Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Siden jeg ikke fant noen andre forum som passa, valgte jeg dette siden jeg er i 1. trimester :)

Hvordan går man frem for å få støtte fra staten til å forsørge barnet?

Jeg er kun ekstrahjelp i en bedrift og vet ikke om jeg har krav på perm penger da. Samboeren min arbeider fast, men har ikke mer enn ca. 14 000 utbetalt i mnd etter skatt og når vi har boligutgifter på ca. 10 000 i mnd er ikke 4000 nok å forsørge oss og barnet.

Noen som har vært i sammen situasjon og kan komme med råd og tips?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142939369-hvordan-fors%C3%B8rge-barnet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Må ærlig innrømme at jeg ble litt irritert over innlegget ditt. Jeg kjenner ikke din situasjon, og påstår ikke at du tilhører denne gruppen, men ser mange som ikke "gidder" å yte og kun er opptatt av hva de kan suge ut av staten. Det resulterer i at alle vi andre må bruke våre skattepenger på unødvendige ting i stedet for ting som virkelig er riktig og viktig (skole, sykehus, reelt trengende and so on..). Skal likevel forsøke å svare deg så godt som mulig, men anbefaler deg å forsøke å jobbe en del framover så lenge du er i god form, slik at du opparbeider et størst mulig grunnlag for permisjonspenger.

1. Du vil ikke få mer støtte fra staten enn andre. Vanlig støtte er 970kr per mnd i barnetrygd.

2. Så vidt jeg vet, har du krav på permisjonspenger uavhengig av om du er fast eller midlertidig ansatt. Det er NAV, og ikke arbeidsgiver som betaler dette. Pengene du får bestemmes ut i fra et gjennomsnitt så vidt jeg vet, og avhenger av at du har jobbet 6 av 10 mnd før fødselen. Her er en link for at du kan beregne hvor mye du eller din samboer vil få i permisjonspenger.

http://tjenester.nav.no/foreldrepengeveilederen/fpenger/fpengerWizard.do#innledning

De som ikke har krav på permisjonspenger, får et engangsbeløp på 35.263 kr.

3. I og med at dere tjener såpass lite, antar jeg at dere har mulighet til å søke om bostøtte (det kan dere søke om nå). Hør med kommunen dere bor i. Jeg mottok bostøtte da jeg var alene med sønnen min, var 2500 kr i mnd tror jeg.

4. Hvis dere har lite, finnes det to muligheter:

- se om dere har anledning til å tjene mer. Kanskje kan du ta en annen eller en tilleggsjobb? Kanskje kan han jobbe mer, eller tjene mer penger i en annen jobb? Sjekk arbeidsmarkedet hos NAV, finnes mange muligheter, uavhengig av om dere har en utdannelse eller ikke.

- se om dere kan kutte utgifter. Tak over hodet, strøm og mat må en ha. Internett og tv er greit, men ikke nødvendig, bil er ikke nødvendig om det går buss and so on..

Håper noe av dette hjalp, og beklager at jeg ble litt irritert. Legger ved en grei link til nav sine sider knyttet til familie, se om du finner mer informasjon der. Gratulerer med svangerskapet, håper du/dere får en bedre situasjon innen den lille kommer. Tungt å gå å tenke på økonomi hele tiden. Var i et forhold tidligere med en som virkelig ikke hadde kontroll på økonomi, så vet hvordan det kan være.. Ønsker deg lykke til!

http://www.nav.no/Familie

Må si at jeg ble ganske irritert av å lese ditt svar når du sier jeg kanskje er en som bare snylter på staten osv. Vet ikke om det er hormoner eller hva det er, men irritert ble jeg!

Jeg snylter ikke! Jeg er utdanna, men er ingen jobber innenfor det jeg er utdanna som. Jeg har arbeidet fast siden jeg gikk ut av skolen for 3 år siden, men måtte si opp i høst grunnet forhold på arbeidsplassen og nå er jeg ekstrahjelp. Grunnen til at jeg takket ja til å være ekstrahjelp er for å ikke være sosialklient og snylte på staten!!

Vi har kun nødvendige utgifter. Vi har ikke tv og vi har ikke bil osv., men takk for linken. Skal se

Signerer Draumaren.. Du sier du jobber som ekstravakt HI, det første du må gjøre er jo å skaffe deg mer jobb - har ingenting å si om det er fast eller ekstra.. All inntekt teller.. For å få rett på foreldrepenger må du ha jobbet i minst 6 av de 10 siste mnd og ha tjent minst 35 000 kr. HUsk at det kan ikke gå mer enn 14 dager mellom vaktene ellers teller ikke perioden med som opptjening til foreldrepengene.. Har du ikke rett på foreldrepenger får du kun engangsstønaden på 35 000 kr. Det skal rekke til livsopphold til mor i den perioden hun MÅ ta permisjon (3 uker før termin og 6 uker etter fødsel) og til utstyr til babyen.

Dere trenger ikke nytt utstyr til barnet, vær fornuftig og se om dere kan arve eller få låne ting fra venner og familie, man kan også finne mye flott på www.finn.no billig eller helt gratis.. Kutt på utgifter der dere kan og ha et fornuftig forbruk..

Må bare nok en gang understreke, det mest fornuftige du kan gjøre er å skaffe deg mer jobb slik at du opparbeider deg foreldrepenger. Uten foreldrepenger vil du kun få 970 kr i mnd etter at barnet er født pluss engangsstønaden en stund før fødsel.. Samboeren din bør selvsagt også gjøre det han kan for å øke inntekten sin. Har ikke du rett på foreldrepenger får heller ikke han noe fedrekvote. Han kan ta ut permisjon på eget grunnlag men da må du ut i minst 75% jobb eller fulltidsstudier....

Lykke til med jobbing, svangerskap og planlegging!

Helt ok at du ble irritert, selv om det ikke var meningen fra min side. Understreket at jeg ikke påsto du tilhørte gruppen som urettmessig mottar støtte fra staten (på bekostning av andre mennesker, og andre tiltak som kunne kommet mange til gode), men påkekte at de som gjør det irriterer meg.. Det er en ærlig sak.

Når det er sagt så synes jeg lille M kommer med mye god informasjon. Har dere mulighet for å finne et rimeligere sted å bo? Har flere i vennegruppa som er høyt utdannet, men som ikke har funnet jobb innen det og derfor driver med helt andre ting. De har ok inntekter og trives med det de gjør. Mulighetene er der, ha et åpent sinn og ta kontakt med NAV for å se om det kan være noen yrker som gir deg høyere og mer sikker inntekt. Kanskje ikke det gøyeste å se etter jobb når en er gravid (litt stress), men hvis det kan bedre den økonomiske situasjonen deres i permisjonstiden, vil jeg påstå at det er verdt bryet.

Ønsker deg nok en gang lykke til, og håper dere finner løsninger som fungerer for dere. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...