Gå til innhold

Hvor mange her gikk over termindato (overtid)? GIkk det bra?


Stolt mamma for første gang

Anbefalte innlegg

Er skeptisk til at jeg allerede er 4 dager over termin, og det ikke er noen tegn på at babyen vil ut. Har lest litt om å gå for lenge og synes det virker veldig skummelt. Har fått overtidstime den 11 dagen over termin, og bekreftet fra jordmor idag om at babyen har det bra (så langt hun kan bedømme, hun brukte jo ikke UL).

 

Noen som kan berolige meg her inne? Går det greit å gå over termin? Gikk fødselen din greit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har gått over termindato med begge mine. Eldste kom 12 dgr etter UL-termin og yngste 2 dgr etter termin. Gikk fint det :) 4 dgr er uansett ikke så mye da, babyen kommer nok da den er klar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tusen takk, hadde du inntrykk av at de ble ekstra store av at du gikk over?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, nei. Eldste var 3490g og 48cm. Så hun var ganske liten:) Yngste var 3830g og 50cm lang. Nå venter jeg ei jente til i april og hun er estimert til over 4kg til termin så det er ganske stor forskjell på fostrene jeg bærer på.

 

Lykke til med fødsel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg startet igangsetting når jeg var 42 uker på vei. Babyen kom da jeg var 42+2. Gikk bare bra. Babyen var helt gjennomsnittlig stor. Fødselen var vond, men alt gikk veldig bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk nøyaktig ei uke over termin. Det gikk kjempe fint, litt lei eneste.. :)

Fødselen var lang, men uten komplikasjoner. Fødte en frisk gutt på 3,5 kg og 52 cm, så ikke var han noe "giga-baby" heller. Det var vel min største frykt:p

 

Lykke til med fødsel, bebisen kommer nok før du aner det:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg gikk 14. dager over ul-termin med min første. Hadde ingen problemer med overtiden (bortsett fra at jeg var drittlei bekkenløsning).

Datteren min kom ut av seg selv uten noen problemer - kjapt og enkelt. Morkaken var helt fin - ingen tegn på at den var "utslitt", og babyen var også frisk og fin. Hun var heller ikke noe stor, 3200g og 48cm. Så overtiden var ikke noe farlig for vår del, ble heller ikke sjekket noe ekstra med ul, kun hjertelyd.

 

Går nok fint, du, ikke bekymre deg så mye, det er ikke bra for hverken deg eller babyen din. Slapp av, lad opp og nyt tiden så godt du kan :)

 

Lykke til :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beroligende historier her! Tusen takk!!

 

Ja, ventetiden nå er nok det verste:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk 4 dager over mens og ultralydtermin (samme dag). Gikk kjempefint! Fødselen var fantastisk og gutten vår var veldig våken og sterk! Han var gjennomsnittlig stor :-) Det går nok kjempefint! Tipper du har babyen din hos deg veldig snart ;-) Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk over termin alle 8 gangene. Med minsten gikk jeg 18 dager over termin. Gikk helt fint alle gangene. Noen av oss har litt lengre sv.skap enn snittet rett og slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riene startet 7 dager over termin, men hadde en lang latensfase som de kaller den fasen før du er 4 cm. Han ble tatt med keisersnitt 10 dager over termin. Han var 4355g 52 cm. Litt stor, men ikke unormalt. Det er de vist ikke før 4500 og 54 cm. Tror ikke du skal bekymre deg, selv med mine erfaringer. Kroppen starter det hele når den er klar.

Hadde jeg måtte dratt på overtidskontrollen, som også her var 10 dager over termin, hadde jeg vært ganske klar på at jeg ville blitt satt i gang så fort som mulig, siden jeg var ganske så sikker på terminen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Storebror kom 13 dager over tida, og lillebror kom 6 dager over tida..

 

Gikk veldig fint med begge :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nr 1: Ble igangsatt 2 dager over termin pga vannavgang.

Nr 2: Startet av seg selv 9 dager over termin.

 

Fødsel er jo ikke noe dans på roser (spør du meg), men det gikk veldig bra og babyene var 3400g og 3900g ved fødsel, og helt normal lengde og hodeomkrets.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gikk 14 dager over ul termin, 3,5 uker over min termin. Fødselen startet dagen før legen skulle vurdere igangsetting. Fødselen var kjapp og grei, babyen var over 4300 og 54 cm. Morkaken hadde begynt å gå i oppløsning og jeg måtte ha en utskrapning før jeg dro hjem fra sykehuset. Men babyen var supersterk og frisk. Alt gikk heldigvis bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte å lekke fostervann 4 dager over termin, ble satt i gang og lille nurket kom seks dager over termin.

