Gå til innhold

hvor langt er DU villig å gå for likestilligen??


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Vi vil alle at menn og kvinner skal ha samme rettigheter og muligheter. Lik lønn for likt arbeid, like arbeidsforhold og like rettigheter i samfunnet og hjemmet.

 

Men er dere villige til å slippe far inn fullstendig likestillt som mor iflt til barna? Tenker på det innlegget om far som ville gi flaske til barnet, men mor ville ikke dette. Det kom mange argumenter om at melken kunne bli borte, ammingen vanskeligere, at erstatning er dårligere enn morsmelk osv.

 

Er jeg helt alene i meningen om at far har like mye rett til å mate barnet som mor de første levemånedene? Er det slik at siden vi er blirr utstyrt med EN metode å mate barnet på, så skal de andre metodene velges vekk fordi mor vil? Er det slik at far kun har rett til å gjøre de tingene mor tillater?

HI i det andre innlegget skrev at far hadde fått lov til å ta badingen, hun bare så på. Jaha? Må far få lov til å gjøre noe med barnet? Kan ikke far, på lik linje som mor, gjøre akkurat som han føler og vil mtp stell og oppfostring av barnet?

 

Jeg synes det er en skremmende at kvinner kan sitte og mene at de har trumfkortet mtp barnet i de første levemånedene. "Vi har gått gravide, og vi har født, da skal vi ha førsteretten!" Tull mener jeg! Man velger selv å få barn, og det er ikke synd på de som får barn. Det er bare TULL å syte om at man har gått gravid og født, for tro det eller ei, det er sånn som skjer når man velger å få barn. Og vi kvinner er heldige som får lov til å være den som bærer barnet og føder det, det er per dags dato umulig for en mann å få til det. Også skal kvinner attpåtil ha førsteretten på hvem som skal gjøre hva med barnet i starten? JEG skal mate, for JEG har pupper. JEG skal bestemme, for JEG bærte frem barnet. JEG JEG JEG!

 

Merkelig tankegang! Syt hvis mannen ikke tar nok ansvar, syt og ramaskrik hvis en mann spør om å få være likestillt med mor iflt spedbarnet... Mye vil ha mer, og kjerringa vil ha fler.. Usmakelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvem "ruger" frem og føder barnet? Far eller mor?

 

Den dagen dette er valgfritt, så kan menn få lov å ta matingen også. Spesielt om natten ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er villig til både å gi fra meg permisjon, melk og hva det nå måtte være, mor har ikke enerett på hverken barn eller baby, bare fordi om hun har bært fram baby:) Hadde nå bare jeg hatt en sånn mann som ønsket det for å komme nermere barnet !!

 

Hun bør prise seg lykkelig, å sette et stort kryss i taket !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo bare sama som har bryster som kan amme. Jeg hadde ikke risikert å miste melka pga at jeg skulle pumpe meg.

Det er stress å pumpe seg også. Mye lettere å bare legge lille til.

 

MEN! jeg er for likestilling, men denne problemstillingen kan ikke likestilles PGA at det er kun mor som har bryster. Hadde mannen hatt bryster skulle min jammen fått amme han også.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lest den andre tråden.

 

Litt vanskelig tema synst jeg.

Likestilling skal ikke gå utover barna, derfor ville jeg nok ikke gitt mitt barn flaskemat bare fordi far skal føle seg likestilt. Nei da, unger lever godt på flaskemat, men jeg (og min mann) synest morsmelk er best for barnet. Han har ikke pupper med melk, derfor ammer jeg. Men han kan gjerne sitte å se på, holde hånden til babyen osv. Det er jo kjempe kos.

Ellers kan han gjøre alt som jeg gjør med barna.

