Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var på helsestasjonen for 5 mnd-vaksine i dag, og prata litt om mat. Jeg spurte om når og hva og hvor mye og bla bla.

Mini er straks 5,5 mnd og spiser en halv porsjon grøt til lunsj, ellers nan.

Vi bor i Sverige, og jeg innbiller meg at når det gjelder mat til baby er Norge litt lenger framme :)

Uansett, så mente hs at fra 6 mnd skulle måltidene se sånn ut:

Frokost: Grøt

Mellommåltid: Fruktpuré

Lunsj: Grønnsakspuré

Middag: Middagsmat (kjøtt, fisk osv)

Kvelds: Grøt

Evt. velling hvis ho er mere sulten mellom måltidene og/eller til kvelden.

Jeg ble bare litt overraska over at vi skal kutte all nan, og lurer på hva dere får anbefalt av norske helsestasjoner?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her får guttungen:

mellom 8 og 9: 150 ml mme og full posjon grøt.

ca 12: 150 ml mme og fruktpure.

ca 15: Middag og vann. evt fruktpure til dessert om han ikke ble mett på middag.

18.30: 150 ml mme og full posjon grøt.

Mat ca hver 3 time, litt lenger mellom frokost og lunsj. Får tilbydt vann også mellom måltider, evt et måltid ekstra om han står opp tidligere/legger seg senere enn vanlig.

Selv om jenta får mat, må hun få mme ved siden av :) Vi har jo drikke til maten vi og ;-)

Jeg er ingen ekspert på dette, men det var noe i denne duren jeg fikk anbefalt av min helsesøster :-)

Skrevet

Ja, altså jeg fikk beskjed om å gi vann til maten. Og lage en porsjon til av grøt/middag/lunsj hvis ho ikke blir mett av bare én porsjon.

Hadde sett for meg å bruke mme en lang stund til!

Gir du mme før eller etter mat?

Skrevet

Gir bestandig mme før maten, hvis ikke vil han ikke ha. Min helsesøster sier at de skal ha 500 ml mme i døynet, men er ikke sikker på hvor lenge.. Regner med at det er frem til at de kan få kumelk..

Skrevet

Okei, takk for svar!

Da hører jeg på din helsesøster og fortsetter med mme en stund til :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...