Gå til innhold

Pappan vil at jeg skal pumpe så han kan flaskemate babyen, men jeg nekter. Vet ikke engang helt hvorfor, men det vil jeg altså ikke. Noen som har gjort det slik? Eller noen som heller ikke ville akseptert det?

Anbefalte innlegg

HAHAHAHAHAHAHA!!!

Menneskerettighet og biologisk behov? Tror dere babyen blit traumatisert om far får gi flaske en skjelden gang? Dere er så latterlige at jeg har ikke ord. Er det så vanvittig mye å be om at mor kan pumpe av og til så han kan få gi??

Heheh... Hehehehe! Kostelig.

Fortsetter under...

Ja du kan hånflire så mye du vil, men denne mammaen har tydelig fått utviklet morsinstinktet slik det normalt skal være fra naturens side.

Jeg er sikker på at du og disse damene som spotter HI og andre, er slike som har problemer med å se at barnet er først. Og kanskje ikke fikk utviklet morskjærligheten rett etter fødselen men måtte vokse den på seg.

Hvem er egoistisk da?

"Jeg er sikker på at du og disse damene som spotter HI og andre, er slike som har problemer med å se at barnet er først. Og kanskje ikke fikk utviklet morskjærligheten rett etter fødselen men måtte vokse den på seg.

Hvem er egoistisk da? "

Det må jeg si... Jeg jobber faktisk i barneverntjenesten og har truffet foreldre som har disse vanskene. Synes det er en utrolig lite veloverveid og rett og slett dum uttalelse du kommer med. Synes det sier mer om deg enn om de som synes at det er egoistisk av Hi å ikke la pappa slippe til.

Det handler i alle forhold om å gi og ta, og det handler om respekt og kjærlighet både ovenfor barn og pappa å la pappa få slippe til med flaska en gang i blant. Synes det er smålig å ikke la pappaen få del i dette.

Selv ammet jeg babyen min lenge, men lot pappa få gi pumpemelk en gang i blant. Jeg har ingen problemer med å sette mitt barn først av den grunn. Når jeg gjentar denne setningen ser jeg atter en gang for en utrolig dum og usaklig uttalelse du kom med, 21:12.

Likestilling har gått for langt er nå min mening. Greit å gi baby flaske hvis du skal noe annet selvfølgelig. Men hvis du skal pumpe bare for at han skal gi mat og du sitte å se på blir for dumt!! Mye mer lettvindt å amme enn å pumpe, vaske/koke flasker osv. Jeg måtte pumpe mye med min førstefødte pga brystbetennelse. Da fikk pappan selvfølgelig gi flaska. Men høres jo kjempeteit ut å gjøre det bare pga at mannen vil gi mat selv. Pumpet ikke en eneste gang med nr 2 og 3. De få gangene jeg hadde behov for at mannen ga mellk, brukte vi erstatning. Han får heller vente til behovet skulle melde seg, evt vente til han kan få gi grøt! Herregud...

det er ikke far rett til å gi flaske, men ser ikke problemer med at han kan få lov en gang i blandt.

når et barn har blir vandt med å amme, kan en begynne med flaske, tutt osv.

en kan få like mye brystbetendelse ved amming som ved pumping.

en far er ikke en dårlig omsorgsperson person han ønsker å gi barnet fra flaske.

hvor står det at han gjør noe ulovlig dersom han gir mme uten mors samtykke?

har ikke hørt om det før.

ja da.. amming er en menneskerett.. men det er snakk om av å til ikke hvert måltid...

Annonse

21:12

???????''

du lirer fra deg masse tøv...

ikke snakk om å spotte HI, men får henne til å innse hvor trangsynt hun er...

verken hun eller barnet tar skade av, om hun skulle pumpe seg.. noe som hun tydeligvis nekter å gjøre.

da kan jo far gi mme... siden hun har slike problemer med å pumpe...

Nei, ike korekt man har større sjans for brystbetennelse ved pumping da pumping ikke tømmer brystet helt og like godt som en baby.......

Jeg kunne ikke pumpe, da fikk jeg vont i brystet, det kom ikke noe serlig ut heller....

Om et sånt nek som deg jobber i barnevernstjeneste er det på tide de gjør en evaluering av sine ansatte!

Det er forskjell på å gi flaske dersom en faktisk har pumpet noe, og det å presse noen til å pumpe kun av egoistiske årsaker!

Og enda verre er det å 'true' med MME.

Må være den mest tåpelige diskusjonen ever!

Jeg tenker at fedre som lar dette med amming/flaske bli et så stort problem at det skaper vansker foreldrene i mellom, virkelig er de som er egoistiske.