Var en lang og slitsom fødsel, men nurket hadde det veldig bra.

Var 3665g og 50cm, litt overtidig, men ellers bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt info:

 

Så lenge baby har det fint, ikke er for stor for deg eller du har lite fostervann, så vil antageligvis igangsetting være mer risikofylt enn å gå noen dager til. Som pasient har du medbestemmelsesrett, og har du en menstermin som viker fra UL-termin har du krav på å bli tatt med på råd mtp igangsetting.

 

Stol på magefølelsen din, den har ofte rett, selvom datamaskinen til den flinke mannen sier du tar feil. Du kjenner deg selv og din egen kropp :)

 

For at en fødsel skal gå bra er du avhengig av å produsere oxytocin. Dette lages ved at du er avslappet (derfor kan LITT rødvin være "bra - man blir avslappet av det), blir massert, kysset, får orgasme... Ikke la deg stresse. Adrenalin motvirker oxytocinet veldig :) Prostaglandiner i sæden kan være med å påvirke modning av livmormunnen, Cytotec som de bruker for å sette i gang fødsler inneholder bl.a. prostaglandiner.

 

Husk, det går alltid bra, bare 5 % fødes til termin, og noen må være med å justere gjennomsnittet også :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og skal du på UL for å sjekke baby, be dem se nøye om de ser fettlaget på babyen! Jeg snakket med en neonatalog (ekspert på de helt nyfødte) som sa at man skal kunne se det på babyene. Er vernix helt borte vekk er det på tide at baby kommer ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fødte en stor unge på 12. dager etter termin. Ca 4 kg og 54 cm.

Fødselen var igangsatt på 11. dagen siden det ikke var noe tegn på modning eller at noe som helst kom til å skje av seg selv i nærmeste fremtid + helsen min var på minussiden.

 

Som mange ingangsatte fødsler gjør, så endte også denne med at ungen ble tatt med vakuum etter 14 timer. Men jeg tror det hadde mer med at han aldri greide å komme langt nok ned i bekkenet, så slet med å komme seg ut.

 

Jeg forstår du er bekymret HI. Jeg er veldig redd for morkakesvikt osv på "overtid" så jeg kommer ikke til å ha lyst å gå nesten 2 uker over tiden en gang til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med eldste vart eg satt i gang pga overtid, og guten kom 15 dagar over ul-termin (20 dagar over menstermin). Han var relativt stor: 4440 g og 54 cm, 37 cm h.o. Frisk og fin. Ingen sa noko om at han virka veldig overtidig, men litt lange negler hadde han. Igangsetting var ganske så uproblematisk for meg forresten. Hadde ingen opning, ikkje noko særleg modning og blei sett i gang med stikkpiller. Då riene først kom i gang gjekk det kjapt, frå 3 cm + rier tok det 1 t og 20 min til guten var ute. Måtte sy ein del då.

 

Lille kom av seg sjølv 6 dagar over ul-termin (15 dagar over menstermin) og var eit lite hakk større enn broren: 4540 g og 54 cm. Ukomplisert fødsel i vatn, utruleg opplevelse! Men kjapp fødsel det og (1 t og 45 min frå 3 cm).

 

Med eldste begynte eg å bli uroleg på slutten, og synest det er uhørt at eg, då eg var 14 dagar over termin, kunne dra heim og vente nokre dagar til viss eg ville...! det burde vore felles reglar for heile landet, når det gjeld overtid og igangsetting. Dei fleste kjem jo av seg sjølv i løpet av ei vekes tid etter termin, men eg tenker at rundt 10 dagar burde vere absolutt grense. Heldigvis gjekk det i alle fall bra med guten vår.

