Gå til innhold

Hva skal jeg spise nå egentlig? Legen gav meg anbefalinger ang. kosthold og galleblære...


Sa-Nata-Ana *med bestemorpupp*

Anbefalte innlegg

Siden jeg har svak galleblære (som han sa) vil jeg risikere å trigge enda et akuttanfall ved å spise fett. Så det må jeg holde meg helt unna så godt det lar seg gjøre.

I tillegg må jeg holde meg helt unna andre ting jeg ikke klarer å fordøye så godt, og da har man utelukket hveteprodukter siden jeg bler treg i magen av det, i tillegg til at jeg er laktoseintolerant fra før av... Så hva skal jeg liksom spise nå?

 

Fikk henvisning til sykehuset for å vurdere behovet for operasjon, så vi får se hvordan det går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Magert kjøtt og belgfrukter? Fisk, grønnsaker, meierirpodukter uten for mye fett, frukt, bakevarer av havre, rug, spelt osv?

 

Høres grusomt ut. God bedring, håper du får operasjon da.

 

Hvordan påvirker hvete magen din forresten?

 

Jeg sliter med fordøyelsen selv + noe tarmgreier de ikke vet hva er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir treg i magen av hvete og får det ikke ut på en stund for å si det pent men klart. Og galleblæra har visst ikke godt av slike effekter, så da må det bort....

 

Problemet mitt er jo ikke middagen, men alt annet :-P Pålegg, brødmat +++... .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke lage blandinger av dette til de andre måltidene? Man må jo ikke spise brød til frokost, lunsj og kvelds:)

 

Jeg spiser frokostblanding med havre, solsikkekjerner (utgår vel for deg) og rosiner + cultura naturell til frokost.

 

Lunsj kan jo være en korntype man koker og som du tåler + kjøtt eller fisk + grønnsaker. lag sammen dagen før og ta med på jobb i boks. :) kikerter er kjempegodt oppi sånne blandinger.

 

Er det forresten vanlig å reagere slik som deg på hvete? Legen og meg har testet ut mange ulike ting + gastroskopi + diverse, men hvetefritt har det aldri vært snakk om. Jeg kan jo bake egne rundstykker uten hvete, null problem det:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jada, selvfølgelig kan jeg kombinere slike ting, og ikke spise brødmat til frokost +++, men det ble så ufattelig overveldende. Mannen liker heller ikke bivirknignene av havregrøten *kremt*

 

Mitt store problem nå er jo at jeg må forandre på veldig mye, og jeg aaaaner ikke hvordan jeg skal sy dette her sammen. Er ikke så glad i brødmat da, men det er litt kjedelig og kjipt å spise salat f.eks 3 ganger til dagen.

 

Slik jeg har forstått det så er det veldig vanlig når en er laktoseintolerant ihvertfall, men med tanke på alt det stivelse som er i hveteprodukter så er det ikke usannsynlig at det er flere enn meg som reagerer slik uten at det er sykdom som ligger til grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg skjønner det..

 

Men jeg foreslår å bake egne bakverk med det du tåler kanskje? Det gjør det lettere:)

 

Hvetesnakk, ja, jeg er ikke laktoseintolerant eller har cøliaki eller noe, men kanskje jeg skal teste mindre hverte for meg selv uansett. Er vel egentlig det eneste vi ikke har testet ut. Ja, det og å leve uten gjær og sukker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er vanskelig det her altså. Jeg fant ut at jeg var laktoseintolerant for ett år siden når jeg bestemte meg for å registrere alt jeg spiste på vektklubben.no. Da gikk det ikke lang tid før jeg så en rød tråd for å si det slik! Og etter jeg kuttet ut melk så tålte jeg ikke hveten. Så de to har visst samarbeidet og jevnet hverandre ut før. Ikke vet jeg....

 

Jeg tror jeg har fått litt kontroll på hva jeg kan og ikke kan spise. Jeg holder meg nok til et høyprotein kosthold fremover. Blir vel litt som lavkabo bare uten fett?

Eneste problemet mitt med det er at jeg ikke liker tørr mat, så sausene lurer jeg veldig på hvordan jeg skal lage :-p

Krysser fingrene for at jeg får operasjon og ved et mirakel kan spise hva jeg vil igjen ;-) Hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...