Men det er nå engang sånn at vi kvinner fra naturens side er den som går gravid og føder. Det tar på kroppen og det bør det taes hensyn til, også i kampen for likestilling. Man er gjerne sårbar de første mnd etter fødsel, mye hormoner og man blir kanskje litt løvemamma overfor barnet den første tida? Så ja jeg synst de første mnd er litt mer for mor og barn og far kommer meget sterkere til senere, det MÅ ikke på død og liv komme de første mnd, man har tross alt barnet resten av livet. Har funka fint her i huset iallefall. Han er en meget tilknyttet far, og det meste er likestilt mellom oss -selvfølgelig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi er IKKE likestilt i forhold til barn og det er barnets beste som må komme først. ikke hva far eller mor vil.

 

Det er best for ungen å ammes og så lenge man kan det bør man gjøre det for ungen sin.

Her var far minst like stor pådriver for amming for han ville sine barn best.

 

Men han både badet ungen(alene), dusjet med babyen(jeg tok over når ungen hadde fått nok slik at han fikk dusjet ferdig. Han bare ropte på meg. Og han gjorde det samme for meg når jeg dusjet med babyen), Skiftet masse bleier, bar ungen like mye som meg under kolikk, osv osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke intressert i likestilling når det kommer til barn og hjem,så jeg er ikke villig til å bevege meg en meter!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke forstå hvorfor vi på død og liv skal være LIKE. Vi er da vitterlig forskjellige? Kan man ikke etterhvert forstå det og heller pleie det at vi som kvinner og menn har forskjellige preferanse ift yrke, omsorg, drømmer, fysisk styrke osv? Jeg bærer fram vårt barn, ammer det og tar vare på det den første tiden, fordi jeg fra naturens side er lagd slik. Mannen tar del han også, og i økende grad etterhvert som barnet blir større.

 

Er tilhenger av at alle sykepleier skal tjene det samme, alle lærere og alle ingeniører. Lik lønn for LIKT arbeid, ikke nødvendigvis for like lang utdannelse.

 

Men vi er forskjellige, og det er fint og bra :) Vi blir ALDRI helt like, og takk Gud for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig ammer jeg i stedet for å pumpe fordi det er det enkle og naturlige, akkurat som jeg ikke har noe ønske om å stå og tisse bare for å være lik en mann.

 

En hver mann med littegrann vett i skolten skjønner da også dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du tydeligvis ikke vil snakke om likestilling generelt skal jeg svare på denne puppesaken. Jeg ammer. Ikke for å være vanskelig, men fordi det er det enkleste, og det har alltid vært jeg som har måtte ta ut brorparten av permisjonen. Dersom jeg skal være hjemme med babyen de første månedene skal jeg også ha muligheten til å velge den enkleste måten å fore ungen på. Å introdusere flaske utelukkende for å mate fars ego er uaktuelt.

 

Så hør mitt brøl: JEG JEG JEG.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva hvis far ønsker å ta sin HALVDEL av permisjonen etter mors 6 lovgitte uker? Har han ingen rett til å si at han ønsker å ha den første tiden med barnet hjemme? Er det slik at mor kan hyle seg til den delen av permisjonen fordi hun er den som er født med bryster?

 

Det er nå engang slik, at det kreves gjerne 2 mennesker for å skape et barn, og det er gjerne 2 som står for ansvaret (såfremt det ikke er snakk om aleneforeldre). Hva gir mor eneretten til å bestemme hvordan permisjonen skal deles opp og hva slags mat barnet skal få? Det er best med morsmelk sier dere... Jaha, hvorfor det? Pga antistoffene? De får vel barnet i bøtter og spann de første 6 ukene som mor SKAL ha, så da er det vel virkelig ikke omsorgssvikt hvis barnet blir flasket etter disse 6 ukene?

 

Jeg sier ikke at det skal være slik for alle, men det bør da for pokker være takhøyde for at det finnes de familier som velger å ha det slik? Eller er det slik at kvinner mener de er best egnet til å ta seg av barnet fordi de har bryst? Trodde ikke foreldreinnstinktet og intelligensen satt så langt sør...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

UTROLIG BRA SAGT HI!!! Medalje til deg!

 

Jeg er så enig!

 

Blir helt sjokket over hvor vanskelig disse damene er!