Herregud, en mor i barsel har da virkelig nok å stri med fra før. Jeg hadde noe så helvetes problemer med å få til denne ammingen, det var et slit, det var vondt og jeg hadde konstant dårlig samvittighet. Så skulle jeg da i følge flere her inne I TILLEGG måtte forholde meg til pumping fordi far har så lyst til å gi mat? Og selvfølgelig få så hatten passa den dagen jeg kanskje måtte gi opp ammingen, og bli fortalt at jeg bare ikke hadde prøvd hardt nok?

Seriøst, mødre i barsel må kreve tilbake noe av den respekten vi hadde før. Føler at vi har blitt føde- og ammemaskiner, det er hele vår rolle som mødre. Vi skal ta alle de kjipe oppgavene som bleieskift og nattevåk, og SAMTIDIG skal vi tilrettelegge for at andre, som tross alt bare har kosen, skal ha det så bra som overhode mulig.

Det er faktisk barselkvinnen, som har gått igjennom et langt svagerskap og en ofte hard fødsel, som trenger å bli tatt hensyn til. Om dette innebærer at far må vente med matingen til ungen begynner med annen mat enn morsmelk, så er det da virkelig ikke noe å syte for.

Du motsier deg selv, 22:02... Kaller oss "føde- og ammemaskiner" samtidig som du ikke synes noe om å pumpe noen skvetter så far kan gi melk en natt og gi mor velfortjent søvn... Hallo...

Kreve tilbake respekt? Som mødre har vi vel skjelden hatt det bedre, med menn som faktisk deltar i barseltiden...

Jada du jobber i BV, men det betyr ikke at du vet best...

Om du hadde satt deg litt inn i ting rundt pumping så hadde du vist at det kan føre til problemer med amming, også om ammingen er godt etablert.

Fordi baby er den beste til å øke produksjonen, det er ikke alle som merker når det er øke dager. Fordi baby kan bli sugeforvirret eller lat da man får maten lettere igjennom flaske enn pupp. Fordi en pumpe aldri får tømt brystet skikkelig og det er dårlig for produksjonen pluss at det kan føre til brystbetennelser. Det var det jeg husker nå, men det er sikkert mer.

Jordmora på barsel var ganske mye imot pumping i det store å hele da hun mente det ødela mer enn det folk forsto. Jeg fikk vondt ennå jeg bare handmelka......og med pumpe var det ennå verre. Så da gikk jeg for den naturlige måten, jeg la baby til brystet ved spreng:) Har aldri pumpa etter det...

Glad jeg hørte på henne slik at jeg fikk fullammet i 6mnd:)

Hvis du liksom jobber i barneverntjenesten burde du ha et minimum av kunnskap om utviklingspsykologi og spedbarns biologi. Du burde også kjenne til menneskerettigheter og barnekonvensjonen.

Her er det snakk om en far som ikke har NOEN rett til å kreve flaskemating og pumping på tross av mors ønsker om amming. Her har ikke far noen rettigheter så lenge mor fullammer og det går bra.

Hvis du klarer å tørke av deg den hjernedøde hånlatteren din kan du kansjke komme med noe som motsier dette?

Pumping var for meg et jævla helvete, så det hadde vært altfor mye å be om i vårt tilfelle ja. Ikke alle klarer å pumpe, noe du også burde være klar over.

Annonse

Og jeg fullammet samtidig som jeg pumpet og donerte til prematuravdelingen. Babyen blir ikke lat om man bruker smokk med lite nok hull. Om man både ammer og pumper tømmes brystet, når man pumper i tillegg til ammer økes produksjonen. Min baby tok ikke brystet da han var født for tidlig og ikke tok brystet. Jeg pumpet og gav han i 10 dager på sykehuset før han tok brystet.

Tror du skal sette deg litt inn i litteraturen selv jeg.

Jeg vet ikke best, men jeg vet faktisk en del, og jeg vet at slike uttalelser som 21:12 kommer med (vet ikke om det også er 22:07) er totalt usaklige. Og jeg vet faktisk en del om amming og pumping også.

Jeg tror du skal sette deg mer inn i amming og pumping jeg. Ikke alle klarer å pumpe. Erfaring viser helt klart at noen babyer ikke vil ta puppen etter å ha blitt flaskematet. Å begynne og erstatte måltider med mme kan gå utover melkeproduksjonen til mor.

Hvis du har tenkt å protestere på disse tingene bør du hoste opp noen kilder.

Når lo jeg?? Jeg har mye kunnskap om utviklingspsykologi. Sier du med andre ord at alle flaskebarn får relasjonsskade fordi de må få MME? Det er jo ingen menneskerett å få pupp, heller ikke melk av mor.

Virker som om noen tolker at Hi kun skal pumpe så far får gi flaske, og ikke at far skal få lov til det en gang i blant

Greit at det var et helvete å pumpe for deg, men det er vel ikke det det er snakk om? Ikke alle greier å amme heller, noe DU burde være klar over...

22:06

Kan du vennligst forklare meg hva som er selvmotsigende med det jeg sier?