 

Forresten har neppe størrelsen på ungane våre noko særleg med overtid å gjere, begge vi foreldre var store ved fødsel og det var alle våre søsken og. Mykje genetisk i det der. Legen min seier at han blir overraska om eg nokon gong klarar å produsere eit barn som er under 4 kg til termin :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Med nr 1 ble jeg satt igang 1 uke på overtid. Ingenting skjedde på 2 dager, de tok vannet tilslutt, mye styr, dårlige rier og tilslutt akutt ks

 

Med nr 2 så gikk vannet spontant 1 uke på overtid, mye styr, dårlige rier og igjen, akutt ks. Hehe

 

Nå viste det seg at det er nok meg det er noe i veien med (anatomisk;-p) så kan ikke føde vaginalt uansett. men vil ikke anbefale igansetting for å si det slik. Selv om jeg hadde mer smerter da det startet "naturlig" så var det bedre enn alt styret og det psykiske presset da jeg ble igangsatt.

 

Jeg tror at fødsel nr 2 startet naturlig fordi jeg tok det med ro, slappet av og lå på soffan;) jm sa til meg at beste igangsetting var å roe ned og ser ut som det funket for meg;-p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første ble født 18-19 dager over termin. Skulle ikke bli satt i gang før 21 dg over. Haukeland...

På overtidskontrollene så det bra ut, eneste var at han var større enn gjennomsnitt. MEN legen som undersøkte brukte under 5 min. Hadde det travelt sa han.

 

Da gutten kom til verden var han veldig overtidig. Han var 4,2 kg, men han hadde tatt av vekt i magen og hadde ikke fått næring på slutten, hadde ikke noe fett på kroppen overhodet.. Lange negler osv

Han måtte ligge til observasjon første natten.

De som tok i mot (lege, 2 jordmødre, overjordmor og et par til) lurte på hvorfor i all verden jeg ikke var blitt satt i gang for lenge siden. Morkaken hadde ikke lange levetiden igjen for å si det sånn.....

 

Nr 2 ble født i uke 42. Hun var bare bittelitt overtidig. Ikke sånn "farlig" overtidig som storebroren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 dager på overtid! Ut kom en frisk og sunn baby på 3,5kg og 54cm.

 

Var inne på daglig kontroll fra dag 12.

Men føden var så full at de ikke hadde kapasitet til å sette meg igang.

Den 16.dagen var hjertelyden blitt så lav at de bare måtte.

Jeg fødte fryktelig kjapt, på et bittelite kott!!

Ikke til å anbefale.

 

Der var ikke plass fler flere enn meg, mannen (som satt fastklemt bokstavelig talt) og jordmoren. Hadde noe skjedd, hadde det ikke vært plass til hjelp eller eller.

Takk og lov for at alt gjekk helt uten trøbbel. Enda han var stjernekikker. (Snudd med ansiktet mot rumpebenet mitt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Førstemann ble igangsatt p.g.a. vannavgang dagen etter termin. Han var litt under 3,5 kg, 52 cm lang og med hodeomkrets 39 cm. Han er født ti timer etter vannet gikk, syv timer etter at vi møtte opp på sykehuset.

 

Med nummer to gikk jeg 17 dager over termin. Hadde daglige kontroller fra 14. dag - men føden hadde ikke kapasitet til igangsetting (!!!). Da vesla meldte sin ankomst måtte de rydde plass (men vi brydde dem ikke så lenge, hun var ute i løpet av en time). Frisk og rask stjernekikker, med langt hår og lange negler. 3,8 kg, 51 cm lang og 35 cm om hodet.

 

Det går nok fint! Vi er litt forskjellige, og svangerskapslengden vil variere noe fra kvinne til kvinne. Og baby'en behøver ikke bli kjempestor. Pass på at du får kontrollene du har krav på, spør og grav litt. Gled deg: Snart kommer baby'n!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 dager over UL-termin, 7 dager over menstermin.

Hadde overtidskontroll dag 10, og de ville sette i gang fødselen med en gang pga lite fostervann. Fikk en modningspille kl 12 på dagen og resten gikk av seg selv. Jenta mi ble født halv sju neste morgen.

Hun hadde lange negler og var litt tørr i huden, men ellers frisk i fin form :)

 

3480 gram og 51 cm, 36 cm rundt hodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk 10 dager over med jenta mi. Hun var 48 cm og 3300 g, så hun var ikke stor. Men fødselen var tøff og lang uansett... Fra jeg startet med rier til hun var ute tok det over 30 timer. Men jeg tror nok at det kommer an på personen og ikke nødvendigvis størrelsen på babyen;) Hun var i allefall frisk, sunn og veldig våken:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...