andre har han i hånda når han sovner. Det liker han godt. Vår gutt er totalt avhengig av smokken selvom han faktisk ikke begynte med den før han var 8 måneder. Er krise hvis vi ikke har en smokk når han skal sove, så skal han sove borte en natt sender vi med han fire stykk for sikkerhetsskyld. Vi begrenser bruken av den på dagtid til kosestund ved barnetv og slikt.

Skrevet

Tror dette er et kjent fenomen i den alderen. Hender jeg fremdeles må plugge inn smukken, men det begynner å bli lengre i mellom. Snuppa er 1år nå.

Skrevet

Nå er "babyen" vår over ett år da, men vi har alltid hatt en tre-fire smokker liggende i sengen. Og hun finner dem selv. Når jeg er inne og sjekker henne kan jeg se at hun hanker tak i en og putter den i munnen.

Når hun var halvåret måtte vi nok putte smokk, men det var ikke noe problem siden hun sov i samme rom som oss, og jeg bare strakk ut hånda og puttet inn smokken. Hadde også da flere liggende tilgjengelig for å slippe å lete, og risikere å vekke barnet mer enn nødvendig.

Skrevet

Det er visst veldig forskjellig fra barn til barn ser jeg. Gutten vår har ordnet seg med smokken selv om natta siden har var 6 mnd. Vi begynte tidlig å venne ham til å ordne det selv på dagtid og dermed gikk det av seg selv på natta. Han har 3-4 smokker spredd rundt i senga og han finner omtrent alltid en av dem.

Hva med å trene mer på dagtid? Gjemme smokken under puter og tepper og la han lete? Om kvelden når han legges og når dere må gå inn til ham på natta bør dere forsøke å bare vise han at smokken ligger i senga i stedet for å putte den inn for han. Da har han en mulighet til å skjønne sammenhengen.

Skrevet

Tusen takk for svarene - og mange takk til de som tok seg tid til å svare på undersøkelsen min! Har fått mange svar allerede, så ble kjempeglad da jeg sjekket i morges :)

Ikke så dumt det rådet med å "vise" sønnen min smokken når han skal legge seg, nei. Skal prøve det.

Lurer også på om det kan være forskjell på type smokk hvor lett de faller ut av munnen. Er litt usikker på om han mister den fordi han "slipper" den eller fordi han suger så hardt på den at den popper ut.

Erfaringer?

Han bruker mam smukker nå (han liker ikke noen andre vi har prøvd) i str fra 4 måneder og oppover. Både mørk gummi og de lyse.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...