Gå til innhold

Blir det virkelig sett på som usunt når barn spiser rosiner?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hadde besøk av søster i går og ga snuppa på 1 år en eske med småfolk rosiner. Så spør hun om ikke det er veldig usunt?

Er det det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noen rosiner i ny og ne tror jeg absolutt ikke er skadelig eller usunt. Men man skal være obs på at små barn ikke bør spise for mye rosiner pga muggsoppen på disse. Tror det er satt en maks på en pakke i uken hvis ikke jeg husker helt feil....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ja, grusomt mye sukkkkkkkkkkkkkkkkkkkkker. Det er jo verre enn heroin og kokain og amfetamin til sammen. Mye verre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er TILSATT RAFFINERT sukker man skal være obs på hos små barn..Vi voksne som vil gå ned vekt må selvsagt tenke på sukker(karbohydrater) i mat, om vi er følsomme for det. Men små barn og NATURLIG sukker, er IKKE farlig.....

 

Likeså Yoghurt og brunost..JA, det er mye sukker i disse matvarene, men det er melkesukker og fruktsukker som er naturlig i produktene ferdigproduktet lages av: Det er ikke tilsatt ekstra raffinert sukker. Da kan det være mer sukker i kaviar, f.esk.....Tilsatt hvitt sukker altså..

 

Frukt og ferskpresset juice er kjempesundt og bra for små barn. Kan ikke bli "for mye" sukker om man er forsiktig med ting TILSATT sukker, som godterier, kjeks, boller osv..Men igjen, for oss voksne som vil ned i vekt, så er det lett og glemme at det er mange kcal i mange av fruktene vi spiser, også i grønnsaker og andre sunne matvarer.

 

Jeg nekter ikke ungene mine rosiner, bananer eller gulerøtter fordi det er "for mye sukker"...Ei heller brunost eller yoghurt......Når mødre sier det er nok sukker i BRØDET, så blir jeg skremt..Ja det er masse karbohydrater i brød..Nesten BARE det faktisk, for korn består av nesten bare stivelse og litt proteiner.....Men mye brød er ikke tilsatt RAFFINERT sukker....

 

Damer det er tilsatt raffinert sukker som er "farlig" og som vi bør regulere inntaket av for våre barn..Ikke naturlig søte og karbohydratrike matvarer som er sånn fra naturens side...Noen har visst bare blitt helt "karbskremt" her inne..Og ute i verden ellers....Noe er feil når en 7 åring ikke vil ha yoghurt fordi det er for mye sukker i det. For så og spørre hvilket pålegg hun burde spise på brødskiva for ikke å spsie for mye sukker..Og om det var mye sukker i melka, om det var bedre med vann til.........FOr om man spiser for mye sukker blir man syk eller feit??? Kunne kvalt den moren som har lært sitt barn dette, for at dette barnet skal skremme min datter slik.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå var det snakk om en pakke rosiner - jeg er ikke HYSTERISK ang sukker. Her drikker vi juice og spiser brunost uten å tenke på sukkerinnholdet.

 

Men en pakke rosiner for dagen til en PÅ ETT ÅR inneholder mye sukker, og kroppen reagerer på samme måte om det sukkeret kommer fra kjeks eller rosiner.

 

Selvsagt mye bedre å spise rosiner - de inneholder vitaminer i tillegg - men dog, en PAKKE rosiner om dagen er mye mer enn en ETT ÅRING trenger å få i seg.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er rosiner tilsatt sukker? Høres merkelig ut, for druer er jo veldig søte i seg selv.

 

Ellers fins det som kjent både store og bitte små pakker med rosiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei ikke tilsatt sukker - men inneholder naturlig mye sukker.

 

Det er mye bedre å gi barna annen tørket frukt, som aprikoser, dersom man føler behovet for å gi sånt på daglig basis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser generelt sett ikke på tørket frukt som sunt siden det er tilsatt masse sukker. Men vesla får av og til en eske rosiner..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mattilsynet advarer små barn mot å spise for mye rosiner. Barn bør spise rosiner i små posisjoner, og ikke hver dag. De under 3 år bør ikke spise mer enn 50 gram roser i uken. Større barn kan spise mer, avhengig av kroppsvekten, er rådet fra Mattilsynet.

 

Rosiner kan ha et høyt innhold av muggsoppen "ochratoksin A". Soppen gir ingen akutt forgiftning, men kan ha langtidsvirkninger, virke nedsettende på immunforsvaret, skadelig for nyrene og kreftfremkallende.

 

(fra linken)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sa aldri at jeg ga en eske hver dag. Jeg ga en tilfeldigvis da hun var her.

Og en eske med småfolk rosiner inneholder 14 gram rosiner. Syns bare det blir litt vel hysterisk.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har aldri hørt om denne muggsoppen, men det høres ikke bra ut! da synes jeg disse burde trekkes fra butikkhyllene. Men utover det så er sukkerhysteriet gått for langt! Ikke skal de spise joghurt, ikke brunost, ikke bananer??? Altså selv om vi mødre sliter med ekstrakilo på baken, og alle hiver seg på lavkarbo for tiden, så betyr det ikke at ungene våre må lide under det. Det blir helt sykt. Skal unger som ikke trenger det begynne på diabeteskost? Dere vet at det er masse sukker i vanlig melk også?

 

Vi har kjempesunne barn med kritthvite tenner, som omså hver dag får brunost av meg, og sukker på pannekakene sine etc. Joghurt nesten hver dag i matboksen også. Men når det kommer til sjokolade og andre slikkerier , så får de det på lørdagene. Huff, snakk om å komplisere hverdagen sin sånn for seg selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muggsoppen kan være i alle rosiner, men er ikke farlig for voksne eller om giftene fra soppen hoper seg opp i kroppen. Det er det som kan skje for små barn og det er derfor man ikke skal gi for mye rosiner.

Ellers inneholder jo rosiner flere ting som er bra for oss som fiber, jern og kalsium.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor i all verden har du i fra at tørket frukt er TILSATT masse sukker 12:40???

Frukt som tørkes får en mer konsentrert sukkerprosent enn fersk frukt fordi vann og andre stoffer "forsvinner" i prosessen. DERFOR er tørket frukt søtere enn fersk frukt, f.eks har rosiner høyere sukkerinnhold enn druer. Det er jo ikke TILSATT raffinert sukker da?

Rosiner er uansett sunnere enn sjokolade, selv om rosiner også har et noenlunde høyt sukkerinnhold. Forskjellen er at i rosiner er det naturlig fruktsukker, og det er flere næringsstoffer og fiber enn i sjokolade som har mye raffinert tilsatt sukker, og lite/ingenting næringsstoffer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...