Og har du problemer med å debattere på et saklig nivå, uten å legge ord i munnen på meg? Jeg har aldri sagt, som du påstår, at jeg "ikke synes noe om å pumpe noen skvetter så far kan gi melk en natt og gi mor velfortjent søvn". Hvorfor juger du om dette?

Jeg har da overhode ingen problemer med at en mor pumper seg så faren kan gi melk fra flaske. Dette er da ofte en vinn-vinn situasjon for mor også. Det jeg har problemer med, og som denne debatten egentlig har handlet om, er at noen mener en far skal kunne KREVE at en mor pumper seg, og hvis hun ikke vil dette, så har han faktisk KRAV PÅ å gi ungen MME.

Og det er DER føde- og ammemaskin kommer inn.

Hvis en mor har ømme brystvorter (jeg vet av erfaring at pumping gjør vortene ENDA ømmere), hvis hun har problemer med å få til ammingen, hvis mor mener hun har mer enn nok med ammingen om ikke hun skal begynne med pumping også, hvis hun er redd for å miste melken... eller hvis hun i det hele tatt bare ikke har LYST til å pumpe seg, så mener jeg det er hennes selvfølgelige rett å ikke gjøre det!

Dette kan du være så uenig i som du bare gidder, men du kan drite i å legge ord i munnen på meg.

Amming er en menneskerett jo, og staten Norge har forpliktet seg til å "legge forholdene til rette for at det skal være like lett for alle å amme."

Litt skremmende at du som jobber i barneverntjenesten ikke vet det??!! Noe å tenke på neste gang du sitter der med klienter som har problemer fordi stakkars far ikke får gi flaske de første få månedene av barnets liv...

Og ettersom det er mor som ammer, så er det faktisk hun, og hun alene, som kan sette vilkårene. Hvis HUN føler at pumping er uheldig for ammingen, eller at pumping er noe hun ikke ønsker å bruke energi på i en ellers vanskelig og slitsom barseltid, så skal selvsagt ingen kunne tvinge henne til dette.

"Amming en menneskerett, og statens forpliktelser" (Hvordan du ammer ditt barn, utgitt av Helsedirektoratet og Rikshospitalet). (...) Amming er en menneskerett både for mor og for barn. Dette betyr at staten og det øvrige samfunnet er forpliktet til å legge forholdene til rette for at det skal være like lett for alle å amme. (...) Norge har gjort FNs konvensjon om barns rettigheter, som også omfatter amming, til norsk lov og dermed signalisert at staten erkjenner dette ansvaret (Convention on the Rights of the Child, ratifisert av Norge i 1991, ble den 21. mas 2003 inkorporert i norsk lov, i følge Dert kgl. justis- og politidepartements Odelstingsproposisjon nr.45 (2002-2003) Om lov om endring i menneskerettsloven mv. (Innarbeiding av barnekonvensjon i norsk lov)).

Det er sjelden jeg blir litt engstelig her inne, men nå ble jeg det. Hvordan klarer du å komme frem til så sinnsvake slutninger om hva jeg måtte kunne mene utfra det jeg skrev?`Det er jo helt vilt. Jeg håper du her inne drar det ut til nye dimensjoner og ikke at dette er en evne du besitter til vanlig,

Selvsagt vet jeg at amming er vanskelig for noen. Poenget mitt, som åpenbart var for vanskelig for deg, er at ikke alle kan pumpe.

Jeg håper så inderlig at du ikke jobber i barneverntjenesten,,..,,

SYND for deg, men jeg jobber faktisk i barnevernstjenesten jeg også. Jeg måtte bare være frekk, når du viser en slik holdning. Grøss.

Hvis du leser alle innleggene fra start kan du telle hvor mange som argumenterer som deg. Dere er absolutt i mindretall og takk gud for det.

21:12

"En slik holdning"? Hvilken holdning er det du?

Innbiller du deg at denne tråden er representativ for hva folk mener generelt i samfunnet? Sikker på at du har fullført utdanningen din?

Hvis du takker Gud for at folk ikke mener at mor skal få fullamme babyen sin uten innblanding når og hvis det lar seg gjøre, må jeg si at jeg trekker deg som menneske i tvil, spesielt dine evner til å gjøre en god jobb.

For ikke å snakke om hvor stupid det er å være frekk med vilje samtidig som man slenger ut av seg at man jobber i barnevernet (som om det gir deg noen form for tyngde i denne debatten). Det virker bare dumt og er ikke akkurat god reklame for barnevernet i Norge,

Fra boken "Hvordan du ammer ditt barn", utgitt av Helsedirektoratet og Rikshospitalet:

"For noen mødre fungerer pumping veldig godt, og noen pumper seg i månedsvis. For andre fungerer det mindre bra, og melkemengden avtar etter hvert."

Sånn, kan vi nå slutte å snakke som om pumping er den enkleste sak i verden, og la henne med de aktuelle puppene få bestemme dette selv?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...