Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Har tenkt å ta 46 ukers permisjon med 100% lønn.

Men kjæresten min/pappaen har rett og slett ikke mulighet til å ta ut noe pappaperm siden han er selvstendig næringsdrivende.

Går det da an å søke fars 10 uker over på mor? Eller mister vi de helt og holdent, slik at jeg/vi kun sitter igjen med mine 46 uker?

Noen som vet?

Fortsetter under...

Dere får ikke overført ukene på dette grunnlaget og mister dem da om han ikke ønsker å ta dem ut.. Dvs at du får 36 uker med 100% lønn (de 46 ukene er inkl 10 uker til pappaen) Føder du etter 1.juli i år blir det bare 35 uker på deg..

Husk at pappaen kan ta ut fedrekvoten helt inntil barnet er 3 år og kan f.eks ha pappaperm en dag i uka eller annenhver uke, eller han kan ta det ut i ferien...

Ups.... :-/

Jeg har foreløpig termin 30. juli så da blir det bare 35 uker på meg, altså?

Hva far får mulighet til å ta ut iløpet av de neste årene vet vi ingenting om enda, men han har i alle fall ikke mulighet til å ta perm rett etter meg, på vårparten 2012.

Så da vil det si at vi må slenge knøttisen i barnehagen når h*n er 35 uker bare...? Hvis jeg velger 46 uker?

Men velger jeg 56 uker, får jeg/vi 46 uker i praksis?

Tusen takk for svar! :-)

Hvorvidt dere må sette ungen i barnehage når han er 35 uker er jo opp til dere og økonomien.. Ikke alle barnehager som tar i mot så små barn heller.. Husk at om pappaen velger å ta ut permisjonen sin senere så MÅ dere søke om utsettelse av hans permisjon FØR utgangen av din permisjon..

Velger du 80% dekning blir det 57 uker totalt hvorav du får 35 uker (dette fordi permisjonen forlenges med en uke fra 1.juli samtidig som pappapermisjonen utvides med 2 uker fra 10 til 12. Derfor endres det til 47/57 uker hvorav du kan få 35/45)

Hos oss må begge helst ha 100% inntekt for å få hjulene til å gå rundt. Det er ikke noe mulighet for at jeg f.eks. går i permisjon uten lønn, etter mine 35 uker.

Så da blir nok alternativet for knøttis barnehage, etter uke 35.

Irriterende at man får permisjon, men ikke kan styre over den selv og dermed risikerer å tape deler av permisjonen vi har "rett" på, helt og holdent. Helt idiotisk, egentlig. Til syvende og sist er det jo barnet det går ut over. Skulle gjerne hatt h*n hjemme i 45 uker, uavhengig om det var mor eller far som var hjemme med barnet.

Grrrrrr! :-/

Da bør dere sannsynligvis basere dere på dagmamma da det som sagt er få barnehager som tar inn så små barn.. Sjekk med kommunen din og se hva de sier. Husk at du kan utsette permisjonen med ferie, 5 uker kan du ta ut etter permisjonen er begynt i år (etter de første 6 ukene etter fødsel) og du har jo også 5 uker til neste år etter at permisjonen er ferdig. Pappaen skal vel også ha noe ferie? Han kan jo da ta ut fedrekvote så mister dere ikke den... Så det er fullt mulig å få være hjemme litt lenger om man planlegger litt..

Annonse

Ferieloven sier at lovbestemt ferie er 25 virkedager. Dette er inkl lørdager. Så da blir lovbestemt ferie for de som jobber 5 dagers uke 4 uker og 1 dag (egentlig gro-dagen). Ingen endringer på dette.

Iht arbeidstilsynets informasjon om dette:

"Hverdager inkludert lørdager er virkedager. Søndager og helligdager regnes ikke som virkedager. Normalt vil seks virkedager tilsvare en uke. Arbeidstaker har altså krav på fire uker og en dag ferie hvert kalenderår."

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...