Det er da like mye far sitt barn! De må få lov å ta deli baby tiden de også... Det er ikke snakk om å erstatte mor eller amming, heller ikke morsmelk,det er jo bare for mor å pumpe en liten skvett når det passer seg slik. Det handler om å få ta del i den førstetiden som er så viktig for tilknytningen til barnet.

 

Tenk om det hadde vært omvendt, at det var vi som måtte få tillatelse til å ta del i tingene med vårt eget barn! Det hadde litt fyr i teltet på to sekumder her hos meg iallefall!

 

Dere som er så vanskelige i forhold til hva far får lov til og ikke... Jeg tror dere driter i eget reir... Dette kan far med rette bli virkelig såret for!!

 

Vi er så heldige som får bære barnet frem og føde det helt aleine, hadde fedrene kunnet hadde de helt sikkert ønsket atd et var de som fikk kjenne sparkene i magen og alt som hører med!

 

Sett pris på at fedrene har lyst å ta del i alt! Det vil svare seg seinere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MME kan ikke lages like godt som morsmelk, så det beste for barnet er enda å fullammes så lenge som mulig, og når pumping kan gjøre denne perioden kortere synes jeg det absolutt skal være opp til mor om hun vil amme eller ikke. Alt annet stell kan jo tross far ta seg av, om paret ønsker det.

 

Så ja, når de lager MME som er like bra (og billig - viktig for noen!) som morsmelk kan man ta denne diskusjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke villig til å dele morsrollen med far. Han kan være far, så kan jeg være mor. Det er faktisk biologiske forskjeller på kjønnene. Jeg vil ikke undertrykke mine instinkter og biologiske behov for enhver pris. Vi er forskjellige, også innfor samme kjønn, er det vanskelig å forstå? Vi har forskjellige behov og ønsker. For meg er likestilling at ta like mye hensyn til ønsker, behov og lyster uavhengig av kjønn. Dette klarer vi nok fint å balansere rettferdig uten at vi skal dele på alle gjøremål og oppgaver 50/50.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter 6 måneder fullammer man gjerne ikke mer, jeg har ikke gjort det med noen av barna. Og dersom det er han som skal være hjemme med barnet, må han gjerne gi MME - han har gjerne ikke så mange andre valg. Faktisk. Men som jeg kjenner den nybakte mammakroppen min vet jeg at den første tiden kan være en påkjenning. Mor fortjener også litt ekstra hensyn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

likestilling handler IKKE om at vi skal være like. Vi er forskjellige. Om du tar bare skjelettet vårt kan du se om det er en manns eller en kvinnes. Kun mor kan amme. Det er det beste for barnet om det fungerer. Dersom det ikke fungerer klarer barnet seg fint med andre metoder. DA kan far være likestilt. Han er like god til å gi flaske som mor.

 

sitat:

"Jeg synes det er en skremmende at kvinner kan sitte og mene at de har trumfkortet mtp barnet i de første levemånedene. "Vi har gått gravide, og vi har født, da skal vi ha førsteretten!" Tull mener jeg! Man velger selv å få barn, og det er ikke synd på de som får barn. Det er bare TULL å syte om at man har gått gravid og født, for tro det eller ei, det er sånn som skjer når man velger å få barn."

 

Når man har født et barn er det ikke slik at kroppen er tilbake i prebarns modums med det samme. Den har gjennomgått store forandringer på kort tid, og trenger tid for å komme tilbake igjen. Jeg mener ikke at den ene eller den andre har noen førsterett til noe som helst, man må sammen ta ansvar for barnet. Om man velger å dele det slik at far har bading alene, så er det opp til hver familie å bestemme det.

 

Mor har kjent den lille i over et halvt år før far får hilse ordentlig på. Mor er allerede sterkt knyttet til den lille, og omsorg er instinkt i oss. Far er ikke noe dårligere selvfølgelig, men han trenger lenger tid til å bli kjent.

 

For å svare, jeg er villig til å gå langt for likestilling, men eksempelet du nevnte har ingenting med likestilling å gjøre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du er helt på tur. Du snakker ikke om likestilling men om å radere vekk biologiske forskjeller. Det er i min verden lett sinnsvakt.

 

Så lenge menn ikke kan føde eller amme er de ikke likestilt kvinner på det området. De er annerledes, dog er de ikke uviktige.

 

Den merkeligste tankegangen er den hvor man skal gi faen i biologi og likestille alt. Det er for dumt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

""Det handler om å få ta del i den førstetiden som er så viktig for tilknytningen til barnet.""

 

Vis meg en link som sier at det er ammingen som er viktigst for tilknyttningen mellom barn og foreldre.

Far kan knytte like nære bånd til barnet uten å måtte ta del i matingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så la hvis jeg har forstått dette rett:

 

Mor har trumfkort, fordi vi fra naturens side har blitt utstyrt med en rollefordeling der mor skal sitte i hula mens far er ute og jakter. Jøss, har det ikke utviklet seg mer siden den tid?

 

Far er egoistisk hvis han vil ha spedbarnstiden hjemme, mens mor er IKKE egoistisk hvis hun styrer akkurat som hun vil på tross av fars sårede følelser? Hmmm, den kan ikke jeg svelge med en halvannen liter med brus engang.

 

Hvis barnet får erstatning er det nesten som å be om sjuk unge og nedsatte evner hos barnet, for morsmelk er gudenes dråper, og ingen kan måle seg med det. Merkelig, min sønn, min nevø, min niese, min andre nevø, mine venners barn og andre barn jeg kjenner er sånn ca like friske alle mann, og det er 50/50 på hvem som har blitt ammet og hvem som har fått erstatning. Guri, kanskje vi er en hel flokk med rariteter som ikke passer inn i forskningen. For jeg går utifra at dere kan komme med nyere (og da mener jeg etter nittenpilogbue) forskning som kan underbygge deres påstander om morsmelk vs erstatning?

 

Hei og hå hvor det går. Glad jeg er kvinne i grunn, for jeg hadde blitt helt fælen skulle jeg vært mann i et slik mennsundertrykkende samfunn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror dere damer som for enhver pris skal presse den likestilling forbi det som er biologisk naturlig ikke er utstyrt med et fullstendig morsinstinkt.

Jeg er nesten fristet til å si at enkelte av dere må være en slags feilvare fra naturens side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likestillingen stopper der den ikke er gunstig for barna.

 

Ærlig talt, mener du helt seriøst dette med amming handler om likestilling? Dette er BIOLOGI, måten vi er skapt på!

Det er urettferdig at gutter og menn er skapt fysisk sterkere enn kvinner. Dette gjør oss sårbare ovenfor menn, og gjør oss til ofre for vold og overgrep. Skal vi begynne å gi guttebarna hormonsprøyktet som gjør at de ikke blir fysisk sterkere enn oss, slik at gutter og jenter stiller likt også når det gjelder fysikken? Jeg mener, det ville jo vært et viktig steg for LIKESTILLINGEN!

Synes faktisk det blir like dumt.

 

For øvrig er jeg glad jeg er sammen med en mann som setter barnets behov før sine egne. En mann som helt utmerket klarer å etablere et nært forhold til barnet uten å føle at han må utkonkurrere meg som mor. En mann som ikke tvinger meg til å gå i mot rådene til helsemydighetene, men lar meg gjøre det jeg er skapt til å gjøre for barnet mitt uten å sutre som en bortskjemt unge.

 

"Likestillingen" er jammen feilslått når vi kvinner skal ha dårlig samvittighet for å amme, fordi det får ikke pappaen gjort stakkar...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Mor har trumfkort, fordi vi fra naturens side har blitt utstyrt med en rollefordeling der mor skal sitte i hula mens far er ute og jakter. Jøss, har det ikke utviklet seg mer siden den tid?"

 

Eh, nei. Vi er laget for å føde og amme barn. Punktum.

 

"Hei og hå hvor det går. Glad jeg er kvinne i grunn, for jeg hadde blitt helt fælen skulle jeg vært mann i et slik mennsundertrykkende samfunn!"

 

HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA!!!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...